Wysłany: Wto Lis 20, 2018 00:20 [R75] Radio Android a sterowanie z kierownicy
Typ: wszystkie Rodzaj silnika: wszystkie Pojemnosc silnika: wszystkie Rok produkcji: wszystkie
Witam kolegów,
Od niedawna posiadam Radio z Androidem 8.0 Oreo, które ma ośmiordzeniowy procesor i 4GB RAM. Radio jest mega fajne, jednak brakuje mi sterowania radia z kierownicy. Czy ktoś rozwiązał może już ten problem jak podłączyć kable, aby sterowanie z kierownicy działało?
Pomógł: 6 razy Dołączył: 04 Maj 2009 Posty: 344 Skąd: Mazury
Wysłany: Wto Lis 20, 2018 16:54
Sterowanie z kierownicy jest w szarej kostce R75. Musisz podłączyć przewody z kierownicy na GND i KEY1. Ja musiałem dorobić pin 2 i 3 . 3 pin podłączyłem do masy a 2 do KEY1 w radyjku. Następnie przypisanie odpowiednich przycisków do funkcji i działa jak należy. W twoim przypadku będzie to chyba K1 .
Co to za radio ? Dostałes jakeis dodatkowe moduły ?
Radio z Chin 2din z androidem. Dostałem masę w sumie, niepotrzebnych mi kabli i can bus ale on chyba tylko pod BMW pasuje...
pablo napisał/a:
Ja musiałem dorobić pin 2 i 3 . 3 pin podłączyłem do masy a 2 do KEY1 w radyjku.
Co znaczy, że musiałeś dorobić piny? trzeba coś przerabiać?
pablo napisał/a:
W twoim przypadku będzie to chyba K1 .
Na kablu tym K1 jest oznaczenie KEY1. Czyli jak dobrze zrozumiałem, mam dwa kabelki od sterowania kierownicy w szarej kostce. Od tego wyprowadzam przewód jeden do KEY1 a drugi do GND, czyli wychodziło by, że 2 i 3 pin lub 2 i 15 pin bo tam też jest GND. I mówisz, że powinno działać, w takim razie jutro wypróbuję
Ok pablo, a mam pytanie, czy próbowałeś coś pokombinować z can bus? podejdzie w ogóle do Rovera?
Oprócz kostki do sterownia z kiery, mam jeszcze taką płaską kostkę, bodajże na 6 pinów i nie wiem, czy ona nie jest właśnie od can bus? Bawiłeś się coś z tym:?:
[ Dodano: Sro Lis 21, 2018 21:41 ]
Dzięki Pablo, działa tak jak mówiłeś. U mnie trochę inne kolory, ale sobie poradziłem.
Zielono-purpurowy kabelek podłączyłem pod KEY1 (K1), a zielono-pomarańczowy podłączyłem pod GND i wszystko śmiga, aż miło
Pomógł: 6 razy Dołączył: 04 Maj 2009 Posty: 344 Skąd: Mazury
Wysłany: Sro Lis 21, 2018 22:37
Ciesze sie że mogłem pomóc. CanBus początkowo podłaczyłem ale cały czas miałem podświetlenie radyjka więc odłaczyłem. Jest jeszcze kilka ustawień w ukrytym menu " factory setting " kod dostępu 126. Fabrycznie u mnie RDS był wyłączony ! Można w tym menu sporo rzeczy ustawić , choćby logo startowe Rovera lub MG
Co do sterowania z kierownicy, to mam rozumieć, że nie będzie tak, że tylko jakąś kostkę wystarczy wpiąć w nowe radio, tylko trzeba będzie zrobić tak jak ukazano to dwa posty wyżej?
W jakimś wątku wyczytałem, że antenę GPS wystarczy włożyć za radio, tak by sobie siedziała pod pulpitem i dobrze się łączy z nadajnikami. Potwierdzacie?
I na koniec pytanie laika. Demontaż radia które mam i montaż nowego przeprowadzać na odłączonym aku, czy nie ma to znaczenia, znaczy nic nie zniszczę?
P.S.
Od początku zakupu Roverka marzyło mi się takie radio, bo w porównaniu z oryginalnym ma ogromne możliwości. Ale wobec ogromu usterek w aucie i masy wydanych pieniędzy na to, zakup radia zszedł na ostatni plan. Ale teraz w przypływie pieniędzy i faktu iż już dłuższy czas auto jeździ powiedzmy bez problemów, gdy zobaczyłem że jest obniżka konkretna cenowa na takie radia, to zakupiłem. Jeśli i dla Was cena była za wysoka, to teraz jest już bardziej znośna.
P.S. 2
Tylko parę dni temu pochwaliłem Roverka i między innymi kupiłem to radio, a już się los ode mnie odwrócił, bo od kilku dni płyn chłodniczy coś sobie trochę kapie na ziemię. Więc znów coś do roboty będzie.
To zależy, jakie masz obecnie radio. Wyjmij je i zobacz jaką masz kostktę.
CoCu napisał/a:
Co do sterowania z kierownicy, to mam rozumieć, że nie będzie tak, że tylko jakąś kostkę wystarczy wpiąć w nowe radio, tylko trzeba będzie zrobić tak jak ukazano to dwa posty wyżej?
Zapewne tak. W oryginale sterownaie jest wlasnie w tej duzej kostce.
Cytat:
I na koniec pytanie laika. Demontaż radia które mam i montaż nowego przeprowadzać na odłączonym aku, czy nie ma to znaczenia, znaczy nic nie zniszczę?
moim zdaniem bez znaczenie. ale dla pewnosci mozna odłączyć.
CoCu napisał/a:
W jakimś wątku wyczytałem, że antenę GPS wystarczy włożyć za radio, tak by sobie siedziała pod pulpitem i dobrze się łączy z nadajnikami. Potwierdzacie?
Lepiej wyciągnąć na zewnątrz ( położyc na desce, gdzies w kącie przy szybie)
Pomógł: 6 razy Dołączył: 04 Maj 2009 Posty: 344 Skąd: Mazury
Wysłany: Czw Gru 06, 2018 20:47
CoCu Antena GPS bardzo dobrze łapie sygnał jak umieszczona jest za radiem. Jest ona z magnesem i mam przyłapaną do metalowej konstrukcji auta za radiem. Reszta to tak jak kolega marcin.misek napisał. Złącze kupowałem bo nie mogłem dostać się do oryginalnego, które jest na wysokości popielniczki ( za krótkie przewody w radyjku)
Antena GPS za radiem? Chińska? Moje radio dedykowane pod MG/R75 jeszcze na windows mobile z anteną schowaną za radiem lub w podsufitce radziło sobie średnio. W bezchmurne dni całkiem sprawnie znajdował satelity, ale już nawet w mniej pochmurne trzeba było trochę czasu czekać, a jak już znalazł, to głupiał podczas nawigowania. Dopiero wyjęcie anteny i umieszczenie jej przy krawędzi słupka pozwoliło natychmiast wyłapywać satelity nawet w najbardziej burzowe dni. Z resztą gdyby to było takie proste, producenci aut fabrycznie wyposażonych w GPS wrzucali by anteny gdzie bądź aby nie było ich widać. Tymczasem np. w takim BMW antena GPS jak i inne są wmontowane w tzw. płetwę rekina - czyli są na zew. auta. Podobnie jest z antenami DVB-t jeśli takie macie. Schowane w podsufitkę radzą sobie słabo. Dopiero doklejenie ich na szybę czołową i tylną pozwala na dobry odbiór np. w terenie zabudowanym. Niestety takie rozwiązanie trochę psuje estetykę
_________________ Chiptuning: R25, R45, R75, 200/600 SDi, BMW (tuning, dpf serwis), VW Group (tuning, dpf serwis)
ROVER 75/ZT: diagnostyka, kodowanie, adaptacja zegarów, dodawanie kluczyków: używane piloty, nowy transponder (immo)
Kontakt: PW, 512 208 367, marek@roverki.eu
Radio już jest u mnie. W sumie ekspresowo, szło ledwo parę dni. Ale to dlatego, że wybrałem wysyłkę z Hiszpanii, a nie z Chin. Była taka możliwość.
Dziś zszedłem do garażu, by wymontować stare radio i spróbować na próbę chociaż podłączyć nowe. Wcześniej się do zadania przygotowałem, bo poszukałem tu na forum ale i w internecie ogólnie zdjęć i filmów jak się domontuje radio, oraz czego się spodziewać pod pulpitem. Demontaż radia poszedł mi sprawnie, co mnie ucieszyło. Ale to co zobaczyłem w środku, już mnie mocno zmartwiło. Oto widok gniazd na radiu, i samych wtyczek.
http://www.cocu.vxp.pl/udost/20181208_153110.jpg http://www.cocu.vxp.pl/udost/20181208_153231.jpg
Ja zaś otrzymałem takie oto przewody do nowego radia.
http://www.cocu.vxp.pl/ud...Fbq6z4sXXaN.jpg
Nic nie pasuje!
No to siadłem do interneta i po iluś tam godzinach już coś wiem więcej. Postaram się poniżej zebrać informacje. Może się to przyda innym, a i mnie także, bo tym sposobem sobie uporządkuję informacje.
Po pierwsze w aucie jest inna wtyczka anteny zupełnie. Na to znalazłem taką przejściówkę:
https://www.ceneo.pl/12909207
Tu poszło łatwo i szybko.
Po drugie wtyczki elektroniczne. Spodziewałem się jednej wielkiej z dużymi pinami, a tu się okazało że są trzy różne. I zaczęły się poszukiwania przejściówki. Szybko znalazłem taką:
https://allegro.pl/przejsciowka-radiowa-iso-chinczyk-chinskie-radia-i7269603832.html?reco_id=0723775b-fafb-11e8-8b7d-000af7f60f00&bi_s=archiwum_allegro&bi_m=reco&bi_c=Product&
Niby super. Z jednej strony gniazda na wtyczki jakie mam w aucie, a z drugiej strony wtyczka pasująca do gniazda w nowym radiu. Nawet opisane że kabelek jest do chińskich sprzętów. Porównałem jednak piny we wtyczce ze schematem umieszczonym na nowym radiu:
http://www.cocu.vxp.pl/udost/20181207_174642.jpg
I się okazało, że to nie pasuje. Niektóre bowiem przewody we wtyczce są przyłączone do nie tych pinów do jakich powinny wedle schematu z mojego radia. A więc lipa. Ewentualnie można to kupić i samemu te piny spróbować wyjąć i wsadzić w odpowiednie miejsca we wtyczce. Problemem jednak by było ogarnięcie tematu sterowania z kierownicy, bo weź człowieku i teraz znajdź które kabelki za to odpowiadają w tej oryginalnej kolorowej wtyczce.
No to szukamy dalej. Ktoś na forum the75andztclub.co.uk pokazał zdjęcia chińskiego radia, jakie kupił. I dostał w zestawie chyba odpowiednią przejściówkę. Numerek 3 na tym zdjęciu:
https://www.the75andztclu...e8ff02b3e91.jpg
Zacząłem szukać, czy da się kupić sam taki kabelek. Niby znalazłem:
https://www.amazon.de/XTR...6BAP%2FISOCBL02
Wygląda na to, że to idealnie to co mi potrzeba. Ale... Po pierwsze tylko w tym jednym miejscu można to kupić, a do tego nie ma wysyłki do Polski. No to nie kupię.
Szukamy czegoś dalej. No i znalazłem jeszcze takie coś:
https://allegro.pl/zlacze-iso-rover-25-45-75-radio-fabryczne-i5657602941.html
To może być niegłupie. Wtyczki oryginalne podepnę pod te gniazda dwa, a te wielkie złącze podepnę pod przejściówkę jaką dostałem. Tylko też byłoby trzeba wpierw porównać piny, czy wszystko pasuje. Zostanie jednak problem szukania kabelków od sterowania z kierownicy w oryginalnej kolorowej wtyczce.
Jakieś sugestie, pomoc? Ja się na tym nie znam, więc mogę o czymś po prostu nie wiedzieć.
Ostatnio zmieniony przez CoCu Sob Gru 08, 2018 20:21, w całości zmieniany 2 razy
Pomógł: 6 razy Dołączył: 04 Maj 2009 Posty: 344 Skąd: Mazury
Wysłany: Sob Gru 08, 2018 19:56
CoCu dokładnie taka przejściówka jest potrzebna. Sprawdziłem i dokładnie taką przejściówkę kupowałem dla siebie. Musisz jeszcze kilka spraw dograć ( sterowanie z kierownicy i podłaczenie wzmacniacza FM.
Cały temat dotyczący stacji 2Din masz w oddzielnym wątku. Opisałem tam też swoją próbę podłaczenia owej stacji. https://forum.roverki.eu/viewtopic.php?t=47472 - powodzenia, dasz radę. Więcej na temat naszej stacji od 55 strony ale warto prześledzić cały wątek.
Co do sterowania z kierownicy, to biorąc pod uwagę poniższy schemat wtyczek i opis jaki inny kolega zamieścił wyżej dzięki Twoim poradom, to które piny z szarej wtyczki będą mi do tego potrzebne?
http://www.cocu.vxp.pl/udost/q4khvqv2.bmp
Muszę wyprowadzić tak jak na rysunku pokazano pin numer 2 i 3 z szarej wtyczki i jeden podłączyć do radia pod kabelek oznaczony "Key1", a drugi do pinu numer 8, czyli do masy, tak?
Po podłączeniu, wszystkie klawisze z kierownicy będą działać?
Jak to ogarnąłeś i działa jak należy, to proszę napisz mi dokładnie co mam dorobić i gdzie, oraz gdzie to później podłączyć. Bo czytam Wasze opisy i nie wszystko rozumiem.
Kolorowa wtyczka ma zostać nie podłączona do niczego?
Co to jest to malutkie gniazdo obok gniazda antenowego? GPS chyba nie za bardzo, bo to radio nie ma w sobie nawigacji.
Muszę wyprowadzić tak jak na rysunku pokazano pin numer 2 i 3 z szarej wtyczki i jeden podłączyć do radia pod kabelek oznaczony "Key1", a drugi do pinu numer 8, czyli do masy, tak?
Po podłączeniu, wszystkie klawisze z kierownicy będą działać?
Dokładnie tak. Musisz je oczywiście przypisać w menu radia.
CoCu napisał/a:
Wzmacniacz FM? No żeś mnie teraz zabił. Jaki wzmacniacz? O co chodzi? Co mam podłączyć gdzie? Nie mam nigdzie żadnego "AMP control".
Do radia użyłem "grubej" anteny + podłączyłem zasilanie wzmacniacza ( pin 5 szarej kostki). Tzn. na 5 pin szarej kostki musisz podać +12V aby zadziałał oryginalny wzmacniacz który jest w słupku R75. Funkcja RDS u mnie była dostępna w ukrytym menu " factory setting " kod dostępu 126. Fabrycznie RDS był wyłączony !
Kolorowa wtyczka zostaje niepodłączona. Małe gniazdo antenowe to też FM ale jej nie używamy.
Mi się niestety do dziś nie udało ogarnąć wybierania głosowego chociażby w aplikacji Google , po naciśnięciu ikony mikrofonu aplikacja czeka na polecenie głosowe ale nie reaguje. Mikrofon w radiu działa bo jako zestaw głośnomówiący jest OK.
Czy mam zatem rozumieć, że pin 5-ty w szarej wtyczce oryginalnie, to znaczy przy oryginalnym radiu otrzymuje zasilanie tylko jak wtyczka jest wpięta w radio, znaczy otrzymuje zasilanie z radia?
Aby podać zasilanie na ten pin, wystarczy jak go połaczę z pobliskim pinem 4-tym, czy może z naszego radia któryś przewód właśnie do tego służy?
Czytałem instrukcję do tego radia (jak widać są jeszcze tacy co czytają instrukcje ). Jest tam mowa o tym, iż nie ma możliwości oglądania wideo podczas jazdy, a powiązane jest to z jednym przewodem co powinien być podłączony do hamulca ręcznego. Zakładam że tego nie robiłeś. Mimo to wideo działa nawet podczas jazdy, czy też wyłączyłeś to gdzieś w menu?
Pomógł: 6 razy Dołączył: 04 Maj 2009 Posty: 344 Skąd: Mazury
Wysłany: Nie Gru 09, 2018 18:55
Najlepiej zasilic wzmacniacz FM (5 pin szarej kostki) z +12V po zapłonie ale ja podłączyłem na stałe pod 12V. Jak masz miernik to znajdziesz. Powinno sie napiecie pojawic na luznym niebieskim kabelku od radia (zasilanie anteny). Treści video moge oglądać w czsie jazdy. Opcje uruchamia się w factory setting.
pablo i MaReK - dziękuję za pomoc. Od wczoraj cały wolny czas poświęcam na rozgryzanie tych połączeń, bo lubię wiedzieć o co chodzi w czymś co robię, a nie tylko zrobić krok po kroku co ktoś napisał. Doceniam zatem pomoc.
pablo, skoro wzmacniacz anteny najlepiej zasilić +12V po zapłonie, to czyli czerwonym przewodem - pin 7 szarej wtyczki. Czyli pin 5 połączę sobie z pinem 7.
MaReK, w pierwszej chwili pomyślałem sobie, że w sumie jakby się dostać do tej kostki, to pewnie byłoby najprościej. Ale po chwili doszedłem do tego, że dzięki takiemu bezpośredniemu podłączeniu i tak wzmacniacz radia nadal miałbym nie zasilony, oraz nie miałbym sterowania z kierownicy.
A zatem, zamiast rozbierać centralną konsolę, dokupować jakieś przedłużacze i aż stamtąd ciągnąć wszystkie przewody, kupię przejściówkę jaką pokazałem poprzednio, w szarej kostce dorobię sobie piny 2 i 3, 2 połączę z luźnym przewodem radia oznaczonym "Key1", zaś 3 z pinem 8 czyli masą, oraz by zrealizować zasilanie wzmacniacza anteny jak to wyżej napisałem pin 5 wzmacniacza połączę z pinem 7 czyli +12V po zapłonie. Łatwiej bowiem będzie w domu na tych przejściówkach ze sobą połączonych porobić te dodatkowe połączenia, niż rozbierać konsolę i tam coś rzeźbić. Dokupię także wcześniej prezentowaną przejściówkę do anteny. Dzięki tym zabiegom, ewentualny późniejszy demontaż tego radia ograniczy się tylko do usunięcia tych wszystkich przejściówek.
Przy okazji analizy pinów we wtyczce BMW, po poście MaRKa, pojawiły mi się następujące pytania.
Pinów 4, 10, 13 i 17 nie ma w ogóle, bądź są nie używane.
- Ewentualny pin 4 był połączony z telefonem i miał powodować ściszenie się radia podczas rozmowy telefonicznej?
- Do czego jest pin 7 - K Bus? Chodzi o sieć CAN BUS?
- Pin 10 miał służyć do automatycznej regulacji głośności w zależności od prędkości? Widziałem że ktoś na forum kiedyś pytał o coś takiego w Roverku.
- Pin 13 reguluje moc podświetlenia radia w zależności od nastaw pokrętła na desce rozdzielczej? W przypadku mojego radia przewód od tego idzie tylko do wtyczki do kostki CAN BUS.
Sorry za wiele pytań, ale wydaje mi się że już to kumam, a to mnie cieszy i przez to wnikam dalej, bo się wkręciłem.
Pomógł: 6 razy Dołączył: 04 Maj 2009 Posty: 344 Skąd: Mazury
Wysłany: Pon Gru 10, 2018 10:26
Modułu canbus nie podłączaj . Ściemnianie podświetlenia radyjka działa prawidłowo bez dodatkowych przeróbek. Radyjko samo sie wycisza kiedy przychodzi połączenie. Odbierasz z panela dotykowego. Nic wiecej nie kombinuj. Reszta do odznaczenia w ukrytym menu factory setting.
Nie chodzi o to, że chcę dalej kombinować, tylko chcę poznać jakie możliwości dawała fabryczna instalacja elektryczna radia, stąd pytania te co wyżej. Analizowałem bowiem te rysunki:
http://www.cocu.vxp.pl/udost/5qnetn1o.bmp http://www.cocu.vxp.pl/udost/nxlae9ml.bmp
I tutaj, zgodnie z tym o czym pisałem wcześniej, pin 13 jeśli dobrze rozumiem odpowiada za jasność oświetlenia panelu radia (czyli pin 6 szarej wtyczki). Tylko że przewód od tego pinu nie jest połączony z wtyczką do naszego radia. Co zatem rozumiesz pisząc że ściemnianie działa prawidłowo? Jak się domyślam to, że można sobie radio niezależnie ściemniać, jednak kręcenie na desce rozdzielczej pokrętłem od ściemniania wskaźników raczej chyba nie daje efektu w nowym radiu? W naszym radiu również pin 13-ty wtyczki zawiera funkcję ściemniania, ale kabelek od tego pinu nie jest nigdzie podłączony, a tylko swobodnie wisi. Więc może podłączenie go do pinu 13-go wtyczki BMW dałoby regulację także i radia z pokrętła na pulpicie? Czy ja coś źle kombinuję?
Pomógł: 6 razy Dołączył: 04 Maj 2009 Posty: 344 Skąd: Mazury
Wysłany: Pon Gru 10, 2018 15:16
Powiem tak, jak podłączyłem z ciekawosci dołączony moduł canbus to mialem cały czas włączone podświetlenie klawiszy w radyjku i nie reagowało na pokrętło od sciemniania. Jak wywaliłem moduł i w ustawieniach ustawiłem odpowiedni do reszty wskaznikow kolor bursztynowo pomaranczowy to normalnie mi dziala sciemnianie pokretlem w aucie . Radyjko sciemnia sie wraz z reszta wskaznikow. Podłącz i zapewne u ciebie też będzie wszystko działać.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum