Typ: Si Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 1.4 16v Rok produkcji: 1998
Jak zapewne niektórzy wiedzą wstawiłem głowice 16v. Wszystko ładnie chodzi oprócz pracy silnika na jałowych obrotach. Wszystko wskazuje na złą dobrana mieszankę paliwa, bo świece zapłonowe mam pokryte czarnym nagarem, które wymieniłem na inne i po przejechaniu dosłownie 6 km, dobre świece znowu pokrywają się czarnym nalotem. Czy wtryski, ten zielony czujnik w kolektorze i komp od 8V, mogą mieć coś z tym spólnego Sonde raczej wykluczam, bo wcześniej przy 8V takich problemów nie miałem.
Porównaj dokładnie numery części pomiędzy 8 i 16v wg. Rave lub Rimmerbrossa - sonda jest chyba taka sama - co do reszty nie wiem. Ale dziwne, żeby komputer 8v ogarniał 16v. Moim zdaniem są inne... Kwestia do sprawdzenia
No dobrze, ale tu tyczy kompa od 8V który miałby sterować silnikiem z R25 16V. W tym przypadku niema mowy aby to chodziło, bo to są w ogóle inne kompy.
Bumelant napisał/a:
Masz przelane auto ewidentnie. Komputer pewnie sobie nie radzi i tyle.
Tylko, że komp bierze sygnał od czujników i on ustala dawka paliwa. Przynajmniej tak mi się zdaje.
Przepatrze dzisiaj na spokojnie wieczorkiem jakie sa roznice w tym wszystkim po numerach czesci. Tak w R25 to mems3. Powiedz a jak pracuje ten silnik? Mozesz to nagrac? Faluje? Objawy masz jak sonda w sumie. Map sensor jak robilem bo przetarl mi sie kabelek kiedys z 2 lata temu to falowaly obroty gora dol jak jasny piernik - nie bardzo to sie dalo ujechac. Sonda znowusz to glownie kojarze brak ssania, kangury na zimnym, smrod wachy i ogolne przerywanie - wypadajace zaplony ale generalnie silnik sie wkrecal i dalo sie jechac. Moze niech koledzy tez co maja podobny 1.4 - bo ja nie mam takiego sterownika niech podadza jaki numerek ecu maja to sie porowna.
Zielony czujnik - temperatura zasysanego powietrza - nie ma z tym nic wspólnego. Są takie same. Same wtryski raczej nie. Jaki kolektor ssący założyłeś bo nie wiem czy z 8V podchodzi do 16V? Jeżeli założyłeś z 8V to paliwo może być wtryskiwane pod złym kątem. Numery ECU to też nic pewnego bo były zmieniane programy i numery były inne nawet w 16V w zależności od rocznika. Podaj miesiąc to może ktoś znajdzie taki sam. Jak on chodzi na wolnych obrotach? Sonda jeżeli ma 4 przewody to jest taka sama. A rozrząd? Nie wiem czy bloki są takie same. Na małym kole mogą być przesunięte znaki bo fazy na pewno są inaczej ustawione tylko nie wiem gdzie. Nie wiem też czy kąty wyprzedzenia zapłonu są takie same? ECU nawet jeżeli jest inny to ma te same czujniki i według ich wskazań powinien doierać stechiometryczny skład mieszanki. Poszukam coś w schematach ale dopiero w przyszłym tygodniu. Jeżeli możesz to zrób analizę spalin.
W następnym tygodniu postaram się ją sprawdzić. Tylko trochę dziwne by było jakby padła od razu po zmianie, bo przy 8V dobrze pracowała, przynajmniej tak mi się wydaje.
Bumelant napisał/a:
Sonda znowusz to glownie kojarze brak ssania, kangury na zimnym, smrod wachy i ogolne przerywanie
SSanie jest, lekkie kangurki przy 1500 obr/min są na zimnym i na ciepłym, smród wachy jakby z tłumika czuć, ale tak jak piszesz da się jechać. Jak go wkręcisz to jedzie.
Bumelant napisał/a:
Moze niech koledzy tez co maja podobny 1.4 - bo ja nie mam takiego sterownika niech podadza jaki numerek ecu maja to sie porowna.
Już to porównywaliśmy i różnią się numerami kompa.
zdzichu napisał/a:
Same wtryski raczej nie.
Wtryski tez są inne niż w wersji 8V. Ja mam w tej chwili założone z wersji 16V.
zdzichu napisał/a:
Jaki kolektor ssący założyłeś bo nie wiem czy z 8V podchodzi do 16V?
Kolektor również jest z wersji 16V.
zdzichu napisał/a:
Jak on chodzi na wolnych obrotach?
Na wysokich i wolnych obrotach chodzi równo.
zdzichu napisał/a:
A rozrząd?
Właśnie. Tak się zastanawiam czy przez źle złożony rozrząd może to się dziać
zdzichu napisał/a:
Nie wiem czy bloki są takie same.
Bloki prawdopodobnie są takie same.
Jeszcze mam takie pytanie. Oczywiście czytałem, że czujnik temperatury też odpowiada za dobranie mieszanki. Jeśli wszystko ładnie u mnie chodzi tzw. ssanie to można go wykluczyć
Na pierwszy ogień do sprawdzenia pójdą wtryski. Napisze jeszcze taka ciekawostkę, że jeśli chodzi o silniki 8V, 16V to wtryski różnią się kolorem i numerami, czyli są inne. Z tego co słyszałem to wtryski w 16V są wydajniejsze. Do czego zmierzam, jako ciekawostkę chciałem napisać, że silnik 1.4 16V który był montowany w Polonezie miał wtryski od wersji 8V, czyli niebieskie o numerach 280 150 703. O co tu chodzi Następnie sprawdzę czujnik temperatury i sondę. Na koniec jak wszystko będzie sprawne to weźmiemy się za kompa.
Jak macie jeszcze jakieś sugestie, pomysły, to piszcie. Wszystko się przyda.
Z przodu silnika znaki są tak samo w 8V jak w 16V. Sprawdzałem na rysunku od Haynes'a. Natomiast nie mogę znależć nic na temat kół zamachowych. Mogą mieć inaczej usytuowane nacięnia i impuls z czujnika położenia jest przesunięty kątowo co powoduje otwarcie wtrysku w innym punkcie - trochę mniej ważne - jak również opónienie-przyspieszenie przeskoku iskry. Dodatkowo może to osłabić energię iskry przez niezgranie momentu wyzwolenia iskry z cewki z położeniem palca względem styku w kopułce. Ale tego nie mam jak sprawdzić. Może ktoś wie coś na ten temat? A rozrząd sprawdż bo przestawiony na ssącym daje podobny efekt. W Polonezie był też inny numer ECU więc tam ilość wtryskiwanego paliwa mogła być zwiększona poprzez wydłużenie czasu otwarcia wtryskiwacza. Ale to są tylko moje przypuszczenia. Czarne świece sugerują właśnie póżny zapłon. Mogą-muszą być wydajniejsze bo wydajniesza jest również wymiana powietrza.
zdzichu nie sądzę aby zmieniali nacięcia na kole zamachowym, nie miało by to żadnego sensu bo wszystko i tak ECU interpretuje.
Na kole są 2 większe szczeliny dzięki którym ECU wie kiedy wał jest w jakimś dla niego 0 punkcie i on tamtego miejsca odlicza.
Wtrysk i iskra są sterowane także przez ECU które płynnie zmienia moment ich wyzwolenia.
Palec kopułki ma kształt półksiężyca nie bez powodu, jest to pole w którym może pojawić się iskra. Gdy ktoś jeździ w pełnym zakresie obrotów to po zdjęciu kopułki zobaczy na krawędzi lekko powypalane miejsca od przeskoku iskry. Ta wypalona linia to zakres kąta wyprzedzania zapłonu.
a może po prostu po dodaniu mu powietrza wypadałoby adaptację skasować
A jak to zrobić
Sprawdziłem wczoraj czujnik temp. i wychodzi na to, że jest sprawny. Rozrząd oczywiście sprawdzę, ale wydaje mi się że jest dobrze ustawiony, bo auto na pełnych obrotach równo ciągnie.
Znalazłem jeszcze taką ciekawą informacje na temat wtrysków. Otóż wtryski od 16V jednak są wydajniejsze. Mają 227 cc/min, gdzie przy 8V wychodzi 155 cc/min.
zdzichu napisał/a:
W Polonezie był też inny numer ECU więc tam ilość wtryskiwanego paliwa mogła być zwiększona poprzez wydłużenie czasu otwarcia wtryskiwacza.
Tylko wiesz, u mnie to wszystko chodzi też na innym kompie.
teoretycznie wystarczy po włączeniu zapłonu maksymalnie otworzyć i zamknąć przepustnicę 5 razy. W praktyce najlepiej podpiąć pod T4, albo inne coś co da radę zresetować adaptacje...
leszczu napisał/a:
Otóż wtryski od 16V jednak są wydajniejsze. Mają 227 cc/min, gdzie przy 8V wychodzi 155 cc/min.
tez teoretycznie to nie powinien być problem dla komputera bo przecież on wie (na podstawie czujnika MAP i temperatury) ile ma powietrza do wymieszania z paliwem, wiec wystarczy, że odpowiednio długo otworzy wtryskiwacze i powinno grać
_________________ W przypadku obu Roverków w zasadzie mogę powiedzieć, że to spełnienie marzeń. Całe szczęście zostało jeszcze trochę do spełnienia
leszczu napisał/a:
... Mają 227 cc/min, gdzie przy 8V wychodzi 155 cc/min.
1.4 16V ma wtryski o wydajności 198cc/min.
Model: 0-280-150-749 (jest to na obudowie wybite)
Oporowość: ~16 Ohm (15.7)
Wydajność: 198.1 cc/min (3 bar)
Pozdrawiam
No właśnie z tą wydajnością jest różnie, bo każda strona inaczej podaje.
Zaraz pójdę sprawdzić ta sondę i podmienię wtryski od wersji 8V. Może coś pomoże.
Wczoraj ogólnie to wykręcałem świece i powiem, że jest mniej tego czarnego nalotu niż przedtem. Ale silnik jak pracował nierówno na wolnych obrotach tak i pracuje.
A może pompka paliwa nie teges? Można by ciśnienie sprawdzić.
Raczej nie. Wcześniej przy 8V wszystko pięknie chodziło. No autko jak się przyciśnie to równo ciągnie do 7000 tyś. Obstawiam lejący któryś wtrysk, albo po prostu komp sobie nie radzi.
Odkręcasz listwę wtryskową i kierujesz wtryskiwacze do góry.
Odpinasz wtyczkę od cewki zapłonowej.
Kręcąc silnikiem zobaczysz jak wtryski pracują na przemian (1 z 3 i 2 z 4), powinny rozpylać dosłownie mgiełkę na wysokość około 0.5m.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum