Zobacz temat - [R75] Klimatyzacja a brak mocy
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Klimatyzacja a brak mocy

monia0023 - Czw Cze 03, 2010 11:25
Temat postu: [R75] Klimatyzacja a brak mocy
Wiem, że włączona klima może wpływać na obniżenie mocy, jednak zastanawiam się czy aż do tego stopnia co w moim R75. Przy ruszaniu ze świateł z włączoną klimatyzacją, odchodzą mnie nawet maluszki :sad: W R620 Si nie mam takiego problemu :wink:
0L0 - Czw Cze 03, 2010 14:02

Kiedyś porównywałem dynamikę z włączoną i wyłączoną klimatyzacją, i nie zauważyłem żadnej odczuwalnej różnicy.
monia0023 - Czw Cze 03, 2010 15:22

Nie jest to dla mnie dobra wiadomość :cry: Może ktoś podpowie gdzie szukać przyczyny ?
staf - Czw Cze 03, 2010 15:32

monia0023, Nie wiem dlaczego tak się dzieje u Ciebie. Ja podobnie do 0l0, nie widzę różnicy, pomiędzy włączoną a wyłączoną klimą.
apples - Czw Cze 03, 2010 15:43

monia0023 napisał/a:
Nie jest to dla mnie dobra wiadomość :cry: Może ktoś podpowie gdzie szukać przyczyny ?
Czyli bez klimy auto jedzie normalnie? Kręci się na obrotach nawet do 4500rpm, normalnie przyspiesza i wszystko poza tym OK?
monia0023 - Czw Cze 03, 2010 16:02

Ja czuję wyraźną różnicę, przy ruszaniu zachowuje się jak krowa lub mercedes 190D. Jak zamierzam np. śmignąć przez krzyżówkę to wyłączam klimę, bez której roverek zbiera się bez zarzutu. Lubię pierwsza ruszać spod świateł i ta mułowatość naprawdę mnie wkurza :evil:

[ Dodano: Czw Cze 03, 2010 15:48 ]
Gdzie może leżeć przyczyna takiego stanu rzeczy ?

[ Dodano: Czw Cze 03, 2010 15:53 ]
Dodam jeszcze, że jak się rozbuja, to nie czuję braku mocy i rozpędzony zasuwa aż miło. Niestety w jeździe miejskiej nie mam na to szans - średnia prędkość w szczycie to 35 km. Zaczyna się sezon na klimę i nie chciałabym rezygnować z jej używania, jednak w moim mieście przyspieszenie jest niezbędne w szczycie, żeby nie wracać do domu 10 km przez 45 min :/

[ Dodano: Czw Cze 03, 2010 16:02 ]
Czy wpływ na to może być sprężarka? we wnętrzu jej nie słychać, ale jak pierwszy raz ją usłyszałam na zewnątrz to aż się przestraszyłam - warczy jak wielki agregat :neutral:

apples - Czw Cze 03, 2010 16:13

monia0023 napisał/a:
warczy jak wielki agregat :neutral:
Podjedź do warsztatu niech ją obejrzą. :wink:

[ Dodano: Czw Cze 03, 2010 16:13 ]
Myślałem że może są jeszcze jakieś inne objawy, ale z tego co napisałaś to nie, więc pozostaje obejrzenie kompresora przez fachowca.

monia0023 - Czw Cze 03, 2010 16:15

Tak zrobię, jutro podjadę i sprawdzę :neutral:
gustav.pl - Czw Cze 03, 2010 17:42

monia0023, u mnie jest podobnie :sad: . Też jak chcę bryknąć szybko z pod świateł to wyłączam klimę, a przy zmianach biegu muszę wkręcać go o te 200-400 obrotów wyżej. Gdy byłem ostatnio w serwisie klimy(bo coś mi grzechocze po włączeniu), magicy stwierdzili, że mam lekko zatartą sprężarkę. Nie całkiem zatartą, ale przytartą - bardzo ciężko ruszyć ją ręką. Może to jest przyczyną przymulenia roverka. A przy okazji mam pytanko. U mnie, na postoju gdy włącze klime, zaczyna pracować wentylator, ale sprężarka nie chodzi, dmucha z kratek ale letnie powietrze. Dopiero gdy przygazuję do ok.2000 i tak parę sekund przytrzymam, obroty spadają i zaczyna dmuchać zimne. Czy u Was, na postoju po włączeniu klimy od razu daje zimnym, czy tak jak u mnie?
PHJOWI - Czw Cze 03, 2010 17:45

w tym wypadku do sprawdzenia sprężarka ,ale także aparatura paliwowa , ponieważ włączenie klimy powoduje bardzo duże obciążenie dla silnika , i wtedy motor musi zwiększyć dawkę paliwa.
monia0023 - Czw Cze 03, 2010 18:35

PHJOWI napisał/a:
,ale także aparatura paliwowa ,

Proszę jeśli byłbyś tak miły i sprecyzował, bo ja jestem "blondynka" w tym zakresie :oops:
gustav.pl, moja sprężarka załącza się także na postoju, nie sprawdzałam jak dmucha w środku, bo słyszę ją jak otwieram garaż :>

[ Dodano: Czw Cze 03, 2010 18:34 ]
Jak stoję w korku dmucha normalnie

[ Dodano: Czw Cze 03, 2010 18:35 ]
Klima w R620 chłodzi lepiej i szybciej :/

PHJOWI - Czw Cze 03, 2010 18:38

czyli stan wtrysków , pompy wysokiego ciśnienia, ale najpierw niech jakiś szpeco obluka sprężarkę .
monia0023 - Czw Cze 03, 2010 18:46

Dzięki za szybką odpowiedź :mrgreen: Jutro podjadę do serwisu klimy. W tym miesiącu będę zmieniać wszystkie filtry i płyny ustrojowe to poproszę speca żeby popatrzył :>

[ Dodano: Czw Cze 03, 2010 18:46 ]
PHJOWI, dzięki Tobie będę mogła dogadać się ze specem (mam nadzieję) :wink:

gustav.pl - Czw Cze 03, 2010 21:35

monia0023 napisał/a:
moja sprężarka załącza się także na postoju, nie sprawdzałam jak dmucha w środku, bo słyszę ją jak otwieram garaż

Słyszysz sprężarkę czy wentylator klimy?
monia0023 napisał/a:
Jak stoję w korku dmucha normalnie

No tak, u mnie jak się włączy to później też jest :ok: . Chodziło mi o to, że np. po odpaleniu samochodu włączam klime i coś dmucha, ale nie to co powinno. Dopiero jak przygazuje, widzę na obrotomierzu jak spadają obroty i z nawiewów leci chłodzik :smile:
monia0023 napisał/a:
Przy ruszaniu ze świateł z włączoną klimatyzacją, odchodzą mnie nawet maluszki :sad:

Ty tak na poważnie z tymi maluszkami :wink: Chyba, że po tuningu......

monia0023 - Czw Cze 03, 2010 21:54

gustav.pl napisał/a:
Chodziło mi o to, że np. po odpaleniu samochodu włączam klime i coś dmucha, ale nie to co powinno. Dopiero jak przygazuje, widzę na obrotomierzu jak spadają obroty i z nawiewów leci chłodzik

Jutro sprawdzę :wink:
gustav.pl napisał/a:
Ty tak na poważnie z tymi maluszkami Chyba, że po tuningu......

No z maluchem nie próbowałam, ale naprawdę różnica jest baaardzo wyraźna. Odjeżdżają samochody stojące przede mną, ja ich doganiam dopiero jak włączy się turbo :/

gustav.pl - Czw Cze 03, 2010 22:15

W ogóle w 75-tkach dwa pierwsze biegi na kolana nie powalają, ale jak jeździłem z włączoną klimą to jakieś masakry nie było. Jak chciałem się się ścigać z pod świateł, to tak jak Ty wyłączałem klime, a z klimą czuć było różnicę i roverek zbierał się jak przeciętny "Kowalski". Przyzwyczaiłem się do tego i uważałem za coś normalnego :/ Teraz klimy nie używam bo raz, że mnie postraszyli przytartym kompresorem, a dwa to niezidentyfikowane jeszcze terkotanie po włączeniu klimy :sad:
monia0023 - Czw Cze 03, 2010 22:28

Bez klimy nie mam problemów z przyspieszeniem, wydaje mi się, że R75 CDTi lepiej się zbiera, niż R620 Si na gazie :>

[ Dodano: Czw Cze 03, 2010 22:28 ]
Pewnie są zrywniejsze autka, ale na ogół mają mułowatych kierowców :razz:

Rowan - Pią Cze 04, 2010 09:06

Klima normalnie sprawna zabiera około 8 do 10KM. To jest sporo, a jak jeszcze przytarte łożysko w sprężarce, to stawia jeszcze większy opór.
monia0023 napisał/a:
wydaje mi się, że R75 CDTi lepiej się zbiera, niż R620 Si na gazie :>
gustav.pl napisał/a:
W ogóle w 75-tkach dwa pierwsze biegi na kolana nie powalają

CDTi i tak jedzie zupełnie inaczej niż CDT, nie ma tej duuużej mułowatości poniżej 2000rpm, jest, ale nie tak duża. Ale jednak z autem po chipe po prostu nie ma porównania, inna jazda jest.

monia0023 - Sob Cze 05, 2010 08:14

Nic nie sprawdziłam, bo zapomniałam, że Polska to bogaty kraj i w piątek WSZYSTKIE warsztaty od klimy były zamknięte :sad:
gustav.pl - Sob Cze 05, 2010 09:29

Zaczyna się sezon i myślisz, że tak "z marszu" Cię przyjmą? :/ Dobrze jest umówić się(tel.) na konkretny dzień i godzinę :smile:
monia0023 - Sob Cze 05, 2010 10:37

Jest to oczywista oczywistość :wink:
jupik - Wto Cze 29, 2010 16:05

U mnie z tą klimatyzacją też jest tragedia auto jest przymulone i nie tylko przy ruszaniu.
To mnie też dobija

monia0023 - Wto Cze 29, 2010 16:15

jupik, czy u Ciebie muli jak auto jest nagrzane, a później, gdy temp. w kabinie spadnie, autko jakby lepiej się zbierało ? Bo u mnie właśnie tak jest :???: Komputer boscha pokazał błąd przepływomierza (który wymieniałam na przełomie września i października 2009). Błąd został skasowany i jakby pomogło, ale wtedy było chłodniej na dworze i roverek nie miał szansy sią nagrzać, tak jak np. dzisiaj. O przepływce piszę, bo takie były również sugestie kolegów w temacie spadku mocy.
jupik - Sro Cze 30, 2010 09:32

Tego czy jak auto jest nagrzane nie zauważyłem czy muli bardziej ale może coś w tym jest bo jak wczoraj jechałem w aucie miałem 39 stopni to faktycznie auto było zamulone jak by brokowało mu co najmniej 30koni.jJa mam 1.8 benzyne a róznica na klimie jest okropna
Rowan - Sro Cze 30, 2010 14:12

Bo beznyna zawsze się tak zachowuje. Silnik benzynowy o poj. 1.8 w tym aucie to jest mało. A jeszcze jak dojdzie klima to już całkiem porażka. Wogóle silniki benzynowe klima bardziej osłabia. Tak na marginiesie klima zabiera około 10KM;)
hvil - Sro Cze 30, 2010 18:22

Ja tez mam 1.8 ale Turbo...i u mnie to z 1/3 mocy braknie na klimie ale podobno to normalne odczucie bo juz na prawo i lewo diagnozowalem czy wszystko z nim wporzo.
monia0023 - Sro Cze 30, 2010 18:26

Po prostu nasze roverki to typowe(i) brytyjczycy :mrgreen: wolą inny klimat :razz:
driftdreamer - Sro Cze 30, 2010 19:35

To ja też się dołacze:)
Mój roverek również przymula z właczoną klimą co jest strasznie niesatysfakcjonujące..
Jesteśmy koleżanko z jednego miasta:) a ze mamy takie miasto to wiadomo he pozdrawiam

menior - Sro Cze 30, 2010 19:43

monia0023 napisał/a:
Po prostu nasze roverki to typowe(i) brytyjczycy :mrgreen: wolą inny klimat :razz:

Ja w slonecznej Itali gdzie temperatura dochodzi do 40 :plaża: nigdy nie odczuwalem jakiejs roznicy przy wlaczonej klimie,zadnego spadku mocy :neutral:

monia0023 - Sro Cze 30, 2010 20:01

menior napisał/a:
Ja w slonecznej Itali gdzie temperatura dochodzi do 40 nigdy nie odczuwalem jakiejs roznicy przy wlaczonej klimie,zadnego spadku mocy

Kurcze to co ja mam teraz zrobić :płacze:

driftdreamer napisał/a:
Jesteśmy koleżanko z jednego miasta:) a ze mamy takie miasto to wiadomo he pozdrawiam

Dlaczego Szanowny Kolega nie spotyka się z ziomalami na spotach :?: Serdecznie zapraszam :mrgreen:

hvil - Sro Cze 30, 2010 20:05

driftdreamer, Monika mnie widac ubiegla ale wlasnie mialemdriftdreamer Ci pisac, że od dzisiaj czujesz sie zaproszony na niedzielkę i mam nadzieje ze nas nie zawiedziesz :lol:
menior - Sro Cze 30, 2010 20:08

Moze ten przeplywomierz ma cos wspolnego choc nie wiem czy on ma cos wspolnego z klima :roll: A moze porzadna diagnoza by sie przydala T4 ,bo BOSCH chyba wszystkiego nie pokazuje
monia0023 - Sro Cze 30, 2010 21:02

menior, łatwo powiedzieć :cry: lubelacy najbliższy T4 mają w Warszawie u bardzo bardzo zajętego dr prof. Mariusza . W weronie to pewnie macie łatwiej :mrgreen:
menior - Sro Cze 30, 2010 21:15

monia0023 napisał/a:
menior, łatwo powiedzieć :cry: lubelacy najbliższy T4 mają w Warszawie u bardzo bardzo zajętego dr prof. Mariusza . W weronie to pewnie macie łatwiej :mrgreen:

No nie wiedzialem o takim problemie Lubelo-Roverkowiczow :/ Ja mam faktycznie T4 w odleglej o 20 km Weronie,i przekonale sie ze z takimi problemami lepiej tam sie udawac,inaczej to zgaduj zgadula :roll:

Rowan - Czw Lip 01, 2010 11:32

Tylko problem polega na tym, że koleżanka monia0023, ma CDTi, a to jest mocny silnik, na dodatek diesel, w którym nie powinno być wyczuwalne osłabienie przy klimie. U mnie np. wogóle nie czuć kiedy włączona, a kiedy nie. A kolega driftdreamer, ma 1.6 benzyna, w takim silniku normalny jest odczuwalny spadek mocy. Miałem okazje raz przetestować w Megane 1.6b, bez klimy fajnie nawet jechało, zbierało się w normie, a jak tylko się włączyło klime, to nie było czym jechać.
monia0023, jedyne co moge poradzić, to udaj się do jakiegoś warsztatu i niech sprawdzą sprężarkę. A jeszcze takie pytanie. Jak chodzi klima? Dobrze, szybko i mocno chłodzi?

monia0023 - Czw Lip 01, 2010 12:14

Rowan, Bardzo Ci dziękuję za cenne wskazówki :mrgreen: (nie pierwszy raz) Jeżeli chodzi o chłodzenie, wydaje mnie się, że jest OK :neutral: chociaż ja jestem zmarźluch i u mnie klima jest ustawiona min. na 19 st. :wink: Dmucha silnie i schładza kabinę dosyć szybko. Fakt, sprężarki nie sprawdziłam :cry:
Rowan - Czw Lip 01, 2010 12:16

monia0023, może łożysko jest zatarte i stawia duży opór i dlatego tak trzyma silnik.
monia0023 - Czw Lip 01, 2010 15:47

Widzę, że wizyta w serwisie klimy mnie nie minie :/
driftdreamer - Pon Lip 05, 2010 19:57

monia0023 napisał/a:
Dlaczego Szanowny Kolega nie spotyka się z ziomalami na spotach Serdecznie zapraszam

Bo jakoś nigdy nie było okazji..
hvil napisał/a:
driftdreamer, Monika mnie widac ubiegla ale wlasnie mialemdriftdreamer Ci pisac, że od dzisiaj czujesz sie zaproszony na niedzielkę i mam nadzieje ze nas nie zawiedziesz

Niestety zawiodłem,a z resztą dziś dopiero czytam posta

A i dzieki wielkie monia0023 i hvil, za zaproszenie kiedys nawiedze na pewno:)

Rowan napisał/a:
A kolega driftdreamer, ma 1.6 benzyna, w takim silniku normalny jest odczuwalny spadek mocy.
Niestety ale co zrobic:) juz niedlugo klima pojdzie w odstawke bo zanim sie obejrzymy przyjdzie jesien;d
monia0023 - Pon Lip 05, 2010 20:28

driftdreamer napisał/a:
Bo jakoś nigdy nie było okazji..

Spotykamy się w każdą niedzielę :wink:

lamer - Pon Lip 05, 2010 20:47

Miałem R75 CDTi i szczerze mówiąc nie zauważałem żadnej różnicy przy włączonej i wyłączonej klimie. Dotychczas tylko raz doświadczyłem wyraźnego spadku mocy przy włączaniu klimy ale był to nissan micra 1.0 z wypożyczalni i to w stanowczo gorącym klimacie. Przy jeździe pod górę musiałem wyłączać klimę by samochód nie zwalniał :D
Pawel84 - Wto Lip 06, 2010 08:05
Temat postu: [R75 CDTi] klimatyzacja a brak mocy
Hej!
W sumie nie mam diesla tylko 2.0 v6 benzyna i również spadek mocy jest ogromny. Jadę jutro na wymianę rezystora bo nie działa I bieg wentylatora chłodnicy. Monia pisała kiedyś że klima chodzi bardzo głośno, myślę że chodziło o wentylator, że pracował na najwyższym biegu. Im wyższy bieg wentylatora jest włączony tym większy pobór prądu i alternator stawia bardzo duży opór. Jadąc ok 100 km/h klima załączona na auto, mój r75 przy wyprzedzaniu jest bardzo "mułowaty" a słyszę jak wentylator pracuje na III biegu. Gdy klimę wyłączam, wentylator przestaje hałasować i auto się zbiera elegancko. Jaki morał...jeśli to rezystor od wentylatora jest uszkodzony, wiatrak pracuje na wysokich obrotach, potrzebuje dużo energii a alternator aby ją wyprodukować stawia bardzo duży opór, i rover jedzie wtedy jak rower:)
Czy to jest prawda:) napiszę jutro jak wymienię rezystor.

jarekb - Wto Lip 06, 2010 11:41

Ja mam jak koledy powyzej po wlaczeniu klimy auto robi sie mulowate ale po 10 min jazdy na klimie auto spowrotem nabiera mocy tak jak by klima byla wylaczona i mozna wyprzedzac bez problemu ciekawe od czego to zalezy moze rzeczywiscie od tego rezystora, ale mnie sie jeszcze wydaje ze zeby schlodzic czynnik przy pierwszym wl klimy w cieply dzien potrzebne sa wieksze obroty wentylatora i od tego jest czujnik ktory nim steruje a po dluzszej jezdzie czynnik w ukladnie jest juz na tyle schlodzony ze wentylator niepotrzebuje juz taki obrotow i nie obciaza alternatora, ale to tylko moje skojarzenie
Pieta - Pon Lip 12, 2010 08:58

Z moich obserwacji wynika, że brak 1-go biegu ma duży wpływ na obciążenie silnika sprężarką klimatyzacji. Miałem spalony rezystor (brak pierwszego biegu) i na postoju co chwile wentylator wył na 2-m biegu. Poza tym, że wentylator wył jak szalony, sprężarka miała co robić przy wiecznie podwyższonym ciśnieniu czynnika. Było to czuć po racy na wolnych obrotach i przy ruszaniu (sprężarka konsumowała znaczną ilość koników).
Zastanawiałem się czy zawsze sprężarka tak obciążała silnik, czy mi się tak zdaje, bo jestem przewrażliwiony na niedomagania wszelakich urządzeń.
Wymieniłem rezystor i wszystko wróciło do normy, tzn. 1-szy bieg chodzi, 2-gi bieg włącza się bardzo sporadycznie i co najważniejsze, sprężarka dużo lżej chodzi i nie obciąża aż tak silnika. Na wolnych obrotach chodzi ciszej i ruszanie stało się przyjemniejsze.

jarekb - Pon Lip 12, 2010 15:27

Pieta a jak to sprawdzic czy chodzi na 1 biegu ? bo u mnie dzis przy 30st to caly czas glosno chodzi na postoju oczywiscie? i gdzie znajduje sie ten rezystor?
dukat11 - Pon Lip 12, 2010 16:39

jarekb, Rezystor jeśli go masz znajduje sie na godzinie 2 wentylatora.
robo - Pon Lip 12, 2010 16:46

jarekb, jeśli wentylator włącza się już po włączeniu zapłonu a przed uruchomieniem silnika przy włączonej klimie to właśnie włącza się pierwszy bieg. Jesli natomiast silnik wentylatora się nie włączy możesz spróbować obniżyć temp. na panelu klimy. Brak reakcji świadczy o uszkodzeniu pierwszego biegu wentylatora.
Pieta - Pon Lip 12, 2010 18:13

jarekb napisał/a:
Pieta a jak to sprawdzic czy chodzi na 1 biegu ? bo u mnie dzis przy 30st to caly czas glosno chodzi na postoju oczywiscie? i gdzie znajduje sie ten rezystor?


Koledzy juz ci właściwie odpowiedzieli.

Pierwszy bieg uruchamia sie zaraz po przekręceniu kluczyka w pozycje II i przy włączonej klimatyzacji na "AUTO", jeżeli wentyl sie nie kręci to nie masz biegu 1go. Bardzo głosny 2-gi bieg włącza się jak ciśnienie wzrośnie do krytycznej wartości i nie załącza się na cały czas, tylko na chwile, do czasu jak schłodzi czynnik. Czasami trwa to kilka sekund , czasami wiecej i zawsze sie wyłącza po jakimś czasie. Prawidłowo pracujący wentylator pracuje cały czas na 1-m biegu prze klimie "AUTO". Jak włączysz "EKONO" wentylator nie chodzi bo nie pracuje spręzarka.
Rezystor (srebrny) jest za śmigłem na 2iej godzinie patrząc przez grill.

apples - Pon Lip 12, 2010 18:25

jarekb, równoległy temat http://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=57830
Dodatkowo http://forum.roverki.eu/v...p=494732#494732

jarekb - Wto Lip 13, 2010 02:25

Dzieki koledzy za dokladne info, rano sprawdze jak to dokladnie u mnie dziala
monia0023 - Wto Lip 13, 2010 09:56

Dzięki Wam diagnoza została postawiona: nie mam pierwszego biegu wentylatora :cry: Na jutro jestem umówiona z elektrykiem i tu moje pytanie: czy naprawdę przed wyjęciem wentylatora muszę odciągnąć czynnik z klimy :?:
Brt - Wto Lip 13, 2010 10:02

monia0023 napisał/a:
czy naprawdę przed wyjęciem wentylatora muszę odciągnąć czynnik z klimy

nie ... da się wyjąć wentylator bez naruszania układu klimatyzacji. Co najwyżej trzeba wyciąć/wyłamać kawałeczek obudowy wentylatora, ale wg słów Mariusza418 to nawet bez tego się obejdzie podobno :ok:

Pawel84 - Wto Lip 13, 2010 10:20

Hej faktycznie rezystor był spalony i nie było I biegu. Wymieniłem teraz są wszystkie biegi ale jak włączę klimę to po chwili pracy I biegu włącza się kolejny i auto wyje jak szalone, mocy brak, żeby energicznie ruszyć muszę go kręcić do minimum 4100 obr/min, bez klimy podobny efekt przyspieszenia osiągam kręcąc silnik do ok. 3200 obr/min. Byłem u dwóch fachowców i każdy twierdzi że tak ma chodzić... ty masz jeszcze widlasty to musi go chłodzić... a ja pytam czy odpalając silnik z rana, po nocy, zimny, wentylator powinien go chłodzić takimi wysokimi obrotami? Nie jestem mechanikiem ale obserwując pracę klimy jestem pewien że to właśnie z nią jest coś nie tak. Ponadto gdy silnik bez włączonej klimy osiągnie 100 stopni spokojnie włącza się pierwszy bieg, i schładzając silnik do 95 stopni elegancko się wyłącza. Proszę pomóżcie.
apples - Wto Lip 13, 2010 10:55

monia0023 napisał/a:
Dzięki Wam diagnoza została postawiona: nie mam pierwszego biegu wentylatora
U Ciebie na 99% jest nowy typ wentylatora z rezystorem więc nie musisz nawet ściągać zderzaka gdyż za 1 bieg odpowiedzialny jest rezystor. Zobacz to http://forum.roverki.eu/v...p=485978#485978 i zobacz u siebie. :wink:

[ Dodano: Wto Lip 13, 2010 10:55 ]
Pawel84 napisał/a:
Wymieniłem teraz są wszystkie biegi ale jak włączę klimę to po chwili pracy I biegu włącza się kolejny i auto wyje jak szalone
Prawidłowo. Przeczytaj http://forum.roverki.eu/v...p=461606#461606
Pawel84 - Wto Lip 13, 2010 11:05

ok apples...jeśli temp silnika wynosi 90 stopni i włączę klimę to wentylator powinien chodzić na I biegu bo kolejny powinien załączyć się dopiero przy temp. 100 stopni. Tak nie jest, wentylator ciągle bardzo szybko chodzi, chwilę po odpaleniu zimnego silnika i włączeniu klimy wentylator szaleje.
apples - Wto Lip 13, 2010 11:08

Pawel84, jak sprawdzałeś temperaturę silnika?

Tak? Sprawdź w komputerze - poz. 7.0 http://forum.roverki.eu/v...p?p=85346#85346 Najpierw odblokuj w poz. 19.

Pawel84 - Wto Lip 13, 2010 11:10

oczywiście przez OBC
apples - Wto Lip 13, 2010 11:10

Pawel84 napisał/a:
Hej faktycznie rezystor był spalony i nie było I biegu.
Jaki rezystor założyłeś?
Pawel84 - Wto Lip 13, 2010 11:12

ROVER ZUA000160 - np. TYCO 5-1625999-3 AX100WR 0R47 Rezystor drutowy z radiatorem 100W 0R47 ten co jest polecany na forum
apples - Wto Lip 13, 2010 11:14

Pawel84, Czyli po uruchomieniu silnika i AC wentylator od razu ma wysokie obroty? Nie chodzi w ogóle na wolniejszych obrotach? Po jakim czasie od uruchomienia silnika i wciśnięciu AC załącza się wentylator?
Pawel84 - Wto Lip 13, 2010 11:18

przekręcam kluczyk panel klimy z auto się załącza, zapalam silnik, około 5 sekund załącza się sprężarka i wentylator, czasem ok 10 sekund chodzi na I biegu i potem od razu wskakuje bardzo szybki bieg, a czasem od razu wskakuje na większy bieg (tylko nie wiem ile jest tych biegów sądziłem że 3 ale ten co wymieniał rezystor mówił że 2, jak jest na prawdę ?)
apples - Wto Lip 13, 2010 11:22

Pawel84 napisał/a:
przekręcam kluczyk panel klimy z auto się załącza, zapalam silnik, około 5 sekund załącza się sprężarka i wentylator, czasem ok 10 sekund chodzi na I biegu i potem od razu wskakuje bardzo szybki bieg, a czasem od razu wskakuje na większy bieg
Jeżeli na zimnym to logiczne że 2 bieg wskoczy później. Jeżeli silnik jest ciepły to może wskoczyć od razu 2 bieg. Sprawdż ciśnienie w układzie klimatyzacji. Może jest za wysokie i dlatego wskakuje wyższy bieg.
Pawel84 napisał/a:
(tylko nie wiem ile jest tych biegów sądziłem że 3 ale ten co wymieniał rezystor mówił że 2, jak jest na prawdę ?)
Biegi są 2. http://forum.roverki.eu/v...p=461606#461606 :evil:
dukat11 - Wto Lip 13, 2010 11:23

Pawel84, Przy aktualnych temperaturach i nagrzanym samochodzie to normalne że załączy ci się drugi bieg szczególnie na postoju. Bieg wentylatora zależy od ciśnienia w układzie AC, które zależy od temperatury czynnika. Przy 35st.C nie ma co się dziwić że na postoju włącza się drugi bieg
Pawel84 - Wto Lip 13, 2010 11:31

no właśnie...twierdzę że jest coś z ciśnieniem bo skoro na zimnym silniku tak szybko się kręci to coś jest nie tak. Bez klimy, wiatrak obserwując temp. silnika przez OBC załącza się tak jak to opisałeś 95-100 I bieg 106-... ten większy. Na sobotę jestem umówiony w kolejny warsztacie na sprawdzenie ciśnienia, może jest za dużo oleju i sprężarka nie daje rady...napiszę w sobotę czy coś było nie tak...dizęki

[ Dodano: Wto Lip 13, 2010 11:31 ]
dukat11 napisał/a:
Pawel84, Przy aktualnych temperaturach i nagrzanym samochodzie to normalne że załączy ci się drugi bieg szczególnie na postoju. Bieg wentylatora zależy od ciśnienia w układzie AC, które zależy od temperatury czynnika. Przy 35st.C nie ma co się dziwić że na postoju włącza się drugi bieg


dobrze dukat11, wiem że 35 stopni itd ale skoro temp. silnika na OBC pokazuje 87, 90 lub 95 stopni to powinien wentylator chodzić na wysokim biegu?

dukat11 - Wto Lip 13, 2010 11:43

Wentylator może być załączany niezależnie przez:
1. Silnik u mnie 1 bieg włącza się powyżej 96st.C
2. Klimatyzację 1lub 2 bieg zależnie od ciśnienia w układzie
3. Skrzynię biegów automatyczną jeśli ktoś ją posiada bez osobnego wentylatora chłodzącego

[ Dodano: Wto Lip 13, 2010 11:43 ]
Sprawdź jak się będzie zachowywać jak na zewnątrz będzie chłodniej (np w nocy)

Pawel84 - Wto Lip 13, 2010 11:46

sprawdzę dziś w nocy, dzięki dukat 11
monia0023 - Wto Lip 13, 2010 16:18

Zrobiłam test i obawiam się, że jest jakiś problem chyba z termostatem. Po przejechaniu 10 km w korkach i pełnym słońcu, temperatura płynu chłodzącego siągnęła wartość 88 st. Pod garażem czekałam jeszcze ładnych parę minut, z włączonym nawiewem EKON i doczekałam do 93 st. Wiatrak się nie włączył :cry: Rano jadę do magika, który wiedział, że w celu wymiany rezystora nie trzeba rozbierać połowy samochodu. W sobotę chcę jechać nad kochane morze - trasa ok 700 km. Bez klimy ? :płacze:
PS
Wskazówka temperatury w moim autku nigdy nie sięga połowy skali. Max jest nieco poniżej. W zimie, jeżdżąc po mieście osiąga 1/3 skali. Czy to wina termostatu ?

apples - Wto Lip 13, 2010 17:12

monia0023 napisał/a:
Wskazówka temperatury w moim autku nigdy nie sięga połowy skali. Max jest nieco poniżej.
Raczej u wszystkich tak jest.
monia0023 napisał/a:
W zimie, jeżdżąc po mieście osiąga 1/3 skali. Czy to wina termostatu ?
Jeżeli nie mógł dogrzać przy tych mrozach to może tez być wina webasto.

monia0023 napisał/a:
Zrobiłam test i obawiam się, że jest jakiś problem chyba z termostatem.
monia0023 napisał/a:
Wiatrak się nie włączył
Jedno z drugim w tych temperaturach nie ma nic wspólnego.

Sprawdzenie termostatu http://forum.roverki.eu/v...p=429826#429826

monia0023 napisał/a:
Rano jadę do magika, który wiedział, że w celu wymiany rezystora nie trzeba rozbierać połowy samochodu.
Nie wiem jak w wersji po lifcie, ale przed liftem grill jest zdejmowany i można spokojnie dojść do rezystora.
monia0023 napisał/a:
W sobotę chcę jechać nad kochane morze
Gdzie się wybierasz? Jak w okolice półwyspu to korki w ostatnia sobotę w tamtym kierunku były gigantyczne. :smile: Bez klimy faktycznie tylko :płacze: :grin:
monia0023 - Wto Lip 13, 2010 17:42

O jeżu kolczasty :shock: muszę wziąć kompa do garażu bo nie zapamiętam :/ Rozumiem, że za krótko czekałam na ten I bieg wentylatora, bo nie osiągnęłam 96 st. ? Jutro się postaram to uczynić przed wizytą u speca. A pluskać się będę w Karwi :cool:
apples - Wto Lip 13, 2010 17:45

monia0023 napisał/a:
A pluskać się będę w Karwi :cool:
To powodzenia na trasie. Byłem w sobotę na Karwieńskich Błotach bo w Gdyni woda jak w szambie. Korki gigantyczne na odcinku od Obwodnicy Gdyni do Redy. Za Gdynią Cisową był już korek :shock:
monia0023 napisał/a:
Rozumiem, że za krótko czekałam na ten I bieg wentylatora, bo nie osiągnęłam 96 st. ?
Nie nagrzejesz go tak. W dieslu R75 jest bardzo dobry układ chłodzenia. Nigdy nie udało mi się go zagrzać by włączył się 1 bieg. Tylko z AC się włącza.
monia0023 - Wto Lip 13, 2010 17:49

A właśnie zapomniałam napisać, że przy włączonej klimie na AUTO nic się nie włącza ani w pozycji I ani w pozycji II kluczyka :evil: Dopiero jak go odpalę to od razu warczy jak szatan :???:
apples - Wto Lip 13, 2010 17:51

monia0023 napisał/a:
A właśnie zapomniałam napisać, że przy włączonej klimie na AUTO nic się nie włącza ani w pozycji I ani w pozycji II kluczyka :evil: Dopiero jak go odpalę to od razu warczy jak szatan :???:
Powinien tak http://forum.roverki.eu/v...p=461606#461606
Ewidentnie nie ma 1 biegu. Niech sprawdzi czy masz rezystor i czy jest walnięty. Jeżeli masz to 99% spalony.

monia0023 - Wto Lip 13, 2010 17:55

Mały off :grin: Mam rodzinkę w Gdańsku i oni nie chcą się kąpać w naszym morzu :shock:

[ Dodano: Wto Lip 13, 2010 17:53 ]
Uzbrojona w Waszą wiedzę jadę jutro uczyć speca :twisted:

[ Dodano: Wto Lip 13, 2010 17:55 ]
Oczywiście punkciki dla pomagających :spoko: i dziękuję

apples - Wto Lip 13, 2010 17:55

monia0023 napisał/a:
Mały off :grin: Mam rodzinkę w Gdańsku i oni nie chcą się kąpać w naszym morzu :shock:
Nie dziwię się. Trójmiejskie plaże toną w syfie.

Jak będziesz u tego speca to nie daj się tylko naciągnąć na dodatkowe koszty. Rezystor kosztuje ok. 50zł. http://forum.roverki.eu/v...p=464680#464680 Nic o słabszych parametrach nie warto zakładać bo nie wytrzyma za długo.

apples - Wto Lip 13, 2010 17:57

I zanim zdejmie zderzak i wiele innych niepotrzebnych rzeczy :smile: niech zobaczy czy sam grill schodzi.
monia0023 - Wto Lip 13, 2010 17:58

apples, wydrukowałam to sobie jeszcze w pracy :mrgreen: (w domku nie mam papieru)

[ Dodano: Wto Lip 13, 2010 17:58 ]
apples napisał/a:
I zanim zdejmie zderzak i wiele innych niepotrzebnych rzeczy niech zobaczy czy sam grill schodzi.

OK

Pawel84 - Sro Lip 14, 2010 07:26

Witam! Robiłem test dziś rano i wentylator chłodnicy chodził cały czas na I biegu, chwilę po włączeniu klimy pochodził na II biegu i zwolnił do I. Temp. powietrza wynosiła 20 stopni. Jest sens robić przegląd klimatyzacji i sprawdzać jej ciśnienie. Dodam jeszcze że przy temp. do ok. 22 stopni słychać syczenie w układzie, tak jakby wyrównywanie ciśnienia, od 1000obr/min do około 3000obr/min potem jest cisza. Gdy temp. otoczenia wzrośnie np do 25 stopni syczenia nie słychać ale wentylator chłodnicy szaleje. Tak ma być?
apples - Sro Lip 14, 2010 10:08

Cytat:
Tak ma być?
Tak ma być. Mam identycznie. Jeżeli chłodzi prawidłowo to przegląd jest niepotrzebny o ile sam sobie wymienisz filtr kabinowy i odgrzybisz. Ja ze swoją tez nie wybieram się na przegląd bo chłodzi prawidłowo, a obsługę podstawową wykonałem sam. :smile:
Pawel84 - Sro Lip 14, 2010 11:04

jeszcze raz dzięki apples
monia0023 - Sro Lip 14, 2010 17:02

RATUNKU nie mogę nigdzie szybko kupić rezystora, może znacie jakieś zamienniki ?? ?
apples - Sro Lip 14, 2010 17:21

monia0023 napisał/a:
RATUNKU nie mogę nigdzie szybko kupić rezystora, może znacie jakieś zamienniki
Szukaj od BMW E34, E36, E38 i Z3 64121388069 do wentylatora klimatyzacji (parametry 85W i 0R50). :wink: Dodałem też już do tematu części.
monia0023 - Sro Lip 14, 2010 17:54

Dzięki apples,
VMatas - Sro Lip 14, 2010 17:59

Najtaniej będzie jak zajrzysz do sklepów z częściami elektronicznymi. Przy tym wtedy sprawę można rozwiązać rożnymi kombinacjami nawet z kilku rezystorów - tak żeby moc całkowita była nie mniejsza niż 75W, a opór może być z przedziału 0.33 - 0.51 omów. Na przykład, równolegle połączenie 2 rezystorów 0.68 Om 50W da nam rezystor 0.34 Om o mocy 100W. Nie polecam przy takich kombinacjach używać rezystorów rożnej wartości, bo wtedy przez ten z najmniejszym oporem prąd będzie największy i on może spalić się. Myślę że panowie w sklepie Wam poradzą - a jak coś to możecie zapytać u mnie :)
monia0023 - Sro Lip 14, 2010 18:53

VMatas, dziękuję za podpowiedź, ale ja się na tym nie znam, elektryk nie sugerował takiego rozwiązania a sam szukał części, a mnie czas się kończy :sad: jutro poszukam zamienników od BMW no i w ostateczności są jeszcze szroty :roll: Do soboty autko musi jeździć !
VMatas - Sro Lip 14, 2010 19:04

I nie musisz się znać :) Po to są panowie w sklepie - prosisz rezystor o odpowiedniej mocy i 0,33 - 0,51 Omów. Panowie powinni Ci doradzić - może to być wyjściem jak nie dasz rady gdzieś indziej znaleźć. A że elektryk nie sugerował to wiadomo czemu - jego Twoja kieszeń nie obchodzi, i samemu myśleć nic nie trzeba - dla niego najlepsza jest cześć oryginalna, która "pasuje" :)
hvil - Sro Lip 14, 2010 19:57

powiedzcie mi czy rezystor kupiony w sklepie elektronicznym o parametrach rezystora roverowskiego bedzie identycznie dzialal?? Bo ja juz kociokwiku dostaje i nierozumiem czy tak czy nie, za trudne to dla mnie:-)
robo - Sro Lip 14, 2010 20:02

Każdy rezystor o odpowiednich parametrach będzie działał w taki sam sposób.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Opornik

krist - Sro Lip 14, 2010 20:46

monia0023 napisał/a:
VMatas, dziękuję za podpowiedź, ale ja się na tym nie znam, elektryk nie sugerował takiego rozwiązania a sam szukał części, a mnie czas się kończy :sad: jutro poszukam zamienników od BMW no i w ostateczności są jeszcze szroty :roll: Do soboty autko musi jeździć !

Spróbuj zapytać w sklepie Elga (ul. Fabryczna 1/3a- na przeciwko Gali). Mieszkam blisko ul. Braci Wieniawskich, mogę zapytać w dawnej Unitrze. Aczkolwiek rezystory o takiej mocy nie schodzą z półek jak świeże bułeczki i może być problem z dostaniem od ręki...

[ Dodano: Sro Lip 14, 2010 20:46 ]
robo napisał/a:
Każdy rezystor o odpowiednich parametrach będzie działał w taki sam sposób.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Opornik

W tym przypadku zgoda, ale ogólnie są pewne szczegóły, przy niektórych aplikacjach mające niebagatelny wpływ na działanie układu.

hvil - Sro Lip 14, 2010 20:48

niedaleko elgi w Uni ledzie (to jest niewiem jaka ulica ale wjezdza sie w rusalke i przed galeria w prawo i drugi raz w prawo moga miec) Ew. w swidniku nad bazarek jest pan elektronik co moze sklep ma bidny ale co sie czlowiekowi nie zamarzy to on na bank to sciagnie w 2-3 dni.
krist - Sro Lip 14, 2010 20:55

Chyba wiem jak sklep masz na myśli (Uni led). To jest ulica boczna Zamojskiej (jednokierunkowa)? Jeżeli tak, to raczej szkoda czasu na zaglądanie tam. Ostatnio odchodzą od zaopatrywania się w części elektroniczne, ale możliwe oczywiście, że jakiś "z dawnych lat" im się gdzieś plącze po półce...
apples - Sro Lip 14, 2010 20:56

Pogadajcie sobie na PW.
monia0023 - Sro Lip 14, 2010 21:04

hvil, w sobotę rano wyjeżdżam (mam nadzieję) nad morze, także 2-3 dni nie wchodzi w rachubę. Mój chytry plan polega na tym, że w ostateczności kupię używkę a za nówką rozejżę się po powrocie
VMatas - Sro Lip 14, 2010 21:16

Akurat w tym przypadku KAŻDY rezystor z odpowiednią mocą i wartością w omach będzie dobry, niezależnie czy kupiony w sklepie z częściami BMW, czy w sklepie elektronicznym. I nikt nie będzie wiedział czy ten od BMW nie jest ten sam ze sklepu elektronicznego tylko za podwójną cenę…
monia0023 - Czw Lip 15, 2010 12:08

VMatas, dzięki :mrgreen:

[ Dodano: Czw Lip 15, 2010 12:07 ]
Drodzy koledzy, zakup rezystora, nowego czy też używki, graniczy z cudem. Ostatecznie zamówiłam w serwisie BMW, ale czy skutecznie - okaże się jutro, ponieważ mają 1 szt. w Polsce i sprzedawca nie mógł mnie zapewnić, że trafi akurat do mnie (mimo wpłaconej zaliczki). W sklepach elektronicznych to nawet słyszeli o takich parametrach, ale w życiu na oczy nie widzieli :evil: Bałtyk oddala się ode mnie z godziny na godzinę :beczy:

[ Dodano: Czw Lip 15, 2010 12:08 ]
PS
Cena rezystora BMW 163,00 zł :shock:

VMatas - Czw Lip 15, 2010 12:23

Wow! W Wilnie mogę kupić jeden 100 W za 60 Litów (ok 72 Złotych), a cztery, z których mogę skombinować jeden 200W - za 48 Litów (ok 56 Zl). Jak cos mógłbym wysłać poczta, no ale to potrwa kilka dni póki dojdzie. Jak coś, to pisz na PW - ale w następnym tygodniu sam odjeżdżam :D
apples - Czw Lip 15, 2010 12:38

monia0023, mogłaś zamówić http://www.tme.eu/pl/ Około 75zł z przesyłką. Tyle że trzeba zadzwonić bo na stronie pokazuje że nie ma (dzisiaj) w magazynie.

monia0023 napisał/a:
Bałtyk oddala się ode mnie z godziny na godzinę :beczy:
Bez paniki :smile: Możesz jechać bez 1 biegu. Masz jeszcze sprawny 2 bieg więc jest OK. Na trasie może się nawet wentylator nie włączyć, a w korkach przed Redą :grin: i tak włączy się 2 bieg.
dukat11 - Czw Lip 15, 2010 14:16

apples napisał/a:
monia0023, mogłaś zamówić http://www.tme.eu/pl/ Około 75zł z przesyłką. Tyle że trzeba zadzwonić bo na stronie pokazuje że nie ma (dzisiaj) w magazynie.


Nie mają w TME, przewidywany czas dostawy 25 sierpnia. Ale można zamówić dwa po 1ohm (które mają na stanie) i połączyć równolegle. Efekt będzie ten sam

apples - Czw Lip 15, 2010 14:23

dukat11 napisał/a:
Ale można zamówić dwa po 1ohm (które mają na stanie) i połączyć równolegle. Efekt będzie ten sam
Musicie jednak pamiętać o tym że nie ma tam tak dużo miejsca między wentylatorem a chłodnicą. Trzeba delikatnie i tak przerobić mocowanie dla tego jednego i w takiej sytuacji trzeba by było dorobić dla drugiego. Jeżeli będą zamontowane w innym miejscu niż za śmigłem wentylatora z braku dodatkowego chłodzenia mogą się spalić. U mnie rezystor grzeje się bardzo mocno. Może zamiast dwóch mniejszych lepszym wyjściem jest zastosowanie jednego większego np.: 200W 0R47 (0,47Ω).
monia0023 - Czw Lip 15, 2010 14:36

Zamówiłam w BMW za 163 zł (baz gwarancji dostawy) i w sklepie elektronicznym za 42 zł - też na jutro. Jak dobrze pójdzie jutro będę szczęśliwą posiadaczką dwóch rezystorów :mrgreen:
VMatas - Czw Lip 15, 2010 15:04

Apples, a widziałeś gdzieś rezystor 200W? Pytam po prostu z ciekawości na przyszłość :)

P.S. Miałem rację że od BMW bedzie o wiele kosztowniejszy :mrgreen:

apples - Czw Lip 15, 2010 15:37

VMatas napisał/a:
Apples, a widziałeś gdzieś rezystor 200W? Pytam po prostu z ciekawości na przyszłość :)
TYCO 2-1630019-8 http://www.tme.eu/pl/kata...nParameters%3D1

Można jeszcze zastosować zwykłą opornicę od starszych modeli samochodów i umieścić ją gdzieś w nadkolu. Odpowiednią wartość dobrać na podstawie skrócenia drutu który jest w środku. W którymś modelu Rovera jest też podobna opornica.

hvil - Czw Lip 15, 2010 17:33

Monia jedz bez 1 biegu tyle czasu juz ci mulil wiec jezdzilas bez 1 biegu wiec nic sie nie stanie:):) a jeszcze jakbys mogla sie pochwalic w ktorym elektroniku za 46zł go namierzylas?
Rowan - Czw Lip 15, 2010 17:38

Ja nie wierze, że brak 1 biegu wentylator ma jakiś wpływ na moc. U mnie cały czas bez wentylatora, a nie ma różnicy, czy z klima czy bez.
monia0023 - Czw Lip 15, 2010 18:00

hvil, Zamówiłam rezystor w sklepie elektronicznym na Braci Wieniawskich nie pamiętam jak się nazywa :oops: ).
Jeżeli chodzi o brak I biegu, to zobaczymy jutro. Ja tłumaczę to sobie tak, że wentylator chodził od razu na II biegu, więc potrzebował więcej mocy i dlatego autko słabo się zbierało przy ruszaniu i przy zmianie biegów. Jak kabina się schłodziła lub jak dociągnęłam do IV-V bieg to po w pierwszym wypadku klima nie pracowała już tak intensywnie a w drugim wypadku pomagał jej pęd powietrza. Zastrzegam, że to dywagacje laika :lol: czy się sprawdzą okaże się po wymianie rezystora.

[ Dodano: Czw Lip 15, 2010 18:00 ]
Rowan, jak to cały czas bez wentylatora :shock: To tak można ?

Rowan - Czw Lip 15, 2010 20:53

monia0023 napisał/a:
Rowan, jak to cały czas bez wentylatora :shock: To tak można ?

No widać tak, już dwa lata tak mam, ale w końcu się zmobilizowałem i jutro to naprawiam :smile:

krist - Czw Lip 15, 2010 21:58

monia0023 napisał/a:
Ja tłumaczę to sobie tak, że wentylator chodził od razu na II biegu, więc potrzebował więcej mocy i dlatego autko słabo się zbierało przy ruszaniu i przy zmianie biegów. Jak kabina się schłodziła lub jak dociągnęłam do IV-V bieg to po w pierwszym wypadku klima nie pracowała już tak intensywnie a w drugim wypadku pomagał jej pęd powietrza. Zastrzegam, że to dywagacje laika :lol: czy się sprawdzą okaże się po wymianie rezystora.

Nie wiem dokładnie jaka jest moc silnika chłodnicy, ale podejrzewam, że nie większa niż 500W=ok 0,68KM. Silniki CDTi maja moc 130KM. Czyli moc wentylatora stanowi 0,5% maksymalnej mocy silnika. Poza tym gdy przez rezystor od I biegu przepływa prąd, to powoduje spadek napięcia na nim i pobór mocy. Dlatego nie brałbym w ogóle pod uwagę wpływu wentylatora na moc auta.

apples - Czw Lip 15, 2010 22:01

krist napisał/a:
Nie wiem dokładnie jaka jest moc silnika chłodnicy,
Dokładnie 450W. :wink: http://forum.roverki.eu/v...p=461606#461606
Klaun_Szyderca - Czw Lip 15, 2010 22:48

Obciążenie w postaci wentylatora jest pomijalne dla silnika nawet przy niskich prędkościach obrotowych, natomiast sprężarka już nie. Moje auto też minimalnie gorzej zbierało się na klimie, ale wystarczyło przestawić "godzinę" do przodu na kompensatorze od przepływomierza i jest już spoko.

A silnik CDTi generuję moc 130 KM, ale dopiero przy ok 4000 obr/min. Na niższych obrotach tej mocy generowanej jest dużo mniej i strata powiedzmy 10 KM może być już odczuwalna.

hvil - Czw Lip 15, 2010 22:51

w moim 1.8 T oprócz łożyska moze coś zrzerac moc na klimie? bo os5tatnio to mi az zgasl przy ruszaniu, na wlaczonej klimie jezdzi sie jak na gazie 1 gen trzeba wcisnac by ruszyc:-D
monia0023 - Czw Lip 15, 2010 23:22

W 620 Si mam gaz I gen. (chyba, założony przed 10 laty) i nie ma najmniejszej różnicy czy z klimą czy bez. Między gazem a benzyną różnica jest minimalna.
W R75 po kilku godzinach parkowania w pełnym słońcu, z włączoną klimatyzacją nie mog podjechać pod stromą ale krótką górkę. Mam nadzieję, że jednak to wina spalonego rezystora i fakt, że klima startuje od razu na II biegu :???:

[ Dodano: Czw Lip 15, 2010 23:22 ]
Bez klimy zbiera się jak trzeba

VMatas - Pią Lip 16, 2010 07:16

Dodam kilka słów o wiatrakach w R75. Widzę, że czasami troszkę mylimy się pomiędzy praca wiatraków silników benzynowych i diesla – a jest duża różnica. W silnikach benzynowych ECM steruje przekaźnikami wiatraka bezpośrednio, a w dieslu poprzez dodatkową płytkę – konwerter PWM sygnału(patrz RAVE). Sterowanie od ECM dla wentylatora diesla przychodzi JEDNYM przewodem – sygnał ma zmienną szerokość impulsów i to daje możliwość przy pomocy konwertera zmieniać biegi. Takiej płytki w silnikach benzynowych NIEMA! Drugi przewód sterujący idzie od klimy – z tego powodu jak mamy włączoną klimę na stale włącza się 1 bieg.

Logika pracy wiatraków po angielsku z mg-rover.org:




K1.8

General
Feed from the positive battery terminal (CO192) is supplied to fusible link 4 and the main relay (C0632) on an R wire. Both are located within the engine compartment fuse box. Fusible link 4 (CO574) supplies a constant battery feed to the low and high speed relays housed within the cooling fan assembly (C0019) on a N/U wire.

The main relay (C0576) is controlled by the ECM (C0913) on a W/K wire. When energised, the main relay provides a feed to the cooling fan assembly (C0019) via fuse 4 of the engine compartment fuse box (C0575) on a Y/U wire.

The ECM constantly monitors engine coolant temperature via the ECT sensor. The ECM (C0914) provides a feed to the ECT sensor (C0169) on a K/G wire. As engine coolant temperature rises, the resistance of the sensor falls. By measuring the voltage returned from the ECT sensor (C0169) on a K/B wire, the ECM (C0914) can determine engine coolant temperature.

Engine Running
With the engine running, the cooling fan can operate at either high or low speed, depending on engine coolant temperature. If the ECT sensor registers a temperature of between 98 °C and 104 °C, the ECM (C0913) energises the low fan speed relay within the cooling fan assembly (COO88) on a U wire. The energised low fan speed relay is then able to supply a feed to the cooling fan motor, which is earthed (COO88) on a B wire!

If the ECT sensor registers a temperature of between 105 °C and 112 °C, the ECM (C0913) energises the high fan speed relay within the cooling fan assembly (COO19) on a U/R wire. The energised high fan speed relay is then able to supply a feed to the cooling fan motor, which is earthed (COO88) on a B wire

The ECMswitches both cooling fan relays off if the ECT sensor registers a temperature of 98 °C or lower.

Engine Stopped
If the ECM registers an engine coolant temperature of above 112 °C while the engine is not running, it will energise the main relay within the engine compartment fuse box. The main relay (C0575) is then able to provide the cooling fan high speed relay (C0019) a feed on a Y /U wire. The high speed relay (COO88) is provided an earth path via the ECM (C0913) on a U/R wire. The energised high fan speed relay supplies a feed to the fan speed motor, which is earthed (COO88) on a B wire.

The cooling fan motor is now able to operate at high speed until the ECT sensor registers a temperature of below 112 °C.

Note: The cooling fan will only operate at high speed when the engine is not running.

KV6

Feed from the positive battery terminal (00192) is supplied to fusible link 4 and the main relay (00632) on an R wire. Both are located in the engine compartment fuse box. Fusible link 4 (00574) supplies a constant battery feed to the cooling fan relay unit (00019) on a NI U wire. This feed is supplied to the low and medium fan speed relays located within the cooling fan relay unit.
The main relay (00578) is controlled by the ECM (00371) on a W/K wire. When energised, the main relay provides a feed to the cooling fan relay unit (00019) via fuse 4 of the engine compartment fuse box (00575) on a Y/U wire.
The ECM constantly monitors engine coolant temperature via the ECT sensor. The ECM (00371) provides a feed to the ECT sensor (00373) on a KIG wire. As engine coolant temperature rises, the resistance of the sensor falls. By measuring the voltage returned from the ECT sensor (00373) on a K/B wire, the ECM (00371) can determine engine coolant temperature.
The ECM controls the operation of all three relays according to the signal it receives from the ECT sensor. If the ECT sensor registers an engine coolant temperature of between 96
°C and 100 °C, it triggers the ECM (00371) to provide an earth path for the low fan speed relay (00088) on a U wire. The energised low fan speed relay drives the fan motor at low speed via an in line resistor on an R then an S wire. The cooling fan assembly (00088) is earthed on a B wire.
If the ECT sensor registers an engine coolant temperature of between 102 °C and 106 °C, it triggers the ECM (00371) to provide an earth path for the medium fan speed relay (00088) on a U/Y wire. The energised medium fan speed relay drives the fan motor at medium speed. The cooling fan assembly (00088) is earthed on a B wire.
If the ECT sensor registers an engine coolant temperature of between 108 °C and 112 °C, it triggers the ECM (00371) to provide an earth path for the high fan speed relay (00019) on a U/R wire. The energised high fan speed relay drives the fan motor at high speed. The cooling fan assembly (00088) is earthed on a B wire.


Air Conditioning Request
If air conditioning is requested, the cooling fans will automatically operate at medium speed, even if the engine coolant temperature is below 96 °C. If an air conditioning request is received by the ECM when the cooling fan is running at low speed (i.e. the engine coolant temperature is between 96 °C and 100 °C) the ECM will increase the fan speed to medium. If the engine coolant temperature rises above 108°C the cooling fans operate at high speed as described previously.

A TCU Request
If a request is made by the ATCU via the CAN-BUS for more automatic gearbox cooling, the
ECM controls the fan speed as described in the ‘Air Conditioning Request’ section.
R0vER75/MGZT 4.81

M47R (Saloon)

Feed from the positive battery terminal (00192) is supplied to fusible link 4 and the main relay (00632) on an R wire. Both are located in the engine compartment fuse box. The main relay (00576) is controlled by the ECM (00603) on a B/K wire.
If the ECT sensor registers an engine coolant temperature of between 100 °C and 105 °C, the ECM (00331) will send a PWM signal on a U/R wire to the cooling fan (00019) requesting low fan speed . The PWM converter within the cooling fan assembly then provides a feed to energise the low fan speed relay. This allows a battery feed from fusible link 4 (00574) to flow across the low fan speed relay (00019) and power the cooling fan motor and low speed. The cooling fan motor (00088) is earthed on a B wire.
If the ECT sensor registers an engine coolant temperature of between 106 °C and 111 °C, the ECM will send a PWM signal to the PWM converter requesting medium fan speed. The PWM converter will then energise the medium fan speed relay within the cooling fan assembly. This allows a battery feed from fusible link 4 (00574) to flow across the medium fan speed relay (00019) and power the cooling fan motor at medium speed.
If the ECT sensor registers an engine coolant temperature of between 112 °C and 119 °C, the ECM will send a PWM signal to the PWM converter requesting high fan speed. The PWM converter will then energise both the low and high fan speed relays. This allows the battery feed from fusible link 4 to power the cooling fan motor at high speed.

M47R (Tourer)

Feed from positive battery terminal (00192) is supplied to fusible link 4 and the main relay
(00632) on an R wire. Both are located in the engine compartment fuse box. The main relay
(00576) is controlled by the ECM on a BK wire.
The ECM constantly monitors engine coolant temperature via the ECT sensor. The ECM (00606) provides a feed to the ECT sensor (00196) on an NG wire. As engine coolant temperature rises, the resistance of the sensor falls. By measuring the voltage returned from the ECT sensor (00196) on an SU wire, the ECM (00606) can determine engine coolant temperature. If the ECT sensor registers an engine coolant temperature of between 100°C and 105°C, the ECM sends a PWM signal on a UR wire to the cooling fan relay unit (0001 9) requesting low fan speed. The PWM converter within the cooling fan relay unit then provides a feed to energise the low speed relay. This allows a battery feed from fusible link 4 (00574) to flow across the low speed fan relay contacts (00019), to the cooling fan motor, via an inline resistor on an R then an S wire. As the motor is earthed via the cooling fan relay unit on a B wire, the fan will run at low speed.
If the ECT sensor registers an engine coolant temperature of between 106°C and 111°C, the ECM will send a PWM signal to the PWM converter requesting medium fan speed. The PWM converter will then energise the medium speed fan relay within the cooling fan relay unit. This allows a battery feed from fusible link 4 (00574) to flow across the medium speed fan relay contacts (00019), to the cooling fan motor on an S wire. As the motor is earthed via the cooling fan relay unit on a B wire, the fan will run at medium speed.
If the ECT sensor registers an engine coolant temperature of between 112°C and 119°C, the ECM will send a PWM signal to the PWM converter requesting high fan speed. The PWM converter will then energise both low and high speed fan relays. This allows a battery feed from fusible link 4 (C0574) to flow across the low speed fan relay contacts (COOl 9), to the cooling fan motor, via an in-line resistor on an R then an S wire. The supply is linked inside the motor assembly feeding two separate coils. As the high speed relay is also energised, this switches a new earth path from the motor on a P wire to the high speed relay contacts and earthed on a B wire. As the motor is also earthed via the cooling fan relay unit on a B wire, current will flow through both of the coils of the motor and the fan will run at high speed.

Pawel84 - Pią Lip 16, 2010 07:25

monia0023 napisał/a:
W 620 Si mam gaz I gen. (chyba, założony przed 10 laty) i nie ma najmniejszej różnicy czy z klimą czy bez. Między gazem a benzyną różnica jest minimalna.
W R75 po kilku godzinach parkowania w pełnym słońcu, z włączoną klimatyzacją nie mog podjechać pod stromą ale krótką górkę. Mam nadzieję, że jednak to wina spalonego rezystora i fakt, że klima startuje od razu na II biegu :???:

[ Dodano: Czw Lip 15, 2010 23:22 ]
Bez klimy zbiera się jak trzeba


Monia...ja wymieniłem rezystor, mam już pierwszy bieg, faktycznie jak wentylator pracuje na I biegu (jak jest około 24 stopni na zewnątrz) to nie ma różnicy w mocy, ale i sprężarka klimy wtedy ma lżej bo nie musi wykonywać tak dużo pracy aby wytworzyć ciśnienie potrzebne do zamiany czynnika chłodzącego z cieczy w gaz (im cieplej na zewnątrz tym trudniej sprężyć czynnik chłodzący) Gdy włączy się II bieg wentylatora (bo zrobiło się cieplej) sprężarka powoduje większy opór i autko słabnie. Czemu inni użytkownicy R75 nie odczuwają różnicy w takich sytuacjach tylko ja? i Ty... Myślę że odpowiedz uzyskam w sobotę po wizycie u specmajstrów...

Klaun_Szyderca - Pią Lip 16, 2010 12:37

hvil napisał/a:
w moim 1.8 T oprócz łożyska moze coś zrzerac moc na klimie? bo os5tatnio to mi az zgasl przy ruszaniu, na wlaczonej klimie jezdzi sie jak na gazie 1 gen trzeba wcisnac by ruszyc:-D


To samo mam w ZR 160 - na klimie jedzie jakby ciągnął przyczepę ;)

monia0023 - Pią Lip 16, 2010 18:19

No i mam I bieg wentylatora. Poprawa jest zauważalna jednak liczyłam na więcej :/ Do 2200 obrotów jedzie jak by miał "spętane" kółeczka. Liczę na Pawel84, i Jego mechanika, może coś wymyślicie :wink:
Pawel84 - Sob Lip 17, 2010 09:21

Witam ponownie. Naprawa trwała 5 minut, wentylator chodzi na I biegu choć jest 29 stopni na zewnątrz, różnicy w mocy nie ma :) Jeśli łożysko sprężarki jest sprawne, to aby układ klimatyzacji działał poprawnie bez dużych oporów należy wyrównać ciśnienie pomiędzy skraplaczem a układem klimatyzacji. Wyglądało to tak. Facet podłączył przewody do napełniania klimy, polał chłodnicę (skraplacz) zimną wodą wyrównał w ten sposób ciśnienie i wszystko działa. Sprężarka pracuje bez oporów i jazda teraz jest przyjemna. Koszt 50zł. Zapraszam do Kielc Ceglana 25 :) Mówią że większość serwisów skupia się tylko na napełnieniu układu a jego ciśnienie pomija mówiąc że tak ma być.[/i]
Klaun_Szyderca - Sob Lip 17, 2010 10:49

monia0023 napisał/a:
No i mam I bieg wentylatora. Poprawa jest zauważalna jednak liczyłam na więcej :/ Do 2200 obrotów jedzie jak by miał "spętane" kółeczka. Liczę na Pawel84, i Jego mechanika, może coś wymyślicie :wink:


Odepnij przepływomierz i się przejedź. Jeśli zauważysz odczuwalną różnicę w zachowaniu auta na niskich obrotach to polecam to (od strony 9):
http://forum.roverki.eu/v...r=asc&start=180
Sam mam i jestem bardzo zadowolony.

Pozdrawiam.

hvil - Sob Lip 17, 2010 13:18

Klaun_Szyderca, monia niedawno mieniala przeplywke:)
dzieju - Nie Wrz 19, 2010 17:23

A jak nie mam rezystora nie wiem czy mam jeszcze tam nie patrzyłem ale nie mam pierwszego biegu To czy można jeżeli mam wytarte szczotki z 1 biegu mogę napięcie które idzie na 1 dać na 2 bieg przez rezystor ? obroty bedą odpowiednie a 2 bieg działa hmm ? Kombinowal ktoś już tak ?
robo - Nie Wrz 19, 2010 18:16

dzieju, jak masz wytartą szczotke to ją czym prędzej zmień bo za chwilę będziesz miał wytarty komutator i cały silnik wentylatora do wymiany a nie tylko szczotkę.
dzieju - Nie Wrz 19, 2010 19:47

No to będzie trzeba szybko dostać się do wentyla ;(