Forum Klubu ROVERki.pl :: [R75]Chłodzenie i wentylator
GarażTechniczny FAQSzukajFAQRejestracjaZaloguj





Poprzedni temat «» Następny temat
[R75]Chłodzenie i wentylator
Autor Wiadomość
bienias 



Dołączył: 07 Lut 2016
Posty: 32

Rover 75

Wysłany: Pią Kwi 15, 2016 19:15   [R75]Chłodzenie i wentylator
Typ: V6 Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 1999

Zanim ktoś odeśle mnie do wyszukiwarki napiszę, że większość tematów z tym związanych znam już na pamięć...
Problem (może i nie problem) dot. zachowania mojego rovra a konkretnie temperatury płynu chłodzącego i pracy wentylatora.
Patrzę przez OBD2 na tempkę "wody" i mam tak od 95 do 102 stopni. Przy 100 włącza się wentylator na prędkość identyczną jak przy włączonej klimie. Żeby schłodzić się do 95 kiedy się wyłącza wentylator czasami się kręci przez pół miasta (nawet 10 km podróży po mieście).
Dzisiaj rozłożyłem wentylator bo do tego wszystkiego leciała mi chłodnica więc ją wymieniłem. Wentylator mam 2 przewodowy. Wymieniłem(miałem też gotowe szczotki) zatem opornicę na 150W ale wentyl i tak kręci się (jak mi się wydaje) na maxa. Układ odpowietrzyłem, zmieniłem też korek zbiorniczka na nowy. Przy tych 102 stopniach płyn zaczyna mi walić górą jak mam otwarty korek.
Jak powinien pracować poprawnie wentylator i przy ilu powinien się otwierać termostat?
Jak macie koledzy jakieś inne sugestie to też walcie śmiało.
 
 
 
SPAMU¦






Wysłany: Pią Kwi 15, 2016 19:15   Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)




 
 
adam_26 




Pomógł: 44 razy
Dołączył: 16 Cze 2014
Posty: 1000
Skąd: Rzeszów

Rover 75

Wysłany: Pią Kwi 15, 2016 20:12   

Po pierwsze nie wiem po co zakładasz nowy temat skoro jest tyle tematów na ten temat na forum. Tam też możesz opisać swój przypadek.
Po drugie to piszesz tak haotycznie, że nie wiadomo o co Ci chodzi i chyba sam nie wiesz czego szukasz.
Po trzecie to przyłuż się trochę bardziej do szukania, bo na forum jest wszystko o tym temacie
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=99249&postdays=0&postorder=asc&start=0
temp termostatu też są.
Po czwarte kto otwiera korek przy 102 C :szok: :!:
 
 
bienias 



Dołączył: 07 Lut 2016
Posty: 32

Rover 75

Wysłany: Pią Kwi 15, 2016 22:08   

Pierwszy raz mam Rovera i zastanawia mnie częstotliwość załączania się wentylatora.
W żadnym z poprzednich aut tak często się nie włączał. Do tego nie dość, że często to napierdziela jak wściekły. Zacząłem obserwować jak się zachowuje temperaturowo/wentylatorowo i pytam czy to normalne czy nie.
Dla mnie 95 stopni jak leci może i jest ok (mimo ze doświadczenia z poprzednimi autami miałem przy 90). Natomiast wystarczy, że stanę i mam od razu 100 i załącza się wentylator, który potem opornie się wyłącza wyjąc wściekle. Obroty ma takie jak przy włączonej klimie.
Co do walenia górą przy 102 stopniach, to przy odpowietrzaniu, jak miałem podniesiony zbiornik wysoko i odpowietrzałem czekając do włączenia wentylatora to jak się włączył sekundę później poszło na ziemię ze 2-3 litry płynu. Korek był nie zakręcony od momentu nalania płynu do włączenia wentylatora więc nie musiałem go otwierać przy 102 stopniach.
Zastanawiam się czy termostat nie otwiera się zbyt późno, czy temperatura jest ok i czy wentylator działa poprawnie załączając się przy 100 dla mnie od razu na maxie.
Mam nadzieję że uporządkowałem chaos informacyjny.
 
 
 
prebenny 




Pomógł: 46 razy
Dołączył: 18 Wrz 2014
Posty: 2319
Skąd: Poznań

Rover 75

Wysłany: Pią Kwi 15, 2016 22:40   

bienias sprawdź sterowanie wentylatorem.

Ja miałem podłączony totalnie na opak (sterowanie masą zamiast plusem) i bez rezystora (zmostkowany co skutkowało tym, że zawsze na 100% działał). Skończyło się na ucięciu wszystkich kabli, dorzucenia rezystora i podłączenia na nowo (na stronie klubowej jest ładnie opis ze zdjęciami co i jak i póki co od pół roku działa - chociaż w dieslu raczej wentylator się nie włącza bez klimy ;) ).
_________________
https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?p=874423
 
 
sTERYD 
Klubowicz





Pomógł: 1132 razy
Dołączył: 19 Cze 2006
Posty: 10933
Skąd: ZGL / szczecin



Wysłany: Pią Kwi 15, 2016 22:41   

Temperature zalaczania wiatraka masz prawidłowe. Odpowietrzac powinieneś przy zamkniętym zbiorniczku, i na pewno nie otwierać korka na rozgrzanym silniku.
Co do halasu wentylatora, to na pewno nie jest on najcichszy, ale przy zamkniętych oknach nie przeszkadza w środku jakoś strasznie.
_________________
W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia ;)
 
 
 
adam_26 




Pomógł: 44 razy
Dołączył: 16 Cze 2014
Posty: 1000
Skąd: Rzeszów

Rover 75

Wysłany: Sob Kwi 16, 2016 06:49   

bienias napisał/a:

Dla mnie 95 stopni jak leci może i jest ok (mimo ze doświadczenia z poprzednimi autami miałem przy 90). Natomiast wystarczy, że stanę i mam od razu 100 i załącza się wentylator, który potem opornie się wyłącza wyjąc wściekle.
.


To jest normalne, każdy V6 w R tak się zachowuje. W trasie powinieneś mieć temp w zakresie 91 do 96. W mieście już się załącza wentylator szczególnie w lecie ;) Więc to działa jak trzeba, możliwe tylko że nie masz 1 biegu, tylko od razu 2, może masz tak jak miał micros taki paździerz -> https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=72103&view=previous
Zobacz czy masz rezystor przed łopatkami wentylatora na godzinie 14.
 
 
bienias 



Dołączył: 07 Lut 2016
Posty: 32

Rover 75

Wysłany: Sob Kwi 16, 2016 09:05   

Mam właśnie rozebrane auto i sterowanie wentylatorem. Jakaś masakra tam jest. Grzebane było na 100% bo nawet pokrywki od sterownika nie ma.
Widzę, że jest tam okablowanie od trzybiegówki - trzy przekaźniki.
Ktoś pomoże z kolorkami i pinami w przekaźnikach czy mam rzeźbić sam?(może ktoś już to przerabiał). U mnie też ktoś próbował robić sterowanie masą bo czerwony mam spięty na sztywno z brązowym (zakładam że to plusy).
 
 
 
SeniorA 




Pomógł: 591 razy
Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 4888



Wysłany: Sob Kwi 16, 2016 09:12   

bienias napisał/a:
Co do walenia górą przy 102 stopniach, to przy odpowietrzaniu, jak miałem podniesiony zbiornik wysoko i odpowietrzałem czekając do włączenia wentylatora to jak się włączył sekundę później poszło na ziemię ze 2-3 litry płynu. Korek był nie zakręcony od momentu nalania płynu do włączenia wentylatora więc nie musiałem go otwierać przy 102 stopniach.
bienias, odpowietrza się głownie przez otwór na grubym wężu obok filtra i jak już wypływa tylko płyn , to trzeba zakręcić śrubę odpowietrzającą i przykręcić zbiorniczek na swoje miejsce , uzupełnić ewentualnie poziom płynu , uruchomić silnik na 1500 - 2000 obr/min , jak zacznie podnosić się płyn w zbiorniczku to zakręcić korek zbiorniczka wyrównawczego, utrzymywać takie obroty do włączenia się wentylatora i wtedy zejść na pracę na wolnych obrotach do czasu wyłączenia się wentylatora.
_________________
Andrzej
Pozdrawiam
 
 
longer86 
Moderator




Pomógł: 138 razy
Dołączył: 26 Wrz 2010
Posty: 4792
Skąd: Mosina/Poznań

Rover 75

Wysłany: Sob Kwi 16, 2016 09:42   

bienias napisał/a:
Mam właśnie rozebrane auto i sterowanie wentylatorem. Jakaś masakra tam jest. Grzebane było na 100% bo nawet pokrywki od sterownika nie ma.
Widzę, że jest tam okablowanie od trzybiegówki - trzy przekaźniki.
Ktoś pomoże z kolorkami i pinami w przekaźnikach czy mam rzeźbić sam?(może ktoś już to przerabiał). U mnie też ktoś próbował robić sterowanie masą bo czerwony mam spięty na sztywno z brązowym (zakładam że to plusy).


odsyłam tutaj:
https://www.roverki.eu/zr...roverku-75.html
_________________
75 Red Edition
 
 
bienias 



Dołączył: 07 Lut 2016
Posty: 32

Rover 75

Wysłany: Sob Kwi 16, 2016 10:07   

Schemat w linku pokazuje co się dzieje za sterownikiem. Ja muszę wiedzieć co jest przed nim i jak podłączyć to wszystko do trzech przekaźników (albo dwóch) kolory mam całkiem inne jak na schemacie. Do czego służą te cienkie kabelki (żółty, niebieski, niebieski z żółtym i niebieski z czerwonym)? to nie one podają sygnał na przekaźniki?
 
 
 
sash997 




Pomógł: 36 razy
Dołączył: 24 Mar 2009
Posty: 1654
Skąd: wieluń



Wysłany: Sob Kwi 16, 2016 13:12   

te cienkie to tak jak piszesz sterowanie przekaźnikami ale u ciebie jest jakaś chybryda bo ten gruby czarny z cienkim czarnym występuje tylko w dieslach do tego 2 gróbe czarne to diesel 2 biegowy
_________________
-DIAGNOSTYKA I NAPRAWA PIECY I STEROWNIKÓW WEBASTO !
-NAPRAWA SILNIKÓW WENTYLATORA CHŁODNICY W ROVER 75
 
 
 
adam_26 




Pomógł: 44 razy
Dołączył: 16 Cze 2014
Posty: 1000
Skąd: Rzeszów

Rover 75

Wysłany: Sob Kwi 16, 2016 14:15   

ta skrzynka przekaźników nie jest od tego wentylatora
 
 
bienias 



Dołączył: 07 Lut 2016
Posty: 32

Rover 75

Wysłany: Pon Maj 23, 2016 11:34   

Skrzynka wydaje mi się, że jest oryginalna od trzybiegówki benzynowej z mojego roku auta... ale co ja tam wiem o roverze:)
Schematy przekaźników i heja banana- będzie rzeźba z miernikiem. Najpierw test na krótko po masie żeby sprawdzić czy aby na pewno działa nowa opornica a potem już tylko miernik i testowanko. Znalazłem coś takiego (dla potomnych z kolorami kabli). Oczywiście idąc na łatwiznę spróbuję bo jest sterowane po masie jak obecnie u mnie. Jak nie zadziała pokombinuję ze sterowaniem po plusie (choć dla mnie to jedno i to samo)

[ Dodano: Nie Kwi 17, 2016 17:39 ]
Wentylator złożony i działa ładnie na pierwszym biegu. Załącza się temperaturowo albo klimatyzacyjnie. Bieg drugi sprawdzony poprzez podanie masy na przekaźnik - samochód nie zagrzał się na włączenie na drugim.

Przydał się schemat który zamieściłem powyżej oraz fotka którą również załączam (znaleziona na obcojęzycznym forum). Kolorki były ze schematu a podłączenie jak na zdjęciu.

[ Dodano: Pon Kwi 18, 2016 18:17 ]
SeniorA napisał/a:
bienias napisał/a:
Co do walenia górą przy 102 stopniach, to przy odpowietrzaniu, jak miałem podniesiony zbiornik wysoko i odpowietrzałem czekając do włączenia wentylatora to jak się włączył sekundę później poszło na ziemię ze 2-3 litry płynu. Korek był nie zakręcony od momentu nalania płynu do włączenia wentylatora więc nie musiałem go otwierać przy 102 stopniach.
bienias, odpowietrza się głownie przez otwór na grubym wężu obok filtra i jak już wypływa tylko płyn , to trzeba zakręcić śrubę odpowietrzającą i przykręcić zbiorniczek na swoje miejsce , uzupełnić ewentualnie poziom płynu , uruchomić silnik na 1500 - 2000 obr/min , jak zacznie podnosić się płyn w zbiorniczku to zakręcić korek zbiorniczka wyrównawczego, utrzymywać takie obroty do włączenia się wentylatora i wtedy zejść na pracę na wolnych obrotach do czasu wyłączenia się wentylatora.


Jakie jest normalnie ciśnienie w ukłdzie chłodzienia? Jakoś to można miarodajnie określić? Mam na korku 140 czyli pewnie 1,4 bara max zanim korek puszcza. Jak to jest u was benzynowcy z tym ciśnieniem?

[ Dodano: Pon Maj 23, 2016 12:34 ]
No więc dla potomnych(uważam, że tak powinny się kończyć wszystkie tematy)...
Problem z ciśnieniem, zapowietrzaniem i rozsadzaniem węży, plastików i chłodncy rozwiązany.
Zrobiłem, test głowic, planowanie i wymianę uszczelki - problem nie rozwiązany.
Zrobiłem odpięcie wszystkich elementów poza chłodnicą (obejście chłodnicy oleju, nagrzewnicy i reduktora gazu) - problem nie rozwiązany.
Diagnoza - pęknięty blok, podniesiona lub pęknięta tuleja.
Naprawa - swap silnika 2.0 na 2.5 - problem rozwiązany - auto się nie gotuje - średnia temperatura 94 stopnie - wentylator włącza się sporadycznie, ciśnienie takie, że daje się bez dużego wysiłku ugiąć węże.
Silnik 2.0 będzie rozebrany - może da się gołym okiem znaleźć przyczynę gotowania i zapowietrzania układu.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum

Wersja do drukuWersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [R75] Chłodzenie
michas2509 Rover serii 75, MG ZT 7 Pią Kwi 26, 2013 12:49
pepe123
Brak nowych postów [R75] znów chłodzenie
Linkoln60 Rover serii 75, MG ZT 1 Sob Maj 09, 2020 08:32
christopher7
Brak nowych postów [R75] Chłodzenie silnika
januszb Rover serii 75, MG ZT 5 Czw Kwi 10, 2008 11:14
januszb
Brak nowych postów [R75] Chłodzenie silnika
zimek-1985 Rover serii 75, MG ZT 4 Wto Maj 10, 2016 13:08
zimek-1985
Brak nowych postów [R75] Chłodzenie i ogrzewanie
cat Rover serii 75, MG ZT 5 Pon Maj 28, 2012 22:13
kaisor1



Forum Klubu ROVERki.pl  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group | © klub ROVERki.pl
Hosted by NETLink