Forum Klubu ROVERki.pl :: [R420 Si] Wentylator się nie włącza. Termostat?
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: thef
Czw Lis 18, 2010 15:54
[R420 Si] Wentylator się nie włącza. Termostat?
Autor Wiadomość
ArekL 




Pomógł: 6 razy
Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 429
Skąd: Legionowo



Wysłany: Pią Wrz 03, 2010 10:35   [R420 Si] Wentylator się nie włącza. Termostat?

Witam.

Od jakichś 2 tygodni mam problem z Roverkiem.
Po prostu wentylator chłodnicy wody przestał się włączać. Silnik na postoju się przegrzewa i trzeba tak planować trasę/godziny jazdy, żeby nie trafić w korki, bo wtedy jest masakra.

Rover 420 Si Lux, benzyna 2.0 seria T.
Wersja z fabryczną klimą.
Nie wiem czy ten wentylator posiada 2 biegi, nie zwracałem nigdy na to uwagi, ale przy wentylatorze było coś kiedyś kombinowane (takiego kupiłem i przez wiele miesięcy wszystko chodziło jak trzeba) - do wentylatora idą 2 kabelki: brązowy i bodajże niebieski, jeden z nich, chyba ten niebieski jest ucięty i nie dochodzi do wtyczki, ale do niego ktoś przylutował inny przewód i podłączył do karoserii, tam gdzie jest masa jakiegoś innego przewodu. Postaram się potem wrzucić jakieś fotki... Ale myślę, że to nie ma większego wpływu.

Sprawdzałem bezpiecznik pod deską, ten za małym schowkiem kierowcy i jest ok.
Sprawdzałem jakieś bezpieczniki za akumulatorem i są ok. Zaglądałem do puszki przy podszybiu, są tam jakieś przekaźniki, podobno któryś jest od wentylatora ale jak go sprawdzić??

Nie sprawdzałem czujnika, bo nie umiem go zlokalizować i nie sprawdzałem samego silniczka wiatraka podłączając go bezpośrednio do akumulatora.

Ale...
Zwykle o ile pamiętam wentylator się włączał na wskazówce tuż powyżej połowy skali, w czasie jazdy wskazówka była jakoś poniżej skali. Obecnie wskazówka jest na 1/4 skali podczas jazdy (nie za zimny silnik?), max dochodzi do 1/3 (podczas jazdy). Dlatego ostatnio wpadłem na pomysł, że może to termostat? Nie otwierałby drugiego obiegu? Po jeździe kiedy wskazówka była w połowie skali dotykałem ręką chłodnicy i była ona ciepła, nie gorąca, nie parzyła, spokojnie mogłem położyć na niej rękę i trzymać.

Dodatkowo powiem, że mniej-więcej od tego samego czasu klimatyzacja jakby gorzej chłodzi tzn. włącza się klimę i przez jakiś czas wieje zimne, ale kiedy się silnik nagrzeje, to wieje normalne ciepłe powietrze jak bez klimy. Czy to ma związek? Czy wentylator silnika wspomaga wentylator klimy?

Prosiłbym o jakieś wskazówki co jeszcze sprawdzić i jak, bo mechanikom nie ufam, rozbiorą niepotrzebnie pół samochodu i więcej zepsują niż zrobią :/

Jestem z okolic Warszawy, może zechciałby ktoś na to rzucić okiem, może na spocie?

Pozdrawiam serdecznie
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Pią Wrz 03, 2010 10:35   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
sobrus 




Pomógł: 70 razy
Dołączył: 13 Lip 2009
Posty: 1525
Skąd: Lublin



Wysłany: Pią Wrz 03, 2010 12:56   

Nie wiem jak jest w silniku serii T, ale w K (czyli R416 i 414) czujniki są z przodu silnika po po stronie kierowcy. Jeden idzie do deski drugi do komputera.
Po jego odłączeniu wentylator kręci sie non stop. Podejrzewam że w T też powinno być podobnie (w końcu to ta sama myśl techniczna).

Dlatego sprawdz, czy przypadkiem po prostu silnik wentylatora sie nie zepsuł.
Chyba że w T jest inaczej i po awarii czujnika wentylator sie nie kręci.

Lepiej nie jeździj tak w ogóle, bo sobie narobisz kłopotu z uszczelką pod głowicą :(
W T może trwalsza, ale przecież nie jest niezniszczalna ...
 
 
AndrewS 
Klubowicz





Pomógł: 159 razy
Dołączył: 27 Lut 2001
Posty: 3636
Skąd: Puławy

Rover 800

Wysłany: Pią Wrz 03, 2010 23:56   

musisz poszukac sobie schematu elektrycznego z nim bedzie latwiej
sam wentylator latwo sprawdzic przez zlokalizowanie jego przekaźnika, potem wyjmujesz przekaznik, zwierajac odpowiednie jego styki w gniezdzie wlaczasz wentylator i w tym momencie jeden obwod juz masz sprawdzony

u mnie w R800 w serii T mam dwa wentylatory, gdy temp skoczy (nie widze tego na desce), wlaczaja sie oba, ale na wolnym biegu
_________________
Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
 
 
 
ArekL 




Pomógł: 6 razy
Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 429
Skąd: Legionowo



Wysłany: Nie Wrz 05, 2010 17:07   

Ok miałem dzisiaj chwilę i tak:
Zlokalizowałem czujnik (przynajmniej tak mi się wydaje), to chyba ten nad alternatorem, gdyż chyba tylko on wchodzi w obieg chłodzenia. Po włączeniu zapłonu i wyciągnięciu wtyczki tego czujnika słychać odgłos przekaźnika w skrzynce pod podszybiem, ale wentylator się nie włącza. Wnioskuję z tego, że zarówno czujnik jak i przekaźnik są sprawne. Zgadzacie się?

Wtyczkę wentylatora wypinałem i wpinałem wiele razy, przeczyściłem nawet i nic.

Gdzie jeszcze szukać usterki?

Pisałem w poprzednim poście o kolorach kabelków i je pomyliłem - brązowy jest ucięty a nie niebieski. Wstawiam fotki.

Ucięty przewód i przylutowany inny:



Dochodzi on do tego miejsca:
 
 
AndrewS 
Klubowicz





Pomógł: 159 razy
Dołączył: 27 Lut 2001
Posty: 3636
Skąd: Puławy

Rover 800

Wysłany: Nie Wrz 05, 2010 17:51   

no to teraz ja bym na krotko podpiął wentylator do aku
nie jest to proste, bo trzeba uwazac zeby nie zrobic zwarcia, idealnie by bylo miec druga wtyczke, przewody musza byc grube, bo wentylator bierze spory prad
_________________
Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
 
 
 
ArekL 




Pomógł: 6 razy
Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 429
Skąd: Legionowo



Wysłany: Nie Wrz 05, 2010 17:57   

Dzięki za pomoc.
Ok spróbujemy... Z tego co widzę w RAVE wentylator silnika serii T ma tylko 1 bieg, a nie 2.
Tylko jeszcze muszę sprawdzić czy dobry czujnik wypiąłem, bo jednak na 100% nie jestem pewien.
AndrewS, kolego, może Ty potwierdzisz/zaprzeczysz, bo w RAVE miliony tych schematów...
Ale poszukam.

Zastanawia mnie czemu te przewody są tak pozmieniane. Może wentylator jest od innego samochodu?
 
 
AndrewS 
Klubowicz





Pomógł: 159 razy
Dołączył: 27 Lut 2001
Posty: 3636
Skąd: Puławy

Rover 800

Wysłany: Nie Wrz 05, 2010 23:09   

ArekL napisał/a:
Może wentylator jest od innego samochodu?


no calkiem mozliwe, trzeba porownac z inna 420, a do tego wprost idalne sa zloty :-)
_________________
Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
 
 
 
ArekL 




Pomógł: 6 razy
Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 429
Skąd: Legionowo



Wysłany: Pon Wrz 06, 2010 08:11   

AndrewS, jednak przyjrzałem się temu wentylowi i to na 100% jest fabryka. Dzisiaj obadam czy kręci bezpośrednio z aku i czy jest napięcie we wtyczce. Zastanawia mnie po co ktoś kombinował z kablami. Słaba masa była cz co.

EDIT:
Doczytałem, że w 400 przy włączeniu klimy startuje też wiatrak chłodnicy wody. Czemu od razu nikt mi tego nie powiedział? Ja się bawię w szukanie czujników, a wystarczyło żebym klimę włączył? Od razu napisałem, że mi klima gorzej chodzi.

Eh :roll:
 
 
AndrewS 
Klubowicz





Pomógł: 159 razy
Dołączył: 27 Lut 2001
Posty: 3636
Skąd: Puławy

Rover 800

Wysłany: Pon Wrz 06, 2010 23:09   

ArekL napisał/a:
Doczytałem, że w 400 przy włączeniu klimy startuje też wiatrak chłodnicy wody. Czemu od razu nikt mi tego nie powiedział? Ja się bawię w szukanie czujników, a wystarczyło żebym klimę włączył? Od razu napisałem, że mi klima gorzej chodzi.


zgadza sie masz racje, powinniśmy odrazu to zasugerowac
na swoje usprawiedliwienie mam tylko to, ze do kompa zasiadam w sumie po 13 godzinach pracy :roll:
_________________
Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
 
 
 
ArekL 




Pomógł: 6 razy
Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 429
Skąd: Legionowo



Wysłany: Sro Wrz 08, 2010 12:07   

Spoko :) Każda sugestia jest dobra.
Kombinujemy dalej, ale na 90% spalił się silniczek, bo któregoś pięknego ranka włączałem klimę i z nawiewów zaczął wydobywać się dym, wyłączyłem, włączyłem ponownie i to samo. Wyłączyłem, odczekałem kilka minut i włączyłem i dymu już nie było, ale od tamtej pory klima jakoś gorzej chodzi. Dopiero teraz to skojarzyłem i wg mnie w tamtym momencie padł silniczek, tylko nie wiem czy jakieś zwarcie czy się zatarł czy co. Z tego co czytam to dużo Roverków, nawet 600-tek trapi problem z wentylatorami.

Najprawdopodobniej trzeba będzie szukać używanego wiatraka i tutaj rodzi się pytanie: czy wszystkie silniki miały takie same?

Diesle pewnie inne, ale np. czy K i T mają te same. Jeśli wierzyć RAVE to seria T ma jeden bieg wiatraka, a K seria ma 2. Ale z tego co wyczytałem zależne to jest od jakiegoś modułu umieszczonego pod deską, więc pewnie same wiatraki są identyczne. A jakie bym miał objawy, gdyby coś w tym module mi padło?
 
 
AndrewS 
Klubowicz





Pomógł: 159 razy
Dołączył: 27 Lut 2001
Posty: 3636
Skąd: Puławy

Rover 800

Wysłany: Sro Wrz 08, 2010 23:12   

ArekL napisał/a:
Jeśli wierzyć RAVE to seria T ma jeden bieg wiatraka, a K seria ma 2.


ja mam serie T, ale w R800 i mam dwa wiatraki i dwa biegi :smile:
_________________
Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
 
 
 
sobrus 




Pomógł: 70 razy
Dołączył: 13 Lip 2009
Posty: 1525
Skąd: Lublin



Wysłany: Czw Wrz 09, 2010 07:55   

Przepraszam że sie wtrące, ale wczoraj wymieniłem akumulator w moim R416.
Stary ledwo działał, od roku myślałem że rozrusznik pada - ale okazało sie że to raczej akumulator dogorywał.

Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to że również wczoraj PO RAZ PIERWSZY odkąd kupiłem Roverka (czyli od lipca 2009) włączył sie drugi bieg wentylatora chłodnicy!

Jak wcześniej pisałem na forum Roverek mi sie przegrzewał z klimatyzacją, ale nawet w najgorsze upały wentylator pracował tylko na 1 biegu. A wczoraj włączył drugi (i to bez klimy)....

Nie wiem o co chodzi, ale lepiej żeby juz sie od tej pory włączał ;)

Także potwierdzam, K-Series ma 2 biegi. W co do tej pory wątpiłem...

i teraz

a) czy akku mógł mieć wpływ na działanie czujników?
b) a może drugi bieg ma jakieś osobne kabelki które poruszyłem?
 
 
AndrewS 
Klubowicz





Pomógł: 159 razy
Dołączył: 27 Lut 2001
Posty: 3636
Skąd: Puławy

Rover 800

Wysłany: Sob Wrz 11, 2010 23:36   

sobrus napisał/a:
czy akku mógł mieć wpływ na działanie czujników?


hmm raczej nie, bo zaraz po odpaleniu alternator laduje i podnosi napiecie

sobrus napisał/a:
a może drugi bieg ma jakieś osobne kabelki które poruszyłem?


to prawdopodobne, ale drugi bieg moze byc realizowany przez wpinanie w szereg rezystora, tzn. na pierwszym biegu uklad pracuje z rezystorem ograniczajacym prad a na drugim biegu bez niego

w r800 chyba jest tak ze na pierwszym biegu wentylatory pracuja w szeregu ( sa polaczone szeregowo , a na drugim biegu rownolegle
_________________
Pozdrawiam Andrzej
Rover 800, byl 214 Si 95
FSO 125p 1.4 16V MPI
Jawa 350
 
 
 
sobrus 




Pomógł: 70 razy
Dołączył: 13 Lip 2009
Posty: 1525
Skąd: Lublin



Wysłany: Sob Wrz 11, 2010 23:57   

W piątek znowu jechałem Roverkiem i znowu wentylator sie włączył.
Coś sie wiec zmieniło...

Dodam jeszcze, że na wszelki wypadek dolałem płynu i mam ok 1cm ponad max (a było max).
Płynu nie ubywa.

edit:
dziś znowu sie przegrzał. Było ciepło, więc włączyłem klimę. Wskazówka powędrowała tam gdzie nie powinna, otworzyłem maskę - a wentylator sobie działa na I biegu jakby nigdy nic.

Wyłaczyłem klimę - nic sie nie zmieniło...

Włączyłem nawiew ciepłego powietrza - temperatura opadła.

Nie wiem co to może być :( :cry:
 
 
ArekL 




Pomógł: 6 razy
Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 429
Skąd: Legionowo



Wysłany: Czw Wrz 30, 2010 21:24   

Witam. U mnie problem już rozwiązany (mam dziwne wrażenie, że się tymczasowo, no ale trzeba być dobrej myśli).

Bezpiecznik był spalony, jak ja zaglądałem wcześniej, to wg mnie był ok, ale teraz był spalony. Po wymianie bezpiecznika spaliło go ponownie. I kolejnego też. Od razu. Po odpięciu tej kombinowanej masy z karoserii (fotki wyżej) przestało palić bezpieczniki. Po złączeniu rozciętego przewodu wentylator ruszył... I teraz wszystko działa jak powinno.

Jednak niepokoi mnie to, że przecież ktoś ten myk celowo zrobił, coś musiało się dziać, że zdecydowano rozłączyć przewód i poprowadzić masę oddzielnie. Może się naprawiło, w każdym razie teraz jest ok, wentylator włącza się jak temperatura się podniesie oraz włącza się razem z klimą.

To nie koniec problemów z Roverkiem, ale o tym w innych wątkach :)

Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za pomoc.
_________________
Rover 420 Si Lux '96 bez gaziuuu :)
wcześniej PoldoRover 1.4 MPi "Adrenaline" 105,5 KM :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [R420] Nie włącza się wentylator
zawal41 Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS 6 Sob Wrz 24, 2011 21:25
bizon
Brak nowych postów [R45] Wentylator chlodnicy nie włącza sie
Daniel3123 Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS 0 Pią Cze 28, 2019 19:21
Daniel3123
Brak nowych postów [R45] Włącza się wentylator chłodnicy po podłączeniu aku....
Lysy90 Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS 9 Sob Gru 04, 2010 10:07
Lysy90
Brak nowych postów [R45] Wentylator chłodnicy włącza się zbyt często.
Jacek176 Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS 4 Czw Lut 09, 2017 09:31
Jacek176
Brak nowych postów [R416] Wentylator włącza się dopiero na 4/5 skali
czubens Rover serii 400/45, Honda Civic i MG ZS 5 Czw Paź 17, 2013 18:48
czubens



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink