Ok. Spróbuje, bo osobiście mam podejście takie, że jak coś fabryka zrobiła, to nie należy poprawiać, bo tylko można zepsuć, a tu jest idealnie taki przykład.
A więc: "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia."
stanowi:
"Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:
- oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e",
- oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,
- oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,
- oznakowane są znakiem bezpieczeństwa zgodnie z przepisami o badaniach i certyfikacji. "
Zgodnie z Załącznikiem 3 światła oczywiście należą do takich elementów, a certyfikacją zajmuje się ITS.
Tu jest wątek z forum klubu Mondeo, który zawiera odpowiedź ITS na pytanie o xenony - myślę, że to wyjaśni sytuację.
Ale, żeby nie było dalszych wątpliwości co do umocowania prawnego decyzji ITS to prszperałem dalej i:
xxxgrze napisał/a:
Poszę pokaż mi przepis który by inkorporował regulację ECE R48 do polskiego prawa
Proszę - regulaminy EKG ONZ są załącznikami do "POROZUMIENIA dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r."
A Porozumienie to zostało w całości ratyfikowane przez Polskę w 2000 roku na co podstawę prawną znajdziesz TU, a tu znajdziesz aktualny stan regulaminów EKG respektowanych przez UE, a TU jest decyzja UE o przystąpieniu do Regulaminu 48.
I żeby nie było już żadnych wątpliwości to TU znajdziesz oświadczenie rządu RP o związaniu Polski regulaminami EKG (w tym regulaminem 48).
Następnym razem proponuję głębszą lekturę tematu przed dawaniem "dobrych rad" kolegom.
Wszystko co napisałeś to zapewne prawda, tak więc nie będę z faktami polemizował
To co napisłałem wynikło z mojej niewiedzy i być może z lenistwa, że nie potraktowałem tematu zbyt dokładnie na pewno nie ze złej woli (tak wiem, dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane )
Tak swoją drogą to przydałby się jeden spójny akt prawny który określałby wszystkie wymagania wobec samochodów w jednym miejscu. To co jest teraz powoduje zamiesznie i takie nieporozumienia.
Przeprszam za głupoty które wypisywałem i obiecuję poprawę
SPAMU¦
Wysłany: Wto Paź 09, 2007 17:46 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Witam. Chcialbym powrocic do tematu xenonow. Wolno czy nie wolno? U mnie pod pokrywa silnika jest naklejka(oryginalna) na ktorej sa podane ilosci plynow(np. oleju itp). Na tej samej naklejce jest napisane "xenon only". Tez tak macie? Obecnie mam raczej "zwykle" halogeny. Jak mam to rozumiec?
Kolego, a przeczytałeś ten wątek dokładnie?
Jeśli masz homologowany zestaw z poziomowaniem i czyszczeniem szkieł to wolno, inaczej nie.
markwiatek napisał/a:
Na tej samej naklejce jest napisane "xenon only".
Daj fotkę tej naklejki, bo może to standardowa naklejka i dotyczy obrazka mówiącego o tolerancji ustawiania świateł, a po dzwonie ktoś Ci założył zwykle lampy lub nakleił naklejkę od wersji z xenonami...
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Jeśli masz homologowany zestaw z poziomowaniem i czyszczeniem szkieł to wolno, inaczej nie.
Się zapytam ... jak odpalam swojego R75 i włączam światła, widać że światła się regulują - znaczy się idą do góry, następnie w dół i później zatrzymują się (na oko) w pozycji środkowej .. to w końcu są poziomowane i można założyć do nich (na nich ?) xenony, czy to po prostu praca manualnego (elektrycznego) poziomowania świateł ?
W poprzednich samochodach z elektryczną regulacją świateł nie zaobserwowałem podobnego zachowania ....
_________________ .: Podpis użytkownika wymaga
edycji :.
Się zapytam ... jak odpalam swojego R75 i włączam światła, widać że światła się regulują - znaczy się idą do góry, następnie w dół i później zatrzymują się (na oko) w pozycji środkowej .. to w końcu są poziomowane i można założyć do nich (na nich ?) xenony, czy to po prostu praca manualnego (elektrycznego) poziomowania świateł ?
Zachowują się jakby miały takie poziomowanie jak przy xenonach, ale to ciężko stwierdzić - dziwne, że podnoszą się wyżej...
Z tego co zauważyłem to u MaRKa podnoszą się do momentu, kiedy jest ok i stają.
Być może do wszystkich R75 z automatycznym poziomowaniem zakładali ten sam układ, bo po co dwa...
Musisz mieć jeszcze czyszczenie lamp.
Tylko, żeby założyć xenony będziesz musiał prawdopodobnie wymienić lampy i dołożyć elementy odpowiedzialne za odpalanie Xenonów.
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Kolego, a przeczytałeś ten wątek dokładnie?
Jeśli masz homologowany zestaw z poziomowaniem i czyszczeniem szkieł to wolno, inaczej nie.
......a po dzwonie ktoś Ci założył zwykle lampy lub nakleił naklejkę od wersji z xenonami...
Czytalem dokladnie i nie pytalem o przepisy, zwlaszcza ze mieszkam w londku i tutaj sa raczej inne przepisy. Moze sie troszke zle wyrazilem . Chodzilo mi o to ze mam naklejke "xenon only" . Po wlaczeniu swiatel nastepuje samopoziomowanie. Natomiast obecne swiatla raczej nie wygladaja na xenony, dlatego chcialem zapytac czy taki napis jest u wszystkich i czy oznacza on ze autko jest gotowe do uzycia xenonow? Dzwona raczej nie mial, mam pelna historie
Pomógł: 10 razy Dołączył: 17 Maj 2007 Posty: 142 Skąd: Poznań
Wysłany: Czw Gru 13, 2007 20:44
A masz regulację wysokości świateł przy włączniku?
Oryginalnie ksenony są zainstalowane na sztywno, przy odpaleniu czujniki w wahaczy powodują ich ruch (zmiana obciążenia).
W czasie jazdy te poziomice nie działają - żaden silniczek by tego nie wytrzymał
Czujniki łatwo sprawdzić - podjedź pod mur, zobacz jak wysoko świecą lampy, wyłącz lampy, wsadź dwóch kolegów do bagażnika i włącz lampy, jeśli się ustawią tak samo tzn. że poziomice działają.
Napewno mam regulacje wysokosci swiatel. Napewno tez jak auto stoi pochylone to po wlaczeniu swiatel, nastepuje ich automatyczna regulacja co bardzo dobrze widac. Co do regulacji przy roznych obciazeniach nie jestem pewny, postaram sie jutro sprawdzic.
Czytalem dokladnie i nie pytalem o przepisy, zwlaszcza ze mieszkam w londku i tutaj sa raczej inne przepisy.
Podejrzewam, że są identyczne, bo GB raczej też przyjęła regulaminy ECE (trzebaby sprawdzić, ale nie widziałem różnic między autami kontynentalnymi i GB oprócz tej jednej - oczywistej ) - różnią się tylko prawa/lewa.
markwiatek napisał/a:
Chodzilo mi o to ze mam naklejke "xenon only"
Przyjrzyj się dokładnie tej naklejce - to naklejka uniwersalna - masz np. pojemności układu chłodzenia dla wszystkich trzech podstawowych wersji silnikowych.
Napis xenon only oznacza, że znaczki, które są przy nim dotyczą tylko wersji z zamontowanymi ksenonami - wtedy "trzeba uważać, bo jest w nich wysokie napięcie i zanim coś się zrobi należy przeczytać instrukcję" - jeśli masz zwykłe lampy to Cię to nie dotyczy, bo nie masz układów wysokiego napięcia, a 12V to sobie krzywdy nie robisz.
Być może masz układ samopoziomowania całego auta, o którym w innym wątku i wtedy nie jest potrzebny wogóle układ samopoziomowania reflektorów albo w wersjach bez ksenonów też montowano układ samopoziomujący "dla luksusu".
[ Dodano: Pią Gru 14, 2007 09:24 ]
argail napisał/a:
jak odpalam swojego R75 i włączam światła, widać że światła się regulują - znaczy się idą do góry, następnie w dół i później zatrzymują się (na oko) w pozycji środkowej ..
Czytając inny wątek przyszło mi do głowy - w polskim cenniku R75 występowało samopoziomowanie zawieszenia - może Ty to masz, bo samopoziomowanie reflektorów zwykle zaczyna się od najniższej pozycji i idze do góry, ale nie przechodzi ponad punkt opytmalny i się cofa, tylko staje od razu... Może samopoziomujące zawieszenie zachowuje się inaczej...
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
jak odpalam swojego R75 i włączam światła, widać że światła się regulują - znaczy się idą do góry, następnie w dół i później zatrzymują się (na oko) w pozycji środkowej
We wszystkich R75 jakie dotychczas widziałem, światła "latają" po załączeniu. Nie wnikałem nigdy czy jest dokładnie tak jak mówisz (góra, dół), ale na pewno ruszają się. Nie wnikałem też nigdy z jakiego powodu tak się dzieje, podejrzewam, że samokontrola układu regulacji.
Pozdrawiam!
_________________ Znalazłeś rozwiązanie problemu - opisz w ostatnim poście.
Napis xenon only oznacza, że znaczki, które są przy nim dotyczą tylko wersji z zamontowanymi ksenonami - wtedy "trzeba uważać, bo jest w nich wysokie napięcie i zanim coś się zrobi należy przeczytać instrukcję" - jeśli masz zwykłe lampy to Cię to nie dotyczy, bo nie masz układów wysokiego napięcia, a 12V to sobie krzywdy nie robisz.
Być może masz układ samopoziomowania całego auta, o którym w innym wątku i wtedy nie jest potrzebny wogóle układ samopoziomowania reflektorów albo w wersjach bez ksenonów też montowano układ samopoziomujący "dla luksusu".
Dziekuje za wytlumaczenie i pomoc. To by wyjasnialo wszystko, napewno nie mam xenonow. Natomiast to samopoziomowanie nie wyglada jakby mialo cos wspolnego z obciazeniem, mozliwe ze jest to samopoziomowanie calego nadwozia lub ew. samokontrola jak pisal Marian_K. Dziekuje Maciej, przy najblizszej okazji klikne "pomogl" , teraz nie moge- nie moj temat
Natomiast to samopoziomowanie nie wyglada jakby mialo cos wspolnego z obciazeniem, mozliwe ze jest to samopoziomowanie calego nadwozia lub ew. samokontrola jak pisal Marian_K.
Poniekąd samopoziomowanie zawsze ma coś wspólnego z obiążeniem - bo gdyby nie zmiana obciążenia i rozkładu masy auta nie trzebaby wogóle ruszać reflektorów (wydaje mi się, że hydropneumatyczne Citroeny nie mają wogóle poziomowania reflektorów, bo poziomuje się nadwozie ).
_________________ Pozdrawiam, Maciek (podWawa - WPR)
Obecnie MX-5 NC '07, XC60 'Słoń 2' i wózek na zakupy (Fabia III)
Były 2*R623Si Lux '95 LPG, R827Si '93 LPG, R416 Si '99 LPG, MX-5 '92 i kilka innych nieroverków
Witam...
Hydropneumatyczne cytryny nie mają regulacji świateł(posiadam takowego) ponieważ zawsze niezależnie od obciążenia zachowują ten sam prześwit podwozia
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum