Forum Klubu ROVERki.pl :: [R214i 1.4 8V]Problem z zapowietrzaniem układu chłodzenia
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[R214i 1.4 8V]Problem z zapowietrzaniem układu chłodzenia
Autor Wiadomość
rafal2365 



Dołączył: 13 Lut 2018
Posty: 3



Wysłany: Wto Lut 13, 2018 06:10   [R214i 1.4 8V]Problem z zapowietrzaniem układu chłodzenia
Typ: i Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 1.4 8v Rok produkcji: 1997

Ponieważ to mój pierwszy post na forum, na początku chcę się ze wszystkimi przywitać: cześć! :)

Jestem posiadaczem Roverka 214i 1.4 8V 75KM od około 1,5 roku. Pierwsze przygody zaczęły sie w lutym 2017, mianowicie wówczas odkryłem że nie włącza się wentylator, a płyn chłodzący wrze. Po zgłębieniu na forum tematów o HGF i porównaniu objawów z moim Roverkiem padła diagnoza: uszkodzona uszczelka pod głowicą. Wymienione wtedy zostały: uszczelka głowicy, termostat, uszczelka kolektora ssącego, zimmeringi wałka rozrządu, uszczelka kolektora wydechowego, czujnik wentylatora(ten brązowy), śruby mocujące głowicę.

Po złożeniu i odpaleniu silnika pozostał problem wrzenia płynu chłodzącego. I znowu pomogło forum - wystarczyło wymienić korek zbiornika wyrównawczego :)

Przechodząc do meritum problemu, który występuje obecnie, czyli ciągle zapowietrzającego się układu chłodzenia: nagle, podczas normalnej, 7 km trasy którą pokonuję codziennie, wskazówka temperatury skoczyła na czerwone pole. Wentylator wystartował, temperatura nie spadła. Mając w pamięci HGF po 10 - 15 m zatrzymałem samochód, otworzyłem maskę i zobaczyłem duży wyciek płynu przez korek zbiornika wyrównawczego. Zgasiłem samochód, poczekałem 10 - 15 minut aż ostygnie i odkręcając korek spuściłem ciśnienie z układu. Po spuszczeniu ciśnienia okazało się, że płynu w zbiorniczku nie ma. No to dolałem wody, bo w pobliżu tylko sklep spożywczy, a płynu ze sobą nie miałem. Odpowietrzyłem przez korek, tzn. zagrzałem, odkręciłem korek i podpompowałem węże. Powietrze zeszło, wszystko było cacy. Po powrocie do domu i wymianie wody na płyn chłodzący znowu odpowietrzyłem j/w, ale pozostał problem z zapowietrzaniem się układu chłodzenia. Samochód po ok. 4 km wyrzucał płyn przez korek zbiornika wyrównawczego. Pamiętając poprzednią sytuację, kupiłem nowy korek z nadzieją że to rozwiąże problem. Nie pomogło. Chłodnica była zimna, ciepły był górny wąż chłodnicy, dolny lodowaty, do tego zimny nawiew. Kolejna po korku myśl - zatkany układ. Układ wypłukany wodą pod ciśnieniem, był drożny. Węże od początku problemu twarde jak kamień, ciśnienie w układzie chłodzenia doprowadziło do rozszczelnienia chłodnicy. Chłodnica wymieniona na używaną, ale drożną i szczelną.

Ale najciekawsze jest coś jeszcze innego, mianowicie: przy rozgrzaniu samochodu na postoju wszystko działa jak należy, chłodnica gorąca, węże twarde, ale wszystkie ciepłe. Nawiew gorący. Wentylator się włącza, co prawda wskazówka podczas włączenia wentylatora czasami pokazuje temperaturę normalną, tj. troszkę poniżej połowy. Problemy zaczynają się kiedy samochód zaczyna jeździć. Ale dopiero około 8 - 12 km po odpowietrzeniu układu chłodzenia. Układ jest zapowietrzony. Ciężko mi powiedzieć czy wyrzuci płyn, ponieważ tyle razy odkręcałem i zakręcałem korek że nie sposób zliczyć, za każdym razem odpowietrzając układ. Węże nawet po postoju są twarde jak kamień. Po wymianie korka zmiana jest taka, że płynu nie wyrzuca przez korek, tylko temperatura jest wysoka, trochę poniżej czerwonego pola i cały zbiornik wyrównawczy jest wypełniony płynem. Brak spadku kompresji, kompresja jak najbardziej w porządku. Termostat też okej, bo otwiera i zamyka duży obieg. Jest ubytek płynu, ciężko powiedzieć w którym miejscu ponieważ widać tylko parę. Podejrzewam że po prostu wskutek wysokiego ciśnienia wąż od nagrzewnicy do termostatu przepuszcza płyn chłodzący. Brak majonezu pod korkiem, jak również na bagnecie. Brak śladów oleju w płynie chłodzącym.

Przepraszam za długi opis, ale meczę się z tym już 3 albo 4 tygodnie i nie potrafię znaleźć przyczyny problemu. Tym bardziej, że na postoju wszystko działa, a szczerze mówiąc boję się jechać gdzieś dalej, nie chcę zajechać uszczelki pod głowicą. Bardzo proszę o pomoc kogoś kto zna ten silniczek albo może miał taki problem.


Pozdrawiam, Rafał
Ostatnio zmieniony przez rafal2365 Wto Lut 13, 2018 13:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Wto Lut 13, 2018 06:10   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
Sk133 




Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Kwi 2015
Posty: 106

Rover 200

Wysłany: Wto Lut 13, 2018 16:10   

Miałem coś takiego tydzień temu, tyle że w innej marce. I okazalo się że mechanik źle założył pompe wody.
_________________
214si części: https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=106152
 
 
seraph 




Pomógł: 12 razy
Dołączył: 05 Lut 2016
Posty: 269

Rover 200

Wysłany: Wto Lut 13, 2018 16:16   

https://roverki.eu/viewtopic.php?p=909423

Poczytaj i zobacz czy nie masz podobnie. U mnie winna była nieszczelność właśnie. Opisałem rozwiązanie i od 2 lat mam spokój, a płynu dolałem może z 500 ml przez ten czas.
 
 
rafal2365 



Dołączył: 13 Lut 2018
Posty: 3



Wysłany: Wto Lut 13, 2018 22:32   

seraph napisał/a:
https://roverki.eu/viewtopic.php?p=909423

Poczytaj i zobacz czy nie masz podobnie. U mnie winna była nieszczelność właśnie. Opisałem rozwiązanie i od 2 lat mam spokój, a płynu dolałem może z 500 ml przez ten czas.


Z Twojego tematu zrozumiałem, że winny był pęknięty reduktor LPG. U mnie ten problem odpada, ponieważ nie mam gazu - sama benzynka. Wymienię termostat, dam znać czy to coś pomogło.
 
 
IROLA 




Pomógł: 17 razy
Dołączył: 25 Lip 2009
Posty: 406
Skąd: Przemyśl



Wysłany: Sro Lut 14, 2018 08:04   

Jeżeli się zdecydowałeś na wymianę termostatu to zastanów się nad takim z "zaworkiem-odpowietrznikiem", osobiście taki założyłem tydzień temu i jestem zadowolony. Kupiłem termostat GATES.
_________________
i już jest 100 000 ... 1.5 miecha i jest 101 000
 
 
 
seraph 




Pomógł: 12 razy
Dołączył: 05 Lut 2016
Posty: 269

Rover 200

Wysłany: Czw Lut 15, 2018 11:14   

No to nie zrozumiałeś za bardzo :P
To, że mam wpięty reduktor to była tylko pośrednia przyczyna, bo ktoś ingerował w węże. Nawet jak reduktora nie ma to możesz mieć nieszczelność w dowolnym innym miejscu przez którą układ zaciąga powietrze i się blokuje. Układ trzyma Ci ciśnienie po ostygnięciu?
Nowy termostat wg mnie nie pomoże, bo niby dlaczego termostat miałbym blokować mały obieg? Wymiana termostatu to jest kupa roboty, ale może jak odkręcisz kolektor dolotowy to coś się wyjaśni.
 
 
robsson78 




Pomógł: 63 razy
Dołączył: 21 Lut 2010
Posty: 1498

Rover 200

Wysłany: Czw Lut 15, 2018 18:45   

No dobra.... a czytałem kiedyś o jakiejś kulce którą co niektórzy wyjmują. Gdzie ona jest i czy nie jest przyczyna problemów ?
_________________
Niewiedza kosztuje.
Autor zastrzega sobie prawo do zmiany zdania bez podania przyczyny.
 
 
seraph 




Pomógł: 12 razy
Dołączył: 05 Lut 2016
Posty: 269

Rover 200

Wysłany: Czw Lut 15, 2018 20:28   

W kolektorze dolotowym przy ujściu wężyka przelewowego płynu chłodniczego.
 
 
IROLA 




Pomógł: 17 razy
Dołączył: 25 Lip 2009
Posty: 406
Skąd: Przemyśl



Wysłany: Czw Lut 15, 2018 21:15   

robsson78 Jeżeli interesuje Cię temat kulki to w tym temacie jest trochę o niej. Osobiście wy....rzuciłem kulkę i udrożniłem ten króciec na który zakładany jest wężyk. UWAGA : był on zatkany/przytkany - choć ściskając węże było słychać ruch kulki . Moim zdaniem (po lekturze forum) kulka może być powodem HGF (przybliża jego wystąpienie).
_________________
i już jest 100 000 ... 1.5 miecha i jest 101 000
 
 
 
rafal2365 



Dołączył: 13 Lut 2018
Posty: 3



Wysłany: Pią Lut 16, 2018 05:18   

seraph, tak układ trzyma elegancko ciśnienie nawet po dłuższym postoju. Zgodnie z poradą IROLA założyłem termostat z odpowietrznikiem firmy GATES. Zobaczymy czy to coś da. Kolektor dolotowy mam uszczelniony dodatkowo silikonem czerwonym 300 stopni, bo na samej uszczelce przepuszczał płyn, dlatego go nie zdejmowałem tylko gimnastykowałem się pod nim :) Ciekawy jest wątek tego zaworu kulowego przy kolektorze dolotowym, nawet nie wiedziałem że coś takiego istnieje :D W temacie podesłanym przez IROLA jest napisane, że otwór, tudzież odpowietrznik w termostacie powinien rozwiązać problem tego zaworka kulowego. Prawda to?

Myślałem jeszcze o pompie wody, ale jakby pompa wody była padnięta to na wolnych obrotach powinien się przegrzewać bo pompa wolniej pracuje, dobrze kombinuje? I nie wiem czy mogłaby być winna zapowietrzania się układu...
 
 
IROLA 




Pomógł: 17 razy
Dołączył: 25 Lip 2009
Posty: 406
Skąd: Przemyśl



Wysłany: Pią Lut 16, 2018 07:56   

Jak w ww. temacie pisał sknerko uszkodzenie uszczelki może być spowodowane przez bąbel powietrza zaraz za termostatem (miejscowe przegrzanie). Mam nadzieję, że właśnie dzięki termostatowi z "zaworkiem" (gdyby powstał bąbel za termostatem, ta blaszka opadnie i płyn z dużego obiegu wypchnie powietrze). Jeszcze jedno : dźwięk "ruszającej się kulki w kolektorze (w trakcie ściskania węża) wcale nie dowodzi, że króciec za nią jest drożny (u mnie nie był). Kulka jest metalowa (jakaż ona jest malutka ...) i w trakcie ściskania węża, płyn ją porusza a ona się obija o trzymające ją (także metalowe) trzy łapki (wyprofilowane zagięcia), stąd słyszany dźwięk.
_________________
i już jest 100 000 ... 1.5 miecha i jest 101 000
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [Rover214] 1.4 problem z odpowietrzaniem układu chłodzenia
Tiesto1988 Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 10 Sro Sty 23, 2013 14:54
0916
Brak nowych postów [R200 1.4 8V] problem z przewodem układu chłodzenia
sledz11 Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 6 Wto Sie 28, 2007 14:53
wojciod
Brak nowych postów [MG ZR 105] Czyszczenie układu chłodzenia po HGF
Spiro Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 2 Nie Cze 02, 2013 22:18
Harry
Brak nowych postów [R 220 SD] Odpowietrzenie układu chłodzenia
zywy30 Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 4 Pią Gru 31, 2010 15:29
szoso
Brak nowych postów [R214] Wąż układu chłodzenia
byku_guzio Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 3 Nie Lis 21, 2010 16:57
faecd



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink