Zobacz temat - [R75] Wentylator
 
Forum Klubu ROVERki.pl

Rover serii 75, MG ZT - [R75] Wentylator

jupik - Wto Lip 27, 2010 13:25
Temat postu: [R75] Wentylator
Witam no niestety ja znowu w sprawie wentylatora.Poruszałem ten temat nie raz, ale teraz konkretne pytanie:
Nie załącza mi się pierwszy bieg wentylatora,drugi bieg załącza się zgodnie z instrukcją na forum czyli przy 112 stopniach.Wentylator mam bez rezystora,do którego idą trzy przewody.Dodam że po włączeniu klimy załącza mi się 2 bieg.I teraz moje pytanie czy:
za pierwszy bieg mogą być odpowiedzialne szczotki wentylatora,czy może coś z przekaźnikiem wentylatora pierwszego biegu?
Sorry za dublowanie tematu ale nigdzie takiej opcji nie widziałem.
Proszę o zrozumienie :beczy:

sebeks - Wto Lip 27, 2010 13:28

nie siedze w tym akurat aucie ale ja bym prędzej przekaźnik obstawiał znając życie i obserwując zużycie pewnych elementów, co do przekaźnika, może się okazać ze jest OK a nie zwiera (ja tak kiedyś miałem u mnie z chłodnicą) winny był syf co się dostał między płytkę którą przyciąga elektromagnes i nie pozwalał domknąć się stykom :wink:
apples - Wto Lip 27, 2010 13:49

jupik napisał/a:
Dodam że po włączeniu klimy załancza mi się 2 bieg.
Skąd wiesz że 2 bieg, a nie 1. Po uruchomieniu silnika i włączeniu AC od razu uruchamia się 2 bieg?
jupik napisał/a:
za pierwszy bieg mogą być odpowiedzialne szczotki wentylatora,czy może coś z przekaźnikiem wentylatora pierwszego biegu?
Tu masz odpowiedz http://forum.roverki.eu/v...p=494732#494732 a dokładnie
http://roverki.pl/index.p...cle/21-inne/476
http://roverki.pl/index.p...cle/21-inne/464
http://forum.roverki.eu/v...p=390819#390819

jupik - Wto Lip 27, 2010 14:13

apples napisał/a:
Skąd wiesz że 2 bieg, a nie 1. Po uruchomieniu silnika i włączeniu AC od razu uruchamia się 2 bieg?

Stąd że ma takie same obroty jak przy włączeniu gdy temperatura dojdzie do 112 stopni.
apples-linki które mi podałeś przeglądałem już kilka razy ale przypadki jakie występują na forum nie przypominają mojego

apples - Wto Lip 27, 2010 14:49

jupik, Po uruchomieniu zimnego silnika i włączeniu AC od razu uruchamia się wentylator?
jupik - Wto Lip 27, 2010 14:56

Tak od razu może po 3-4 sekundach
apples - Wto Lip 27, 2010 14:59

jupik napisał/a:
Tak od razu może po 3-4 sekundach
To masz wszystko OK i szukasz dziury w całym. :wink: Uruchamia się 1 bieg. Wentylator z włączonym AC pracuje cały czas, czy z przerwami? Obroty 2 biegu mogą mieć nieznaczną różnicę i dlatego wydaje się jakby był tylko jeden bieg.

Jak sprawdziłeś że to obroty 2-ego biegu? Na oko? Na słuch? Liczyłeś obroty śmigła?

jupik - Wto Lip 27, 2010 15:06

Ok to wytłumacz mi dlaczego wentylator przy wyłączonym AC włącza się dopiero przy 112 stopniach?I co to może załącza się pierwszy bieg?
Bo mi się wydaje że coś tu jest nie tak albo ja źle rozumuje albo ty źle przeczytałeś moje pytanie.
Wentylator przy włączonym AC chodzi cały czas

apples - Wto Lip 27, 2010 15:12

jupik napisał/a:
Ok to wytłumacz mi dlaczego wentylator przy wyłączonym AC włancza się dopiero prz 112 stopniach?
Nie mam dostępu w tej chwili do RAVE ale sprawdź dokładnie dla Twojego silnika przy jakiej temperaturze ma się załączać.
jupik napisał/a:
I co to może załancza się pierwszy bieg?
Nie rozumiem?
jupik napisał/a:
Bo mi się wydaje że coś tu jest nie tak albo ja źle rozumuje albo ty źle przeczytałeś moje pytanie
Dobrze przeczytałem.

Jeżeli na klimie włącza się od razu wentylator i pracuje cały czas to świadczy że masz 1 bieg. To że się nie uruchamia przy wzroście temperatury może być już wina ECM że go nie włącza. Byłeś na komputerze diagnostycznym?

jupik - Wto Lip 27, 2010 15:16

W linku jaki podaje http://forum.roverki.eu/v...p=461606#461606 opisałeś temperatury przy jakich się włącza wentylator.Niestety mojego typu tam nie ma jak już pisałem mam wentylator do którego idą 3 przewody bez rezystora.
No niestety nie byłem na komputerze,gdyż w pobliżu nie dysponują sprzętem który by mi to wykazał

apples - Wto Lip 27, 2010 15:17

K1.8
Cooling fan operation on Rover 75 is controlled by the Engine Control Module (ECM), which receives signals of engine coolant temperature from the Engine Coolant Temperature (ECT) sensor. The cooling fans operate at two different speeds, depending on engine coolant temperature. The cooling fans also operate after the ignition has been turned off to control rising engine temperatures after the engine has stopped running.

K1.8
General
Feed from the positive battery terminal (CO192) is supplied to fusible link 4 and the main relay (C0632) on an R wire. Both are located within the engine compartment fuse box. Fusible link 4 (CO574) supplies a constant battery feed to the low and high speed relays housed within the cooling fan assembly (C0019) on a N/U wire.

The main relay (C0576) is controlled by the ECM (C0913) on a W/K wire. When energised, the main relay provides a feed to the cooling fan assembly (C0019) via fuse 4 of the engine compartment fuse box (C0575) on a Y/U wire.

The ECM constantly monitors engine coolant temperature via the ECT sensor. The ECM (C0914) provides a feed to the ECT sensor (C0169) on a K/G wire. As engine coolant temperature rises, the resistance of the sensor falls. By measuring the voltage returned from the ECT sensor (C0169) on a K/B wire, the ECM (C0914) can determine engine coolant temperature.

Engine Running
With the engine running, the cooling fan can operate at either high or low speed, depending on engine coolant temperature. If the ECT sensor registers a temperature of between 98 °C and 104 °C, the ECM (C0913) energises the low fan speed relay within the cooling fan assembly (COO88) on a U wire. The energised low fan speed relay is then able to supply a feed to the cooling fan motor, which is earthed (COO88) on a B wire!

If the ECT sensor registers a temperature of between 105 °C and 112 °C, the ECM (C0913) energises the high fan speed relay within the cooling fan assembly (COO19) on a U/R wire. The energised high fan speed relay is then able to supply a feed to the cooling fan motor, which is earthed (COO88) on a B wire

The ECMswitches both cooling fan relays off if the ECT sensor registers a temperature of 98 °C or lower.

Engine Stopped
If the ECM registers an engine coolant temperature of above 112 °C while the engine is not running, it will energise the main relay within the engine compartment fuse box. The main relay (C0575) is then able to provide the cooling fan high speed relay (C0019) a feed on a Y /U wire. The high speed relay (COO88) is provided an earth path via the ECM (C0913) on a U/R wire. The energised high fan speed relay supplies a feed to the fan speed motor, which is earthed (COO88) on a B wire.

The cooling fan motor is now able to operate at high speed until the ECT sensor registers a temperature of below 112 °C.

Note: The cooling fan will only operate at high speed when the engine is not running.


jupik napisał/a:
No niestety nie byłem na komputerze,gdyż w pobliżu nie dysponują sprzętem który by mi to wykazał
http://forum.roverki.eu/v...p=511613#511613
jupik - Wto Lip 27, 2010 15:18

apples napisał/a:
K1.8
Cooling fan operation on Rover 75 is controlled by the Engine Control Module (ECM), which receives signals of engine coolant temperature from the Engine Coolant Temperature (ECT) sensor. The cooling fans operate at two different speeds, depending on engine coolant temperature. The cooling fans also operate after the ignition has been turned off to control rising engine temperatures after the engine has stopped running.

K1.8
General
Feed from the positive battery terminal (CO192) is supplied to fusible link 4 and the main relay (C0632) on an R wire. Both are located within the engine compartment fuse box. Fusible link 4 (CO574) supplies a constant battery feed to the low and high speed relays housed within the cooling fan assembly (C0019) on a N/U wire.

The main relay (C0576) is controlled by the ECM (C0913) on a W/K wire. When energised, the main relay provides a feed to the cooling fan assembly (C0019) via fuse 4 of the engine compartment fuse box (C0575) on a Y/U wire.

The ECM constantly monitors engine coolant temperature via the ECT sensor. The ECM (C0914) provides a feed to the ECT sensor (C0169) on a K/G wire. As engine coolant temperature rises, the resistance of the sensor falls. By measuring the voltage returned from the ECT sensor (C0169) on a K/B wire, the ECM (C0914) can determine engine coolant temperature.

Engine Running
With the engine running, the cooling fan can operate at either high or low speed, depending on engine coolant temperature. If the ECT sensor registers a temperature of between 98 °C and 104 °C, the ECM (C0913) energises the low fan speed relay within the cooling fan assembly (COO88) on a U wire. The energised low fan speed relay is then able to supply a feed to the cooling fan motor, which is earthed (COO88) on a B wire!

If the ECT sensor registers a temperature of between 105 °C and 112 °C, the ECM (C0913) energises the high fan speed relay within the cooling fan assembly (COO19) on a U/R wire. The energised high fan speed relay is then able to supply a feed to the cooling fan motor, which is earthed (COO88) on a B wire

The ECMswitches both cooling fan relays off if the ECT sensor registers a temperature of 98 °C or lower.

Engine Stopped
If the ECM registers an engine coolant temperature of above 112 °C while the engine is not running, it will energise the main relay within the engine compartment fuse box. The main relay (C0575) is then able to provide the cooling fan high speed relay (C0019) a feed on a Y /U wire. The high speed relay (COO88) is provided an earth path via the ECM (C0913) on a U/R wire. The energised high fan speed relay supplies a feed to the fan speed motor, which is earthed (COO88) on a B wire.

The cooling fan motor is now able to operate at high speed until the ECT sensor registers a temperature of below 112 °C.

Note: The cooling fan will only operate at high speed when the engine is not running.

[ Dodano: Wto Lip 27, 2010 15:17 ]
jupik napisał/a:
No niestety nie byłem na komputerze,gdyż w pobliżu nie dysponują sprzętem który by mi to wykazał
http://forum.roverki.eu/v...p=511613#511613


Świetnie wszystko jasne szkoda że nic z tego nie rozumiem

apples - Wto Lip 27, 2010 15:23

Rozbierz wentylator i zobacz czy szczotki są OK lub podjedz na komputer. Nie mam osobiście innego pomysłu.
Tekst powyżej jest wycinkiem z RAVE.

kasjopea - Wto Lip 27, 2010 15:49

jupik, litości: włącza, załącza :roll: .
jupik - Sro Lip 28, 2010 12:35

ok jutro jadę na komputer zobaczymy.... :?:

[ Dodano: Sro Lip 28, 2010 12:35 ]
Więc tak...Dzisiaj byłem na diagnozie komputerowej, komputer MEMS 3, po włączeniu komputerem wentylatora bieg 1 nie startuje, bieg drugi startuje.Po rozgrzaniu silnika temperatura 104 stopnie widać jak przekaźnik się załancza lecz wentylator stoi.
Wnioski:
-problem z przekaźnikiem
-zużyte szczotki 1-go biegu
Za 3 tygodnie auto stawiam na warsztat wcześniej nie mogę mam wyjazd.
Dam znać jak się sprawa rozwinie

dzięki wszystkim