Tu chyba się mieszają pojecia ....
Odrębna kwestią jest dmuchawa od klimatyzacji (nawiew wewnątrz auta) a odrębna kwestią wentylator przy chłodnicy. Ten ostatni ma trzy biegi pracy (sterowane za pomocą dzielnika rezystorowego) i zawsze przy włączonej klimie na postoju pracuje on na I biegu - no bo trzeba schładzać ten wymiennik ciepła za kompresorem klimy. Od czasu do czasu na postoju wentylator załącza się na wyższe biegi jak się silnik nagrzeje - ale to tylko na 2-3 minuty i potem przerwa.
Natomiast z tego co widzę u ciebie nawaliła dmuchawa wewnatrz auta - może po prostu sie spaliła albo gdzieś się przewód rozpioł - niestety sprawdzenie jej wymaga sporego rozbierania :-(
No więc zajrzyj do RAVE - wentylator nawiewu wisi jedną noga na LINK10 oraz przekaźniku(puszka z bezpiecznikami w silniku)
Druga noga idzie albo do ECU klimatyzatora albo do modułu przełącznika (wersja bez klimatroniku). W pierwszym przypadku (klimatronic) jest coś takiego jak Transistor Power (może się to coś spaliło) a w drugim (bez klimatronic) to okazuje się ze w tym przełączniku też jest jakiś bezpiecznik......
Ja jednak stawiam na przekaźnik lub bezpiecznik w skrzynce bezpieczników silnika (nie mylić z bezpiecznikami "pasażera" we wnętrzu auta. LINK10 to nie zwykły bezpiecznik - to blaszka przykręcona śrubkami...
Pomógł: 10 razy Dołączył: 17 Maj 2007 Posty: 142 Skąd: Poznań
Wysłany: Pon Lip 16, 2007 09:01
Mam klimatronik na szczęście, lub niestety.
Cały świeci, tylko nie dmucha
Wstępnie przejrzałem obie skrzynki, ale za parę minut zaatakuję ponownie...
Jak sprawdzić przekaźnik?
Można je zamieniać kontrolnie jeśli są takie same ?
Trzeba pomierzyc napięcia na nim - czy jest masa, czy jest napiecie sterowania, czy jest napiecie na wejściu i wyjściu.... trudno od tak podać recepte na test przekaźnika (przeanalizuj schemat w RAVE - logika sama ci podsunie miejsca do zmierzenia - weź miernik i pomierz napięcia. Albo wymień przekaźnik o ile masz inny .... Myślę również że powinien tykać przy właczaniu i wyłączaniu stacyjki ale głowy nie dam.
Jest sposób aby sprawdzić dmuchawę. Zdejmij osłonę nad pedałami, boczną osłonkę
welurową i musisz sie wsliznąć na plecach pod kierownicę.Przyświeć sobie latarką a zobaczysz
dmuchawę i dwa przewody grube wchodzące kostką do dmuchawy.Musisz włożyć rękę i wyciągnąć kostkę.Musisz mieć dwa kawałki przewodu i dwa takie same konektorki i akumulator połącz przewody z akumulatorem na drugi koniec przewodów zacisnąć konektorki
i wsunąć je do gniazda wentylatora.Jeżeli jest dobry to zakręci.Kolory nie mają znaczenia,
najwyżej zakręci w drugą stronę.
pozdrawiam Timba
R75 2.0 CDT 2000r
Jeżeli bezpieczniki są OK, to ja stawiam na tranzystor mocy sterujący pracą wentylatora. O ile dobrze pamiętam, to znajduje się on przy parowniku klimatyzacji - trzeba odkręcić nawiew na nogi po stronie pasażera i zdjąć osłonę boczną. Miernikiem sprawdzisz czy tranzystor podaje napięcie na silnik wentylatora.
Pozdrawiam!
_________________ Znalazłeś rozwiązanie problemu - opisz w ostatnim poście.
Nie chcę płodzić tematów, wiec dopisuje tutaj rezultat swoich poszukiwań problemu z dmuchawą.
Jeżeli dmuchawa nie działa to mogą być 3 przyczyny(instrukcja nie dotyczy R 75 bez klimatyzacji):
1. Przekaźnik i bezpiecznik pod maską;
Przekaźnik(jest najbliżej nas, znaczek wentylatora) sprawdzamy zamieniając na inny taki sam, na przykład od ogrzewania tylnej szyby. W przypadku potrzeby możemy zrezygnować z ogrzewania tylnej szyby i mieć ciepło w kabinie, póki kupimy sprawny przekaźnik. Bezpiecznik też możemy sprawdzić prostą zamianą z innym, prawda trudno się wyciąga Jeżeli to nie pomogło, to nas czeka następny punkt.
2. Blok tranzystora mocy;
Za zaślepką parownika widać małą zaślepkę z 4 kontaktowym łączem - to jest tranzystor mocy sterujący dmuchawą w R 75 z klimatyzacja. UWAGA: RAVE przekłamuje pokazując, że jest i blok rezystorów - on jest w modelach bez klimatyzacji!
Sprawdzanie: na łączu od tego bloku robimy zwarcie pomiędzy kontaktami dwóch grubych drutów, przekręcamy stacyjkę w pozycję 2 i włączamy dmuchanie. Dmuchawa powinna startować na najwyższym biegu - jeżeli nie kręci się, to czytamy 3 punkt.
Jeżeli sprawdzenie pokazało, że blok tranzystora mocy powoduje nam problemy, to po wyciągnięciu rozkręcamy to ustrojstwo i dostajemy się do płytki z rezystorami i tranzystorem. Od strony tranzystora w płytkę jest wlutowany termobezpiecznik 114 stopni Celsiusza i 2 A, zalany pasta termiczna żeby ciepło od przegrzanego tranzystora przekazywało się na bezpiecznik. Właśnie on u mnie zakończył swój żywot z niewiadomych przyczyn. Za niedostępnością owego urządzenia po prostu wlutowałem drucik - bo jeżeli tranzystor wcześniej nie przegrzewał się i dmuchawa zawsze działała, to czemu miałby przegrzewać się teraz? A tranzystor mocy to Toshiba 2SK2313, jak komuś się spali - można kupić w sklepach elektronicznych i nie płacić za cały moduł. Przy okazji zajrzę tam i może znajdę ten bezpiecznik - wtedy znowu wszystko będzie jak ma być.
3. Silnik dmuchawy i kable;
Dmuchawę znajdziemy nad nogami kierowcy po prawej stronie - podejście tam żadne. Wyciągamy wtyczkę, znowu przekręcamy kluczyk i włączamy dmuchawę, sprawdzamy czy na jednym z kontaktów wtyczki jest +12V - jeżeli jest, to kable od przekaźnika pod maską są w porządku. Niestety, żeby sprawdzić kabel z drugiej strony musimy podać +12V i ziemię prosto na silnik dmuchawy(plus i minus nie ważne w jakiej kolejności, najwyżej zakręci się w inną stronę), co zrobić nie jest prosto. Każdy niech tutaj radzi sobie sam:) Jeżeli silnik kręci się, to mamy urwany kabel od silnika do strony pasażera.
Jeżeli wszystko wskazuje na silnik, to musimy go wyciągnąć, co też jest bardzo nie proste. RAVE każe zdjąć wszystkie pedały, jednak wystarczy zdjąć pedał i potencjometr gazu( dla diesla, dla benzyny nie wiem ) i silniczek klapek. Jak i w RAVE trzeba odkręcić mocowanie drążka kierownicy, inaczej niema drogi dla wyciągnięcia dmuchawy.Silnik dmuchamy jest przykręcony 3 śrubkami, umożliwiającymi użycie torx, klucza na 8 lub płaskiego wkrętaka. Chyba tego, kto wymyślił to miejsce na ten silnik w końcu ugryzło sumienie i dal takie uniwersalne śrubki, jakich więcej nigdzie jeszcze nie widziałem:):)
No i to wszystko - jak komuś stanie dmuchawa to mam nadzieje że ta instrukcja pomoże A ją napisałem z powodu niepotrzebnego wyciągania dmuchawy , na co mi zeszło kilka godzin.
Wysłany: Wto Maj 17, 2011 16:23 [R75] Nawiew, dmuchawa
Typ: CDT Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 1999
Witam ! Mój problem polega na tym iż przestał działać nawiew tak sam z siebie ! Zagłębiłem się na forum! sprawdziłem przekażniki , wtyczkę do dmuchawy ale nic to nie dało ! po tygodnia kiedy jechałem taka polna droga nawiew zaskoczył i było ok ! Teraz znowu nie działa ! czy możliwe jest że jakiś kabelek gdzieś się przetarł i dlatego nie działa nawiew ! dmuchawa załączyła się jak jechałem po nierównościach wiec może coś z okablowaniem ? Może ktoś miał podobny problem ?
_________________ .: Podpis użytkownika wymaga
edycji :.
Ostatnio zmieniony przez apples Pią Maj 20, 2011 14:31, w całości zmieniany 1 raz
Wysłany: Pią Cze 24, 2011 15:00 [R75] Dmuchawa - problem z nawiewem
Typ: wszystkie Rodzaj silnika: diesel Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 2002
Witam. Mam problem z regulacją nawiewu climatronika nie reaguje na regulację obrotów. Pracuje tylko na jednych obrotach,jaki może być powód i gdzie szukać rozwiązania, czy moze to być wina rezystorów? Z góry dzięki za pomoc.
Ostatnio zmieniony przez apples Pią Cze 24, 2011 16:39, w całości zmieniany 3 razy
FC 00. Inne źródła błędu? wiązki? rezystory? Mozę to coś pomorze ale można wyłączyć nawiew na zerowe obroty ale od momentu włączenia na pierwszą prędkość od razu ma najwyższe obroty.
A ja mam pytanie, co to jest za regulator pod zegarkiem w prawo i w lewo? Pomoze ktoś?
pozwala na to ze kiedy jest włączone ogrzewania to mozna przekręcając go puścić zimne powietrze na ręce kierowcy zeby sie nie pociły lub ogólnie na kierowce
_________________ kupiłem, pojeździłem, popsułem, naprawiłem..... i to wszystko dzięki wam:):)
Ostatnio zmieniony przez 21matys Pią Lis 11, 2011 11:47, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum