No dobra ,wiec widac ze sa pewne roznice pomiedzy 200/400 i 25/45. Wyglada ze dane w tej ksiazce co mam sa oki bo sa takie same.
Szkoda ze nie ma jeszcze jakiegos autka do pomiarow na "zywo".Pozdr.
SPAMU¦
Wysłany: Pią Lut 25, 2011 15:28 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Jeśli chodzi o napięcie TPS'a w zależności od rezystancji, to wydaje mi się, że nie jest ono aż tak istotne dla ECU, tzn. jego bezwzględna wartość. Z tego co można przeczytać w RAVE sygnał ten (jego minimalna wartość) wykorzystywany jest m.in. do wykrycia zamkniętej przepustnicy, natomiast jego względny przyrost wraz z informacją z MAP, do dawkowania paliwa (wzbogacania mieszanki) w czasie przyśpieszania. Fragment z RAVE:
Cytat:
When the throttle pedal is depressed the ECM receives a rising voltage from the throttle position sensor and detects a rise in manifold pressure from the manifold absolute pressure sensor. The ECM provides additional fuel by increasing the normal injector pulse width and also provides a small number of extra additional pulses on rapid throttle openings.
Zatem według mnie nie jest tak bardzo istotna bezwzględna wartość tego napięcia czy rezystancji. Myślę, że istotniejszym zagadnieniem jest kalibracja IACV wraz z pozycją śruby regulacyjnej. W Rave można przeczytać jeszcze, że optymalny zakres pracy IACV to 30-40 kroków, więc nie powinien być w stanie zupełnego zamknięcia np przy zamkniętej przepustnicy w czasie hamowania silnikiem. Informację o tym można też znaleźćw RAVE:
Cytat:
The ECM implements over-run fuel cut-off when the engine speed is above 1600 rev/min with engine at normal operating temperature and the throttle position sensor in the closed position, i.e. the vehicle is ’coasting’ with the throttle pedal released. The ECM indexes the idle air control valve open slightly to increase the air flow through the engine to maintain a constant manifold depression to keep emissions low.
Można teraz bardziej lub mniej sprawnie powiązać te fakty i ustalić jakie powinny być optymalne ustawienia przepustnicy i IACV. Kolejny fragment mówi o ustawieniu silniczka krokowego:
Cytat:
If the valve is identified as being outside this range it can be adjusted to within range using TestBook. This ensures that the IAC valve is at the optimum position within its range for providing further movement to compensate for changes in engine load or temperature in accordance with signals from the ECM.
NOTE: Adjustment of the IAC valve ONLY applies to the ’learnt’ position, not the actual position at idle, so adjustment is not recommended.
Tak czy inaczej myślę, że kalibracja układu "AIR INTAKE SYSTEM" jest bardziej skomplikowana niż 5 krotne wciśnięcie pedału gazu czy pokręceniu śrubką. Jeśli nie ma się TestBooka trzeba trochę pokombinować (sekcja NOTE: .... z RAVE), żeby to wszystko ustawić. Takie jest moje zdanie
Kolejna porcja informacji z e-Tech 2007 ( 3 strony tekstu) dotycząca działania TPS i ( 2 strony tekstu) dotyczące krokowca.
Załącznik to plik tif. proponuje otworzyć np przy pomocy Galerii fotografii systemu Windows, na dole będą strzałki którymi zmienia się strony.
Pozdrawiam
Wczoraj z wielką nadzieją zabrałem się za wymianę przepustnicy na aluminiową, lecz inna rzecz przykuła moją uwagę i rzuciła nowe światło na mój problem. Po zdjęci gumowej rury idącej od filtra powietrza do przepustnicy zobaczyłem dosyć sporą ilość oleju wymieszanego z wodą. Nie był to chyba płyn chłodniczy bo raczej jego mi nie ubywa. Po dodaniu gazu widać jak przez otwór w przepustnicy, który służy do odpowietrzania skrzyni korbowej, wypluwana jest wspomniana wcześniej ciecz. Przeszukałem forum i natknąłem się na dwa wątki, w których poruszany jest temat odmy:
http://forum.roverki.eu/v...&highlight=odma http://forum.roverki.eu/v...&highlight=odma
Nie brzmi to za ciekawie, bo może zwiastować powolną śmierć silnika...Pozostaje mi sprawdzić drożność przewodów odpowietrzania skrzyni korbowej no i ewentualnie zmierzyć kompresje na cylindrach. Jakiś czas temu zaopatrzyłem się ciśnieniomierz do pomiaru ciśnienia sprężania, tylko jeszcze nie wiem jak się do tego zabrać. Ktoś ma może na to sprawdzony sposób?
Trochę odświeżę temat. Chciałby wszystkim którzy mają problem z TPS zwrócić uwagę, że przy wymianie czujnika należy zwrócić uwagę na cyfrę ( znajduje się ona na czujniku - zaznaczyłem ją czerwonym kółkiem ) oczywiście należy wymienić na taki sam. Dzisiaj byłem w Gwizdałkach pow. Wieluński woj. Łódzkie tam znajduje się firma która sprowadza angliki rozbiera je na części sprzedaje, pozwolili mi sprawdzić kilka takich czujników i co ciekawe po ich założeniu na moją przepustnicę wskazywały różny opór ( tak przy przepustnicy zamkniętej jak i otwartej). Według mnie jeżeli wymienimy czujnik na taki który ma tą samą cyfrę to nie ma konieczności jego adaptacji przez testbook T4.
Postanowiłem ponownie odświeżyć temat.
Po ustaniu mrozów w moim R45 1.6 z 2003 roku nagle zaczęły wariować wolne obroty.
Po wymianie silniczka krokowego prawie się uspokoiły, ale ustaliły się na ok 1200 obr/min. przy rozgrzanym silniku.
Zacząłem sprawdzać czujnik położenia przepustnicy i tu niespodzianka.
W moim przypadku oporność przy zamkniętej przepustnicy jest na poziomie 4420 om, a przy całkowicie otwartej ok. 661 om.
A więc całkowicie odwrotnie jak w poprzednich opisach w wątku.
Nic już teraz nie rozumiem. Czujnik z cyferką 5.
Regulacje przepustnicy nie dają możliwości zmniejszenia obrotów.
Czy ktoś spotkał się z takim problemem?
Jest to o tyle dziwne, że przed roztopami było wszystko OK.
ale ustaliły się na ok 1200 obr/min. przy rozgrzanym silniku.
Bardzo za wysokie. Sprawdź czy linka gazu ci odbija, możesz ja przy okazji lekko poluzować przy przepustnicy. Przepustnice tez warto wyczyścić jak jest brudna. No i na koniec przeczyść wężyk idący od przepustnicy do pokrywy zaworów.
Wysłany: Pon Lut 27, 2012 15:11 [R200] Czujnik położenia przepustnicy - jakie prawidłowe war
Przepustnica odbija. Teraz jest zamknięta całkowicie. Jest czysta. Rurka od przepustnicy do pokrywy zaworów czysta. Kolejny raz 5 depnięć i jakby trochę lepiej. Zaczekam na jazdę przy której się silnik rozgrzeje. Dziwią mnie nie tylko obroty ale i ta odwrotność w oporności przy wychyleniu przepustnicy. Wg opisu powinno być dokładnie odwrotnie.
Wysłany: Czw Mar 08, 2012 20:54 [R200] Czujnik położenia przepustnicy - jakie prawidłowe wa
Sprawa wyjaśniona.
Przyczyną usterki okazał się potencjometr położenia przepustnicy.
Konieczne było testowanie na na komputerze.
Od razu wykazał usterkę potencjometru.
Wolne obroty ustalone na poziomie ok 850.
Marek
Słuchajcie, w jaki sposób technicznie dokonywaliście pomiaru rezystancji? cienkie przewody do wtyczki i zapięcie?
Ja naciąłem delikatnie przewody blisko wtyczki i wartości napięcia TPSa (żółto-zielony) mam poprawne (0,6 V przy zamkniętej przepustnicy i około 4,3V przy otwartej, płynnie przechodzą)
natomiast z rezystancją mam problem mierząc tym sposobem. Rezystancja samego czujnika z odpiętą wtyczką wychodzi około 4000 Ohm więc OK.
Natomiast z pomiaru z naciętych kabli wychodzi około 5500 Ohm, a przy włączonym zapłonie i pracującym silniku jakieś 960 Ohm mierząc czujnik z naciętych kabelków i bez względu na otwarcie/zamknięcie przepustnicy wartość ta się nie zmienia. Napięcie tak, rezystancja nie. Pewnie coś źle mierzę?? Pomiar oczywiście z kabli dochodzących do dwóch skrajnych PINów czujnika.
Generalnie silnik w czasie jazdy dużo płynniej zmienia obroty z odłączonym TPSem, nie szarpie przy zmianie biegów, ma więcej mocy z dołu przy przyspieszaniu, wiadomo ma problem z ustawieniem wolnych obrotów, ale tak poza tym chodzi lepiej.
Może być tak, że TPS uszkodzony mimo, że napięciowo dobrze działa?
Może i tak. Ale ten silnik ma jeszcze inne znane powszechnie problemy z nierówną pracą i może być tak, że odłączenie nawet sprawnego TPS-a będzie pozornie "poprawiać" płynność.
Prośba o odpowiedzi na odpowiedziach na pytania z poprzedniego posta, a szczególnie o to jak zmierzyć jego rezystancję w czasie pracy (czy coś źle robiłem).
Ok, w wolnej chwili jeszcze raz zmierzę, ale z tego co pamiętam to na postoju i włączonym zapłonie miałem jakieś 545 Ohm i ta wartość nie zmieniała się bez względu na wychylenie przepustnicy.
Napięcie ze środkowego PINu zmieniało się w opisanym zakresie, a rezystancja stała. Rezystancja też powinna się zmieniać w zależności od wychylenia przepustnicy?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum