Forum Klubu ROVERki.pl :: [Freelander] Brak mocy, kopci i jak to usunąć
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: szoso
Czw Lis 18, 2010 09:06
[Freelander] Brak mocy, kopci i jak to usunąć

taki mini poradnik jak sobie poradzić z kopceniem, spodkiem mocy i dziurą w przyśpieszeniu oraz spal
Autor Wiadomość
pawel61 



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 7
Skąd: Warszawa



Wysłany: Nie Sty 10, 2010 15:44   [Freelander] Brak mocy, kopci i jak to usunąć
Typ: TD4 Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 2003

Witam wszystkich serdecznie!
Jestem posiadaczem Freelandera TD4 2003 rok. Autko przywiozłem z Anglii.
Od pewnego czasu pojawił się problem dużego kopcenia czarnym dymem z rury wydechowej podczas gwałtownego dodania gazu. Drugi problem jaki się też pojawił to tzw. dziura w gazie, zwłoka w działaniu turbiny.
Jako ze w moim Frelku pod maską siedzi sobie BMW to postanowiłem skorzystać z pomocy kolegów z forum BMW. Efekt tej pomocy okazał się lekarstwem na moje bolączki.
Tak wiec postanowiłem spreparować ten mini poradnik dla kolegów z tego forum- może się komuś przyda. Praca żadna a szkoda w serwisach zostawiać parę tys. złotych skoro można to zrobić samemu.
Ogólnie pisząc problem tkwił w kilku blokach silnika.
1. Zawór EGR,
2. Elektrozawór sterujący podciśnieniem dla EGR,
3. Elektrozawór sterujący podciśnieniem dla turbiny.

Na początek otwieramy klapę od komory silnika i ja podpieramy co by nam na głowę nie spadla.
Następnie odkręcamy plastikową pokrywę zasłaniającą kolektory ssące oraz górną część obudowy filtra powietrza i wyciągamy filtr.
Następnie musimy odkręcić plastikowy kolektor ssący i robimy to.
Odkręcamy wszystkie plastiki odpowiedzialne za dostarczanie powietrza do silnika.
Odkręcamy EGR .
To co ukazało się moim oczom było straszne!!!!

To pierwsza faza widoczny kolektor ssący i EGR

Widoczny zarośnięty nagarem EGR i na dodatek rurka sterująca podciśnieniem była przetarta wiec EGR nie działał.

Widać też jak bardzo zarośnięty jest sam kolektor ssący który po odkręceniu wymyłem w środku Karcherem (boże co za s….z niego wyleciał) Przed odkręceniem kolektora należy wypiąć czujnik znajdujący się po przeciwnej stronie niż EGR.

Po zdjęciu kolektora widoczne zarośnięte kanały ssące w silniku. Należy je starannie wyczyścić ale w taki sposób by nic z tego nagaru nie wpadło do silnika bo będą przejściowe kłopoty z uruchomieniem. Jak to było zarośnięte pokazane jest na następnej fotce.

Prawda ze widok straszny? Jak to wszystko miało działać!

A sam EGR był tak zasr…..ze az strach pomyśleć

Wiec czas zakasać rękawy i brać się do czyszczenia. Po wyczyszczeniu wszystko wygląda jak nowe.
Po wyczyszczeniu wygląda to mniej więcej tak……

Nie będę przedstawiał więcej fotek wyczyszczonych elementów bo to nie ma sensu ważne by wszystko ładnie wyczyścić.
Ponadto skoro mamy już wyjęty filtr powietrza to warto zainteresować się i wymienić filtr odmy . Często o tym zapominają serwisanci a to ma bardzo istotny wpływ na turbinę i jeśli nie chcemy jej zarżnąć to radze wymieniać te n filtr razem z wymiana oleju i filtra oleju.
Teraz przedstawię wam to co jest odpowiedzialne za spadek mocy naszych silników BMW we Frelkach.
Po odkręceniu plastikowego kolektora ssącego oczom naszym ukazuje się elektrozawór do sterowania podciśnieniem dla EGR.

Należy go odkręcić. Jak już go mamy wymontowany to najpierw sprawdzamy czy podciśnieniowe wężyki nie są popękane . U mnie był jeden przetarty dlatego EGR w ogóle nie działał.
Przechodząc do sedna sprawy Takich elektrozaworów mamy dwa w naszym aucie. Ten co na fotce wyżej to od EGR . Drugi jest bardzo podobny różnice opisze dalej.
Teraz zajmę się tym od EGR.
Po podłączeniu do T4 komputer nie widzi żadnych błędów bo elektrycznie zaworki są dobre.
Ale komputer nie jest geniuszem tym zaworkom cos jednak dolega……
Bolączka ukryta jest pod plastikowym dekielkiem widocznym na fotce wyżej. To ten z lewej strony niebieskiego wężyka. Delikatnie usuwamy ten dekielek i oczom naszym ukaże się siateczka bardzo drobna …to filtr powietrza. Należy delikatnie ten filtr wymyć acetonem albo benzyną ekstrakcyjną tak by nie było już czarnego brudu.
Po wyczyszczeniu tego filtra na zaworku otrzymamy bardzo płynne sterowanie zaworem EGR tak jak to było po wypuszczeniu z fabryki.
Teraz kolej na drugi podobny elektrozaworem sterujący podciśnieniem podawanym na turbinę w celu zmiany geometrii łopat wirnika. Generalnie chodzi o to ze gdy wciskasz pedał przyspieszania to ten elektrozaworem jak ma zabrudzony filtr lub zatkany to reaguje z dosyć dużym opóźnieniem co daje między innymi efekt dziury w przyśpieszaniu i spadek mocy silnika.
Elektrozawór podciśnienia do sterowania turbiny jest podobny do tego od EGR i nawet jeśli jest zepsuty to można go zamienić na taki sam jak od EGR i w ten sposób pozbędziemy się wiszącego luzem filierka jak od malucha do benzyny.
Jeśli w twoim Frelku znajdziesz wolno zwisający taki filierek jak na fotce niżej to jest właśnie od elektrozaworu do turbiny. To zdjęcie zapożyczyłem od innego użytkownika na innym forum. Widać na nim ze ktoś bez pojęcia zatkał drugi koniec filtra czarnym korkiem ……i na pewno ma problemy z turbiną. Drugi koniec ma być otwarty bo przez ten filtr zawór dostaje ciśnienie odniesienia – ciśnienie atmosferyczne. Generalnie co jakiś czas należy wymienić ten filtr i z turkawką nie będzie żadnych kłopotów. Po prostu zawory te różnią się tylko tym ze na elektrozaworku EGR filtr jest z nim zintegrowany , a na elektrozaworu od turbawki jest wyprowadzony na zewnątrz.

Dla pewności czy łopatki na wirniku turbawki nie SA zapieczone można sprawdzić czy działają.
W frelku z silnikiem BMW Turbawka z tym elektrozaworkiem znajduje się po stronie silnika od przegrody przedziału pasażerskiego a dokładnie pod obudową filtra powietrza. Jak możemy zobaczyć czy działa podciśnieniowe sterowanie turbiną , nic prostszego. Trzeba skręcić na max koła w lewą stronę, i podejść z latarką do auta od strony pasażera i poświecić miedzy nadkole a oponę z lewej strony kola . Zobaczymy tam taki Duzy otwór technologiczny a w nim elektrozawór od Turbawki od którego odchodzi niebieski wężyk. Ten niebieski wężyk dochodzi do metalowej gruszki ( podciśnieniowy sterownik Turbiny). Od tego sterownika odchodzi dźwignia i jeśli przy nagłym dodaniu gazu ta dźwignia się porusza to wszystko działa bardzo dobrze i tak ma być.
To by było na tyle jeśli się komuś przyda to będę bardzo zadowolony.
Dodam ze mój Freelander TD4 po tym zabiegu dostał nowe Zycie, nie kopci praktycznie nic nie zostawiam czarnej smugi za sobą jak samolot, dynamika auta znacznie lepsza no i spalanie myślę ze rewelacyjnie spadło bo teraz w teście mieszanej jazdy spala mi 7,5l/100 co prawda mam lekka nogę i nie szaleje. Przedtem był zmulony kopcił jak parowóz i sapanie 9.5l/100.
Ogólnie Frelek ma 61tys mil i teraz to wiem ze mam auto dobre.
Z silnikiem i napędami już mam problemy rozwiązane. Teraz będę walczył z wycieraczką tylnej szyby…..raz włączona nie daje się wyłączyć trzeba wyłączyć zapłon wtedy sama się zatrzyma.
Widze ze nie ma mozliwosci wsadzenia tu fotek a szkoda bo trosze ich porobilem i tekst bylby latwiejszy do zrozumienia.
Ostatnio zmieniony przez kasjopea Czw Gru 23, 2010 00:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Nie Sty 10, 2010 15:44   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
kasjopea 


Członek Zarządu
wiceprezes


Pomogła: 196 razy
Dołączyła: 08 Paź 2007
Posty: 3890
Skąd: Włocławek

MG ZS

Wysłany: Nie Sty 10, 2010 17:05   

Bardzo fajnie, że to opisałeś, na pewno komuś się przyda. Dlaczego nie dodałeś zdjęć?
_________________
Pozdrawiam Monika
 
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Nie Sty 10, 2010 17:13   

Opis rewelacja. Zabrakło tylko zdjęć i informacji o rozruszaniu zaworku w EGR. Najlepiej wykonać to kołkiem drewnianym. :wink:
Z przewodem podciśnienia miałem tak samo jak Ty. Jeden przetarty o wspornik przykręcony do silnika.

Zdjęcia dodajesz w polu Nazwa załącznika. Tylko musisz je zmniejszyć do rozmiaru np. 640x480 pikseli (Microsoft Office Picture Manager).
 
 
SyntaX 



Pomógł: 93 razy
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 2228
Skąd: Łódź



Wysłany: Nie Sty 10, 2010 22:55   

Bardzo przydatny post ja bym to dodał do FAQ.
Mnie trapiły podobne problemy.
Doszło do tego że zapchane kanały uszkodziły pompe paliwa bo komputer zgłupiał.
Potem poszło duże ciśnienie i rozwaliło wąż ciśnienia.
Ale wszystko naprawione.
Tego auta już nie mam, ale mam stały kontakt z obecnym właścicielem.
Mi zdemontowali cały układ i czyścili to izopropanolem.
Preparat nazywał się LPS A151 - ponoć w lotnictwie stosowany.
Wszystko ładnie wyczyścili i wymienili ten zwisający filterek wtedy.
Autko od razu się zrobiło żywsze.
Dodatkowo przepłukali silnik jakimś preparatem zagrzali silnik i spuścili olej.
Masę syfu wyleciało.
 
 
pawel61 



Dołączył: 06 Sty 2010
Posty: 7
Skąd: Warszawa



Wysłany: Pon Sty 11, 2010 20:57   

Witam ,
Dziś jak tylko szczęśliwie dotrę do domu to wieczorkiem dodam zdjęcia .
Pozdrawiam

[ Dodano: Pon Sty 11, 2010 20:53 ]
Dodaję odpowiednie fotki. Niestety nie mam już możliwości edycji poprzedniego tekstu i wklejenia fotek. Pierwsza seria fotek

[ Dodano: Pon Sty 11, 2010 20:57 ]
Fotek ciąg dalszy . Powinno byc ogolnie 8 fotografii.
 
 
 
primjack 



Dołączył: 08 Gru 2009
Posty: 4
Skąd: kietrz



Wysłany: Czw Sty 14, 2010 12:53   

mam taki sam problem moze pomoze :(
 
 
 
phuss 




Pomógł: 20 razy
Dołączył: 16 Cze 2008
Posty: 393
Skąd: KUJ-POM



Wysłany: Nie Mar 07, 2010 00:02   

:brawo:
Czy przed wykonaniem tych czynności należy się zaopatrzyć w jakieś uszczelki itp.???
_________________
szkoda mi go będzie
 
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Nie Mar 07, 2010 07:15   

Dobrze by było założyć nowe uszczelki kolektora ssącego bo stare będę już twarde. Bynajmniej u mnie tak było. Numery zamiennika http://forum.roverki.eu/v...p=469696#469696 - po 4 sztuki
Ostatnio zmieniony przez apples Pon Lip 26, 2010 19:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
RHL 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lis 2009
Posty: 55
Skąd: Jastrzębie Zdrój



Wysłany: Pon Mar 15, 2010 15:23   

Dobra dzis sie zabralem do roboty za zawory. Udalo mi sie odkrecic EGR tak mysle ze to to(srebrne obok zbiorniczka wyrownawczego z plynem chlodniczym), czy po wyczyszczeniu go, to co jest w srodku to powinno sie ruszac jak na to naciskam ? Jak odkrecic to plastikowe z 4 rurami(to na ostatnim zdjeciu)
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Pon Mar 15, 2010 16:22   

Powinno. Wkładasz kołek w otwór z boku i mocno wciskasz. Najlepiej kołek zaprzeć o podłogę i naciskać.
 
 
RHL 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lis 2009
Posty: 55
Skąd: Jastrzębie Zdrój



Wysłany: Pon Mar 15, 2010 21:48   

Ok jutro sprobuje, kołek wlozyc w ta ciensza rurke?. A ten kolektor plastikowy jak zdjąc, ile srubek powinienem odkrecic w sumie? Odkrecilem 7/8 tych u góry, bo jedna byla jakas gwiazdkowa... ale nie drgnelo nic
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Pon Mar 15, 2010 21:50   

Pamiętam tylko że są śruby i nakrętki. Kolektor przykręcony jest na łącznie 13 śrub i nakrętek.
 
 
RHL 



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Lis 2009
Posty: 55
Skąd: Jastrzębie Zdrój



Wysłany: Pon Mar 15, 2010 22:23   

Jeszcze jedno gdzie znajde ten elektrozaworek ze zdjecia nr 1 ?
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Czw Kwi 29, 2010 13:43   

Pod kolektorem. Dojdziesz do niego po wężyku od EGR. :wink:

[ Dodano: Czw Kwi 29, 2010 13:43 ]
Kolektor dolotowy czyściłem myjką ciśnieniowa, gdyż żadnymi płynami typu K2 nie dawało rady. Wszystko się mazało. Bardzo dużo jest nagaru i trudny dostęp. EGR i resztę elegancko rozpuszcza K2. Do mycia trzeba poodkręcać wszystkie czujniki i uważać by nie połamać kolektora.
 
 
czapaja 



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 25 Cze 2009
Posty: 254
Skąd: Kraków



Wysłany: Pią Kwi 30, 2010 22:38   

czy w silnikach SDi też można coś takiego zrobić:)?
_________________
'Mówią o mnie, że jestem wariat
ale ja to nieźle ogarniam...':P
 
 
 
Kot 




Pomógł: 22 razy
Dołączył: 21 Cze 2009
Posty: 579
Skąd: Siedlce

Rover 400

Wysłany: Sob Maj 01, 2010 14:46   

Proponuje podwiesić temat :D
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Sob Maj 08, 2010 21:12   

pawel61 napisał/a:
Elektrozawór sterujący podciśnieniem dla EGR
pawel61 napisał/a:
Bolączka ukryta jest pod plastikowym dekielkiem widocznym na fotce wyżej. To ten z lewej strony niebieskiego wężyka. Delikatnie usuwamy ten dekielek i oczom naszym ukaże się siateczka bardzo drobna …to filtr powietrza. Należy delikatnie ten filtr wymyć acetonem albo benzyną ekstrakcyjną tak by nie było już czarnego brudu.
Postanowiłem przy wymianie świeć i króćca wody zająć się też tym problemem. Co ja się namęczyłem żeby zdjąć ten plastyk osłaniający filterek to tylko ja i sąsiedzi wiedzą którzy musieli się nasłuchać ... :razz: U mnie też był bardzo brudny. Zobaczymy za jakiś czas czy coś pomogło.
 
 
Rowan 




Pomógł: 166 razy
Dołączył: 28 Mar 2007
Posty: 2965
Skąd: Sędziszów



Wysłany: Sob Maj 08, 2010 22:38   

apples, z właśnego doświadczenia wiem, że wyczyszczenie samego EGR nie daje zauważalnej zmiany, ale wyczyszczenie tego filterka na elektrozaworku, odczuwalnie zmienia postać rzeczy. Przekonałem się o tym oraz kolega, który też ma CDT.
_________________
"Walduś, pamiętaj cycu..."
 
 
 
apples 




Pomógł: 564 razy
Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 5678



Wysłany: Sob Maj 08, 2010 22:39   

Czyściłem jedno i drugie. Filterek pierwszy raz, a EGR drugi :wink: Jedno co zauważyłem to na pewno lepsza kultura pracy silnika. Na kierownice nie przenoszą się prawie żadne drgania.
 
 
Rowan 




Pomógł: 166 razy
Dołączył: 28 Mar 2007
Posty: 2965
Skąd: Sędziszów



Wysłany: Nie Maj 09, 2010 17:28   

apples, reakcja na gaz się baaardzo zauważalnie poprawia. Szczególnie odczuł to ten mój kolega. No i moc wróciła :twisted:
_________________
"Walduś, pamiętaj cycu..."
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Przyklejony: [Freelander] FAQ z nr częsci
SyntaX Land Rover (Freelander, Range Rover itp.) 2 Czw Lut 08, 2018 14:05
SyntaX
Brak nowych postów Przyklejony: [Freelander] Linki do stron z przydasiami do Freelandera
sknerko Land Rover (Freelander, Range Rover itp.) 0 Czw Cze 02, 2016 10:32
sknerko
Brak nowych postów Przyklejony: [Freelander] Foto poradnik demontaż konsoli środkowej.
Proszę o przypięcie do FAQ
SyntaX Land Rover (Freelander, Range Rover itp.) 0 Nie Wrz 09, 2012 08:21
SyntaX
Brak nowych postów [Land Rover Freelander 2.0 16V] Brak mocy i brak doładowania
Kamyk83 Land Rover (Freelander, Range Rover itp.) 0 Pon Sty 24, 2022 15:29
Kamyk83
Brak nowych postów [Freelander] TD4 2.0 2002 Brak mocy
korpeza Land Rover (Freelander, Range Rover itp.) 6 Pon Gru 05, 2011 10:18
marshal



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink