greg-si, otwór w głowicy mam przewiercony do płaszcza wodnego więc czujnik jest zanurzony w płynie. Wyłącznik mam podłączony bez przekażnika. 10-cio amperowy wytrzymuje bez problemu. Wyłącznik ma dwa zaciski. Na jeden zacisk +12, przewód z drugiego do wentylatora. Jeżeli przetniesz przewód za przekażnikiem to w żaden sposób nie możesz zakłócić pracy ECU gdyż on tylko steruje i nie ma połączenia z obwodem przełączającym. W kostce przekażnika jest miejsce na podłączenie przewodu ale trzeba wymienić przekażnik bo oryginał ma 4 piny a trzeba założyć z 5-cioma.
Jeżeli przetniesz przewód za przekażnikiem to w żaden sposób nie możesz zakłócić pracy ECU gdyż on tylko steruje
No nie ale jeśli źle założymy drugi przekaźnik to ECU włączy wentylator jedynie wirtualnie bo nie będzie on chodził. Ja nie ingeruję w standardowy przekaźnik. Wolę wrzucić coś dodatkowego by później bez najmniejszego problemu wrócić do serii.
Co do podłączenia wentylatora z przycisku.
Styki najprostszego przekaźnika wyglądają w taki sposób:
Gdzie 85 i 86 to zasilanie cewki.
Cewkę zasilamy 12V czyli np. do 85 podłączamy 12V a 86 masę. Wtedy przekaźnik jest cały czas włączony. Gdy chcemy włączać go i wyłączać należy gdzieś czy to pomiędzy 12V a 85 czy też 86 a masą wrzucić włącznik. Jaki to już Wasza sprawa
Podłączenie 30, 87A i 87 rozwiązałem w następujący sposób.
U mnie wentylator ma dwa przewody. Jeden masa, drugi 12V po przekaźniku. Ten po przekaźniku to czarno-żółty. Przeciąłem więc go i pinem 30 podłączyłem się do przewodu idącego od wiatraka a 87A do przewodu idącego z przekaźnika. Dzięki temu zachowujemy przejście na przewodzie zasilania wentylatora gdy nie mamy zasilonej cewki przekaźnika. 87 podpinamy pod 12V z akumulatora i wszystko gotowe. Na schemacie może to wyglądać tak:
Jak coś niejasne to pisać
_________________ R400 1.4, R620Ti, R420Si, R400 2.0 Turbo, R200 Coupe, R800 Coupe Turbo ->
R200 Coupe Turbo & V8
Wszystko jasne, tylko nie wiem czy dobrze zrozumiałem ten punkt.
greg-si napisał/a:
Przeciąłem więc go i pinem 30 podłączyłem się do przewodu idącego od wiatraka a 87A do przewodu idącego z przekaźnika.
A to chodzi
I mam jeszcze 3 dodatkowe pytania.
1. Dodatkowy przekaźnik może być najzwyklejszy, czy jakiś inny
2. W razie jakiegoś zwarcia, to oryginalny bezpiecznik wystrzeli
3. Lepiej włącznik zamontować na przewodzie plusowym czy minusowym
1. Dodatkowy przekaźnik może być najzwyklejszy, czy jakiś inny
Ja mam najprostszy przekaźnik samochodowy za kilka złotych:
Takie coś.
leszczu napisał/a:
2. W razie jakiegoś zwarcia, to oryginalny bezpiecznik wystrzeli
Podczas zwarcia gdy nie mamy włączonego wentylatora z przycisku to tak. Wywali oem bezpiecznik/przekaźnik. Jeśli mamy włączony przyciskiem to wywali nasz dodatkowy przekaźnik bo on nie jest jakiś super odporny na duże obciążenia (choć mi się jeszcze nie udało żadnego upalić a mam ich w samochodzie 4 plus dodatkowe 2 na siedzenia lecz innego typu). Można dodatkowo dorzucić bezpiecznik przed przekaźnikiem. Ja chyba tak zrobiłem choć głowy uciąć sobie nie dam. Musiałbym sprawdzić
leszczu napisał/a:
3. Lepiej włącznik zamontować na przewodzie plusowym czy minusowym
Szczerze to nie wiem. Ja akurat mam na minusowym bo taki kiedyś wyprowadziłem z przycisku klimy. Generalnie ja wolę pracować na masie bo jak coś mi się przesunie, przewód spadnie na blaszkę to nie ma niepotrzebnych iskierek i takich tam. Po prostu nie martwię się o niepotrzebne zwarcia.
_________________ R400 1.4, R620Ti, R420Si, R400 2.0 Turbo, R200 Coupe, R800 Coupe Turbo ->
R200 Coupe Turbo & V8
No to jest już wszystko jasne. W następnym tygodniu biorę się robotę.
Dzięki greg-si, za pomoc. Od dawna już myślałem zrobić taki włącznik, bo te 105 stopni kiedy włącza się pierwszy bieg wentylator to sporo za późno.
Pomógł: 27 razy Dołączył: 08 Sie 2010 Posty: 562 Skąd: Lubelszczyzna
Wysłany: Wto Wrz 11, 2012 10:35
Panowie podepnę się z pytaniem Kiedyś na forum była dyskusja o oszukaniu komputera przez dodatkowy rezystor na przewodzie czujnika, wtedy przez zwiększenie rezystancji komputer włączał by wentylator wcześniej Myślę tylko tak: im wcześniej komputer uzyska informacje o właściwej temp. silnika tym wcześniej wyłączy ssanie :tak i czy praca oszukanego czujnika nie będzie kolidować z parametrami sondy i innych czujników odpowiadających za dawkowanie paliwa
Myślę tylko tak: im wcześniej komputer uzyska informacje o właściwej temp. silnika tym wcześniej wyłączy ssanie :tak
Tak, ten czujnik to bardzo ważny element w silniku i po mojemu to takie przeróbki będę nie zdrowe dla auta. Już lepiej zrobić sobie oddzielny włącznik i uruchamiać wentylator zawczasu.
W jaki sposób komputer zmienia biegi wentylatora? (jaki parametr jest zmienną)
Rozumiem, że stosując samodzielny włącznik, po jego włączeniu wentylator będzie pracował od razu na II biegu?
W jaki sposób komputer zmienia biegi wentylatora? (jaki parametr jest zmienną)
Wszystko kontroluje czujnik który podaje sygnał do kompa który uruchamia wentylator.
greg-si napisał/a:
Wentylator w R400 jest jednobiegowy.
A tym nie pomyślałem. W R200 są dwa biegi, więc u nas od razu ruszy z drugiego biegu, tak mi się wydaje.
Dzisiaj skończyłem robić słupek na dodatkowe zegary.
Cały dzień mi to zajęło, ale warto było. Mam takie pytanko. Mam zamiar go flokować. Chętnie pomalowałbym go, ale nie zeszlifuje powierzchni tak, aby była idealnie równa, a do flokowania, chyba nie musi Prawda
Chętnie pomalowałbym go, ale nie zeszlifuje powierzchni tak, aby była idealnie równa
zakładasz pończochę na ten słupek, później żywica i szpachla, później papier i kończysz na wodnym 2500, ew. 3000 jak nadal dla Ciebie zbyt szorstko
ale to już temat bardziej chyba do tuningu
W R200 są dwa biegi, więc u nas od razu ruszy z drugiego biegu, tak mi się wydaje.
Nie mam pojęcia jak to jest rozwiązane w R200. Trzeba by było przestudiować Rave i zobaczyć co jak i gdzie się włącza. Dodatkowo miernik i sprawdzać kiedy i gdzie co się pojawia.
leszczu napisał/a:
Mam zamiar go flokować. Chętnie pomalowałbym go, ale nie zeszlifuje powierzchni tak, aby była idealnie równa, a do flokowania, chyba nie musi Prawda
Pod flok nie musi być idealnie równo. Jeśli nie będzie tam coś komuś pasowało to Ci przyszlifują.
_________________ R400 1.4, R620Ti, R420Si, R400 2.0 Turbo, R200 Coupe, R800 Coupe Turbo ->
R200 Coupe Turbo & V8
Pytałem o to co jest zmienną wyjściową w przypadku zmiany biegów wentylatora przez komputer, właśnie mając na uwadze to, że w R200 są 2 biegi. Wychodzi na to, że w przypadku I biegu jest po prostu podawany prąd o mniejszym amperarzu na wiatrak, a podczas II biegu o większym. Również wydaje mi się, że montująć włącznik, od razu podamy maksymalny prąd na wiatrak, czyli II bieg. Wyjdzie w praniu
greg-si, być może palnąłem gafę, elektryka to nie jest moja specjalność Wziąłem to na "chłopski rozum", moc wiatraka jest iloczynem napięcia i natężenia, napięcie mamy stałe 12V, więc uznałem że to natężenie się zmienia.
leszczu napisał/a:
Mam zamiar go flokować. Chętnie pomalowałbym go, ale nie zeszlifuje powierzchni tak, aby była idealnie równa, a do flokowania, chyba nie musi Prawda
Pod flok nie musi być idealnie równo. Jeśli nie będzie tam coś komuś pasowało to Ci przyszlifują.
Byłem przed chwila w zakładzie gdzie zajmuja sie flokowaniem. Gościu powiedział, że powierzchnia ma być idealnie gładka, inaczej po flokowaniu każda niedoskonałość będzie widać. Dziś biorę się za ponowne szlifowanie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum