Forum Klubu ROVERki.pl :: [R200 1.1] Ekonomiczna jazda
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Paul
Pią Lis 19, 2010 12:50
[R200 1.1] Ekonomiczna jazda
Autor Wiadomość
slaszysz
[Usunięty]






Wysłany: Czw Cze 28, 2007 21:52   [R200 1.1] Ekonomiczna jazda

Tak sobie zastanawiam się, jak właściwie powinno się jeździć, aby spalać jak najmniej paliwa. Siedząc w serwisie ostatnio czytałem jakąś gazetę i z tego co zapamiętałem, to rady były takie (mam nadzieję, że nie przekręciłem)
- jak najszybciej "wkręcić" się na optymalne obroty - ha, jakie to są te optymalne?
- pilnować prawidłowego ciśnienia w oponach
- jeździć na - w miarę możliwości - najwyższym biegu
- przy prędkościach powyżej ~120 km/h w przeciętnym samochodzie największy wpływ na zużycie paliwa ma opór powietrza, czyli nie da się jechać szybko i ekonomicznie.

No i teraz jak ma się do tego max. moment obrotowy? Utrzymywać obroty w jego okolicy?
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Czw Cze 28, 2007 21:52   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
piter34 




Pomógł: 775 razy
Dołączył: 07 Sie 2003
Posty: 7421
Skąd: Kraków

Rover 800

Wysłany: Czw Cze 28, 2007 22:09   

Najmniej spalisz, jeżeli możliwie szybko rozpędzisz do prędkości "podróżnej" i będziesz jechał z tą stałą prędkością na możliwie najwyższym biegu.
_________________
Nie udzielam pomocy na priv oraz na gg! Masz problem? Pisz na forum :)
 
 
slaszysz
[Usunięty]






Wysłany: Czw Cze 28, 2007 22:13   

To teraz dla utrudnienia - a co w mieście? :) Staram się jeździć na 4-ce, obroty ok. 3000, choć czasem zastanawiam się czy warto rozpędzać się skoro zaraz światła kolejne będą.
 
 
piter34 




Pomógł: 775 razy
Dołączył: 07 Sie 2003
Posty: 7421
Skąd: Kraków

Rover 800

Wysłany: Czw Cze 28, 2007 22:52   

Jeżeli utrzymujesz stałą prędkość na tej IV-ce i 3000rpm, to lepiej wrzucić 5-kę i utrzymywać obroty na piątce (mniej spali).
_________________
Nie udzielam pomocy na priv oraz na gg! Masz problem? Pisz na forum :)
 
 
sliwka 




Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 64
Skąd: Koło koło Konina



Wysłany: Pią Cze 29, 2007 11:24   

slaszysz napisał/a:
choć czasem zastanawiam się czy warto rozpędzać się skoro zaraz światła kolejne będą.

trza przewidywać sytuacje, hamować silnikiem bo wtedy nic nie pali
_________________
działać, działać!!
 
 
 
giewu 




Pomógł: 203 razy
Dołączył: 19 Kwi 2007
Posty: 1907
Skąd: Łódź



Wysłany: Pią Cze 29, 2007 11:29   

sliwka napisał/a:
hamować silnikiem bo wtedy nic nie pali
nic nie pali :shock: ?
no co Ty :mrgreen:
_________________
zanim się wygłupisz polecam: nasza strona główna, techniczny FAQ, forumowa szukajka, punkty pomógł ...
 
 
 
Brt 
mgz insz.




Pomógł: 1052 razy
Dołączył: 08 Cze 2004
Posty: 11395
Skąd: Dolny Śląsk



Wysłany: Pią Cze 29, 2007 11:38   

No serio :D Powyżej pewnych obrotów, jak jedziesz i puścisz pedał gazu to nic nie pali :D :cool: W dieslu jest to chyba 1300obr ;) Więc ekonomiczniejsze jest hamowanie silnikiem na wysokim biegu, niż dotaczanie się na luzie do świateł ;)
_________________
Pozdrawiam - Brt
Nie udzielam pomocy na priv :!: Masz problem pisz na forum :ok:
 
 
slaszysz
[Usunięty]






Wysłany: Pią Cze 29, 2007 17:41   

piter34 napisał/a:
Jeżeli utrzymujesz stałą prędkość na tej IV-ce i 3000rpm, to lepiej wrzucić 5-kę i utrzymywać obroty na piątce (mniej spali).

Muszę sprawdzić, bo tak poniżej 80 km/h na piątce samochód jest cokolwiek przymulony.
 
 
Paul 




Pomógł: 216 razy
Dołączył: 18 Lip 2002
Posty: 2535
Skąd: Leszno



Wysłany: Pią Cze 29, 2007 19:28   

slaszysz napisał/a:
tak poniżej 80 km/h na piątce samochód jest cokolwiek przymulony.

Dlatego było: "i utrzymujesz stałą prędkość" :D Wtedy mulenie nie ma znaczenia ;)
 
 
GG 




Dołączył: 26 Kwi 2007
Posty: 191
Skąd: Kraków



Wysłany: Sob Cze 30, 2007 22:19   

Brt napisał/a:
Więc ekonomiczniejsze jest hamowanie silnikiem na wysokim biegu, niż dotaczanie się na luzie do świateł ;)

To żart jest? Przecież czy jade na biegu z puszczonym gazem czy na luzie to przecież silnik dostaje dawkę paliwa przewidzianą dla biegu jałowego. No chyba, że się mylę. Niech się ktoś wypowie czy to możliwe, bom niedowiarek. Może jeszcze jakieś linki do artykułów wrzuci, bo nawet nie wiem jak tego w google szukać.
 
 
marthinez 



Pomógł: 84 razy
Dołączył: 02 Gru 2006
Posty: 932
Skąd: Szczecin



Wysłany: Sob Cze 30, 2007 22:26   

GG napisał/a:
To żart jest? Przecież czy jade na biegu z puszczonym gazem czy na luzie to przecież silnik dostaje dawkę paliwa przewidzianą dla biegu jałowego. No chyba, że się mylę.

Mylisz się.
w czasie hamowania silnikiem paliwo wogule nie jest podawane ponieważ silnik napędzany jest siłą toczącego sie auta. "Dopilnowują" tego czujniki w silniku np lambda.
Aha dotyczy to tylko aut z wtryskiem paliwa. W gaźnikowcach to się nie sprawdza.
_________________
Pozdrawiam
Marcin
 
 
Desper 



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Lut 2007
Posty: 73
Skąd: Trójmiasto i Hel



Wysłany: Sob Cze 30, 2007 23:13   

giewu napisał/a:
sliwka napisał/a:
hamować silnikiem bo wtedy nic nie pali
nic nie pali :shock: ?
no co Ty :mrgreen:


Tak właśnie mają teraz benzyniaki z wtryskiem :wink: Całkiem inaczej niż stare gaźnikowce. W silnikach z wtryskiem przy hamowaniu silnikiem następuje całkowite odcięcie paliwa i w tym momencie silnik pracuje jak pompa i przetłacza samo powietrze. Zawsze tak jeżdżę z górki, tym bardziej że na górce mieszkam :grin: Generalnie czwóreczka i jakies 70-80 km/h czyli pod 3000 obr. I tyle

piter34 napisał/a:
Jeżeli utrzymujesz stałą prędkość na tej IV-ce i 3000rpm, to lepiej wrzucić 5-kę i utrzymywać obroty na piątce (mniej spali).


I tu się chyba mylisz :wink: Chyba nie jest dokładnie tak jak mówisz (pod warunkiem że wszyscy mówimy tu teraz o benzyniakach)
Jeżeli popatrzysz na wykresy momentów, mocy oraz jednostkowego zużycia paliwa - wszystkie trzy w odniesieniu do obr silnika (dla danego silnika oczywiście) to zrozumiesz swój błąd :wink: Uogólniając można powiedzieć że punkt najniższego jednostkowego zużycia paliwa znajduje się w pobliżu punktu max momentu, a nie rzadko nawet przy obrotach wyższych, ale zawsze pomiędzy max momentem a max mocą silnika.
Jeżeli nie dysponujesz takim wykresem wystarczy, że trzymasz się w pobliżu obrotów max momentu. Z resztą łatwo to sprawdzić:
Załóżmy, że jedziesz ok 80 km/h na i na IV masz ok 3000 obr/min. W momencie kiedy przełączysz na V obroty spadną pod 2500, ale żeby dalej jechać z tą samą prędkością przy tych obrotach pedał gazu będziesz musiał wcisnąć minimalnie mocniej niż poprzednio na IV :???:
A tak BTW to wg mnie trochę szkoda zamulać silnik jadąc na V przy 2000 obr/min. (na innych biegach też z resztą)
Pozdr.
Desper
_________________
Pozdr.
Radek
 
 
 
GG 




Dołączył: 26 Kwi 2007
Posty: 191
Skąd: Kraków



Wysłany: Nie Lip 01, 2007 10:25   

marthinez napisał/a:

w czasie hamowania silnikiem paliwo wogule nie jest podawane ponieważ silnik napędzany jest siłą toczącego sie auta. "Dopilnowują" tego czujniki w silniku np lambda.

Czy w całym zakresie obrotów tak działa, czy są jakieś krytyczne? Interesuje mnie silnik, który mam u siebie (20T4H).
Desper napisał/a:

Załóżmy, że jedziesz ok 80 km/h na i na IV masz ok 3000 obr/min. W momencie kiedy przełączysz na V obroty spadną pod 2500, ale żeby dalej jechać z tą samą prędkością przy tych obrotach pedał gazu będziesz musiał wcisnąć minimalnie mocniej niż poprzednio na IV

Jeśli jedziesz pod górę to i owszem, tak jest, ale na prostej? Ktoś mógłby jakieś wyliczenia przedstawić, bo jak tego nie zobacze matematycznie to będę miał dalej wątpliwości. Przydałby się jakiś wykres spalania dla konkretnych biegów i dla całego zakresu obrotów. Jest ktoś w stanie? :mrgreen:
 
 
Desper 



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Lut 2007
Posty: 73
Skąd: Trójmiasto i Hel



Wysłany: Nie Lip 01, 2007 12:16   

GG napisał/a:
eśli jedziesz pod górę to i owszem, tak jest, ale na prostej? Ktoś mógłby jakieś wyliczenia przedstawić, bo jak tego nie zobacze matematycznie to będę miał dalej wątpliwości. Przydałby się jakiś wykres spalania dla konkretnych biegów i dla całego zakresu obrotów. Jest ktoś w stanie?


Tego nie zobaczysz matematycznie raczej nigdy :grin: Rzeczywiste charakterystyki silników powstają na hamowni i są wynikiem pomiarów.
Zamiast tego mogę pokazać ogólne wykresy z książki J.Kijewskiego "Silniki spalinowe" z której korzystałem w technikum (jakieś 100 lat temu :lol: )
Pierwszy z nich to charakterystyka zewnętrzna (pełnej mocy) i drugi z charakterystykami częściowymi (bardziej adekwatne do warunków codziennej jazdy)
gdzie na wykresie: 1- charakterystyka pełnej mocy (czyli poprzedni wykres), 2- powstaje przy otwarciu przepustnicy w 1/4; 3- w połowie otwarcia; 4 - przy otwarciu w 3/4.

Poniżej krótki opis charakterystyk (cytat z tej samej książki)
"Charakterystykę prędkościową pełnej mocy silnika przedstawiono na rys. 5.1. Krzywa momentu obrotowego Mo i odpowiadająca jej krzywa mocy Ne są ściśle związane z napełnieniem cylindra. Moment obrotowy Mo i proporcjonalne do niego średnie ciśnienie użyteczne pe największe wartości osiągają przy prędkości obrotowej nM, mniejszej niż prędkość obrotowa nN mocy maksymalnej. Spadek Mo przy prędkości obrotowej większej niż nM jest spowodowany głównie spadkiem stopnia napełnienia cylindrów wskutek zwiększenia oporów przepływu czynnika (mieszanki lub powietrza). Przyczyną spadku Mo przy prędkości obrotowej mniejszej niż nM jest zmniejszenie stopnia napełnienia cylindrów, spowodowane wypchnięciem części mieszanki (lub powietrza), wskutek zbyt późnego zamknięcia zaworów dolotowych, oraz większymi stratami chłodzenia.
Moc użyteczna silnika Ne jest proporcjonalna do momentu obrotowego Mo i do prędkości obrotowej n. Ze wzrostem prędkości obrotowej moc użyteczna wzrasta, mimo obniżania się momentu obrotowego.
Jednostkowe zużycie paliwa osiąga minimum przy prędkości obrotowej ng, nieco większej niż nM. Najmniejszemu ge najczęściej odpowiada n = (0,65 - 0,75) nmax.
Krzywa jednostkowego zużycia paliwa, poza zakresem stosowanych prędkości obrotowych, tj. od nmin do nmax, wznosi się gwałtownie, zbliżając się asymptotycznie do linii pionowych, odpowiadających nieosiągalnym praktycznie prędkościom obrotowym silnika nx i n2, dla których Ne = 0.
W miarę zmniejszania obciążenia silnika maksymalne wartości mocy i momentu obrotowego przesuwają się w kierunku mniejszej prędkości obrotowej. Podobnie zachowują się minimalne wartości jednostkowego zużycia paliwa. Jest to spowodowane przede wszystkim zmianami współczynnika napełnienia i sprawności mechanicznej, wywołanymi zmianą prędkości obrotowej silnika."

Opis wykresów: Mo- moment obr, Ne - moc użyteczna, ge -jednostkowe zużycie paliwa,
Ge- godzinowe zużycie paliwa

Jak łatwo zauważyć na krzywych ge, trzymanie się niskich obrotów ma podobny wpływ na wzrost zużycia paliwa co jazda przy obrotach wysokich. Krzywa rośnie stromo i w miarę zmniejszania obrotów jak i ich zwiększania.
Wykresy silników ze zmiennymi fazami rozrządu mogą być trochę bardziej płaskie (max Mo będzie dostępny w większym zakresie obrotów i pewno jednostkowe zużycie paliwa nie będzie tak gwałtownie wzrastać)
Mam nadzieję, że teraz trochę się wyjaśniło (a nie pogmatwało :grin: )
Pozdr.
Desper
_________________
Pozdr.
Radek
 
 
 
sTERYD 
Klubowicz





Pomógł: 1130 razy
Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 10886
Skąd: ZGL / szczecin



Wysłany: Nie Lip 01, 2007 14:45   

zauważ tylko, że mowa jest o "jednostkowym zużyciu paliwa" czyli o ilości paliwa spalanej w jedym cylindrze przy wykonanym jednym pełnym cyklu, (czyli na 2 obroty).
z racji tego , że tych obrotów jest w tamtym punkcie więcej zużycie w jednostce czasu jest niższe przy niższch obrotach, mimo że zużycie "jednostkowe" jest większe, ale tych "jednostek" jest mniej, ale nie zmienia to faktu, że jazda na zbyt niskich obrotach tez nie jest ekonomiczna (każdy wie, że jak silnik się dławi, to większość paliwa zostaje niespalona).
_________________
W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia ;)
 
 
 
Desper 



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Lut 2007
Posty: 73
Skąd: Trójmiasto i Hel



Wysłany: Nie Lip 01, 2007 18:35   

sTERYD napisał/a:
zauważ tylko, że mowa jest o "jednostkowym zużyciu paliwa" czyli o ilości paliwa spalanej w jedym cylindrze przy wykonanym jednym pełnym cyklu, (czyli na 2 obroty).


Jednostką jednostkowego zużycia paliwa jest kg/(kW*h) lub g/(kW*s) jak kto woli (a nie na 1 cykl silnika jak można to wywnioskować z nazwy)
Określa ono ilość paliwa w gramach przypadającą na jednostkę wykazanej pracy. Im silnik jest bardziej sprawny tym mniej zużywa paliwa dla wykonania tej samej pracy.
Wielkość ta jest charakterystyczna dla każdego modelu silnika, zależna w dużej mierze od jego sprawności. Uogólniając, największą sprawność silnik uzyskuje w zakresie max momentu lub w jego pobliżu.
Decydującą rolę mają tu opory przepływu (zwłaszcza przy wysokich obrotach) oraz fazy rozrządu (głównie chodzi o moment zamknięcia zaworu dolotowego a także zamknięcia się zaworu wylotowego i otwarcia dolotowego - czyli czas kiedy oba zawory są otwarte jednocześnie. Dla silników bez systemów VVT fazy otwarcia i zamknięcia się zaworów są dobierane dla zakresu obrotów w przedziale najczęściej wykorzystywanym w codziennej jeździe. Jest to kompromis w uzyskaniu dobrych parametrów silnika dla tego zakresu obrotów (założonego przez konstruktorów w fazie projektowania), a gorszą sprawnością silnika (a co za tym idzie zwiększonym zapotrzebowaniem na paliwo do wykonania tej samej jednostki pracy) przy niskich i wysokich obrotach, będących poza tym zakresem. Ta niższa sprawność jest efektem nieoptymalnych faz rozrządu, a co za tym idzie gorszym napełnieniem komory spalania świeżym czynnikiem. Krótko, chodzi o jak największe wykorzystanie efektu zasysania świeżego czynnika przez spaliny opuszczające komorę spalania z max prędkością oraz max opóźnienie zamknięcia zaworu dolotowego celem max wykorzystania energii kinetycznej świeżego ładunku wchodzącego do komory
:oops: Sorki, ale o zmiennych fazach rozrządu mógłbym jeszcze długo bo to temat mojej pracy dyplomowej

I żeby już dłużej się nie rozwodzić na temat jednostkowego zużycia paliwa, wygooglałem tak na szybkiego coś takiego:

http://www.auto-online.pl...nik/sel/sel.htm

Pozdr.
Desper
_________________
Pozdr.
Radek
 
 
 
GG 




Dołączył: 26 Kwi 2007
Posty: 191
Skąd: Kraków



Wysłany: Nie Lip 01, 2007 23:23   

Czy dysponuje ktoś może wykresami momentu i mocy Rovera 420 si lux '97? Mogą być jakieś fabryczne tudzież może ktoś robił takie na hamowni. Googlanie nic nie daje...
 
 
KRYS 




Pomógł: 35 razy
Dołączył: 06 Cze 2007
Posty: 766
Skąd: Gorzów Wlkp



Wysłany: Nie Lip 01, 2007 23:40   

Desper to jak mam jeździć swoim R 620 si co ma 96 kw i max moment chyba 5600. Bo jak piszesz
Desper napisał/a:
punkt najniższego jednostkowego zużycia paliwa znajduje się w pobliżu punktu max momentu, a nie rzadko nawet przy obrotach wyższych, ale zawsze pomiędzy max momentem a max mocą silnika.
to chyba musze nieźle gazować :?: :mrgreen:
_________________
http://www.fundacja-smolenia.org/
 
 
 
piter34 




Pomógł: 775 razy
Dołączył: 07 Sie 2003
Posty: 7421
Skąd: Kraków

Rover 800

Wysłany: Pon Lip 02, 2007 10:16   

KRYS napisał/a:
Desper to jak mam jeździć swoim R 620 si co ma 96 kw i max moment chyba 5600

U nas max moment jest przy 4700rpm.
Oczywiście nie próbuj uzyskać niskiego spalania utrzymując obroty pomiędzy 4700 a 5500 (max moc)...

[ Dodano: Pon Lip 02, 2007 10:17 am ]
Desper napisał/a:
piter34 napisał/a:
Jeżeli utrzymujesz stałą prędkość na tej IV-ce i 3000rpm, to lepiej wrzucić 5-kę i utrzymywać obroty na piątce (mniej spali).


I tu się chyba mylisz :wink: Chyba nie jest dokładnie tak jak mówisz (pod warunkiem że wszyscy mówimy tu teraz o benzyniakach)

2 x "chyba" :mrgreen:
Ja wiem jakie u mnie są czasy wtrysku benzyny np. na 5-ce przy 90kmh oraz na 4-ce.
Krótszy czas jest na V.
Nie pamiętam wartości, ale mogę dzisiaj sprawdzić.
_________________
Nie udzielam pomocy na priv oraz na gg! Masz problem? Pisz na forum :)
 
 
Desper 



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 09 Lut 2007
Posty: 73
Skąd: Trójmiasto i Hel



Wysłany: Pon Lip 02, 2007 19:52   

piter34 napisał/a:
2 x "chyba" :mrgreen:



To chyba o jedno "chyba" za dużo :?: :grin:

Niestety nie znam twojego motorka w ogóle (nie wiem nawet czy to 8V, czy 16v - z VVC czy bez :???: )

Długo szukałem jakiś wykresów do silników rovera. Jak narazie porażka.
Jedyne co znalazłem to tutaj :wink:

http://www.roverki.pl/article.php?sid=15 (to akurat dla mojego motorka)

Jest tu podana wartość Specific Fuel Consumption (czyli jednostkowe zużycie paliwa) dla 2 wartości- obrotów przy max mocy i obrotów przy max momencie. Dalej jednak nie wiadomo czy przy max momencie mamy zużycie jednostkowe w minimum czy nie :neutral:

Na forum.mg-rover.org znalazłem temat o dieslach dla odmiany :o

http://forums.mg-rover.or...uel+consumption

Tutaj niejaki ALB22 pisze że dla 1.4 16v krzywa ta jest w miarę płaska do 3500obr/min. Potem idzie ku górze coraz bardziej. Niestety ja tych wykresów znaleźć nie mogłem :sad:

Ale będę szukał dalej. Jak coś znajdę dorzucę tutaj.
No i kolejne pytanie, jak ta krzywa się ma do waszej 2-litrówki?

Pozdr.
Desper
_________________
Pozdr.
Radek
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Przyklejony: [R200/25, MG ZR] Workshop Manual ROVERki.pl
sknerko Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 23 Sro Paź 03, 2018 14:24
Prescenn
Brak nowych postów [R25] Oszczędna, ekonomiczna jazda dieslem.
SebastianS Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 1 Czw Gru 20, 2012 15:35
marcin316
Brak nowych postów [R200 1.4 8v + lpg] Problem z jazdą na lpg
chary Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 2 Wto Sty 29, 2013 11:47
kangaroo69
Brak nowych postów [214]Problem z jazdą na LPG
Danio2020 Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 17 Sro Kwi 17, 2013 08:02
kangaroo69
Brak nowych postów [R25] Jazda bez filtra kabinowego
Mundekk Rover serii 200/25, MG ZR i Streetwise 42 Pon Paź 31, 2011 10:40
Bartek8508



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink