Wysłany: Nie Maj 07, 2017 12:47 [Rover 200] Dziwna praca wentylatora
Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 1.4 8v Rok produkcji: 1999
Witam.
Mój wentylator dziwnie działa, bynajmniej tak jak chyba nie powinien.
Odpalam auto. stoi, nagrzewa się, nagrzeje do połowy skali (tak jak powinien) wg. wyświetlacza. I nic. wentylator nie załącza się.
Podczas jazdy także się nie załącza, bynajmniej nie zaobserwowałem tego.
Gdy na zgaszonym silniku odepnę wtyczkę wentylatora i następnie odpalę silnik wentylator załącza się wraz silnikiem lecz pracuje od razu na wysokich obrotach.
Coś jest nie tak?
Nie chciał bym zrobić dłuższej trasy i np przegrzać silnik.
Jestem po jego wymianie na nowy (taki sam jak miałem. 1.4 benzyna 74KM i z 1999 roku) wymieniony rozrząd i wszystkie płyny eksploatacyjne.
SPAMU¦
Wysłany: Nie Maj 07, 2017 12:47 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Nie masz takiej pewności. Jeśli nie przebutujesz silnika na postoju lub w ogóle na trasie, ale potem się zatrzymasz zanim ostygnie to się nie dowiesz czy się załączy przy wyższej temperaturze.
To co obecnie opisujesz to jest jak najbardziej prawidłowa praca wentylatora, bo przy obecnych temperaturach ciężko aż tak dogrzać silnik przy zwykłej jeździe - chłodnica ma spory zapas pojemności cieplnej.
A bynajmniej to nie jest przynajmniej
więc skąd mam mieć pewność czy działa prawidłowo i mnie na trasie nie zawiedzie?
A skąd masz pewność że np. pasy, poduszki powietrzne, napinacze pasów, gaśnica zadziałają kiedy będą potrzebne? jakiś wentylatorek na chłodnicy jest naszym najmniejszym zmartwieniem
Jak auto jedzie do ciepło jest odbierane z chłodnicy poprzez wiatr / pęd powietrza. Jak stoisz i sie auto zagrzeje to załącza sie wentylator, bo z chłodnicy jest za słabo odbierane ciepło. Jak jedziesz to ciepło odbiera pęd powietrza.
Spróbuj auto zagrzac troszke ponad połowe, możesz też przełączyć pokrętło od nawiewu na zimno, wtedy płyn nie będzie szedł przez nagrzewnice co pozwoli szybciej nagrzac silnik. Miej w tym wyczucie, żebyś auta nie grzał do czerwonego pola. 3/4 skali już powinien wentylator chodzić.
Wtyczke od wentylatora ? A nie o czujnika temperatury ?
Jak ci sie wentylator nie załącza to masz 2 opcje:
1. Robisz sobie wtyczke i podłączasz bezpośrednio z akumulatora wentylator, jak zadziała to znaczy że jest okej i opcja 2.
2. Czujnik temperautry płynu chłodniczego, przy trójniku jest. Kosztuje koło 40zł. Jak ci sie nie załącza to bym wymienił sobie czujnik.
ps. rover 200 chyba nie ma dwóch biegów wentylatora. od razu działa z pełną mocą.
ps.2 Wentylator nie załącza sie w połowie skali bo on nie ma się załączać w połowie skali, załącza się dopiero jak silnik zaczyna sie dochodzić do temperatury " zbyt wysokiej " a chłodzenie poprzez wiatr / pęd powoetrza jest za słabe, co w praktyce oznacza że wentylator załącza się jedynie jak w korku stoisz albo na parkungu auto palisz a ono nie jedzie.
Ja mogę dodać do siebie, że jak zakładałem nowa chłodnicę z czujnikami cieczy na ECU i deske, to wentylator włączył się po około 20 minutach pracy na wolnych obrotach. Dodam, że było to w garażu, a wskazówka na desce tylko się lekko podniosła (czytaj równo do połowy skali).
_________________ Nie sprzęt, lecz technika czyni z ciebie zawodnika.
to wentylator włączył się po około 20 minutach pracy na wolnych obrotach. Dodam, że było to w garażu, a wskazówka na desce tylko się lekko podniosła (czytaj równo do połowy skali).
Czujniki są wyskalowane w różny sposób, u jednego normalna temperatura nagrzanego silnika wskazówka będzie lekko poniżej połowy skali a u drugiego normalna temperatura to równo połowa skali (wskazówka w poziomie) było o tym na forum pisane.
Coś mi się nie wydaje żeby w 20 minut na wolnych obrotach nagrzać roverka do włączenia wentylatora nawet w garażu latem w upał ale u Ciebie jest to możliwe bo przecież wiem z innego Twojego postu że masz czujniki pozamieniane.
_________________ Niewiedza kosztuje.
Autor zastrzega sobie prawo do zmiany zdania bez podania przyczyny.
a to może mieć coś wspólnego że mi wskazówka trochę "opadła" ?
FOTO
foto wskazówki
Mianowicie gdy auto jest zgaszone jest ona bardzo nisko, za nisko.
Przy zgaszonym powinna opaść do pewnego miejsca, mieć swój koniec, a moja opada dużo poniżej, przez to jak by nie jest wyskalowana i nie jest w stanie podnieść się do połowy skali. Gdy zaczyna się podnosić, możemy "na logikę" dojść do wniosku że podniosłą się na tyle, że gdyby zaczynała od normalnego położenia, była by w połowie.
Tu jest jeszcze foto wtyczki od wentylatora, którą jak już wcześniej pisałem odpinam , włączam silnik i wentylator idzie jak by na pełnych obrotach.
foto
reszta wtyczek jest "czysta" sprawdzałem i czyściłem.
Ta brązowa to czujnik temperatury na ecm, ta czarna jest od wentylatora. Czujnik na zegary masz pod spodem pionowo w dół.
Co do opadnietej wskazówki tez jestem ciekaw, bo mam to samo. Wskaźnik nie działa poprawnie odkąd kupiłem samochód (parę tygodni temu), wcześniej myślałem że ciągle stoi na zerze, ale ostatnio zauważyłem że się trochę rusza-na wyłączonym jest poniżej dolnej kreski(jak na zdjęciu), normalna temperatura to dolna kreska, a ostatnio kiedy w korkach zagrzałem go tak że włączył się wentylator wskazówka wskazywała trochę poniżej 1/4 skali. Po zwarciu sygnału do masy wskazówka idzie normalnie w górę do max albo nawet ponad.
To jest normalna pozycja wskazówki na wyłączonym zapłonie. Dolna kreska skali to jest już kilkadziesiąt stopni, więc jak zimny płyn ma temperaturę otoczenia to ile miałaby pokazywać?
Wojtek13 jeśli ma temperaturę pracy lekko poniżej połowy to ma wszystko prawidłowo. Ta "wtyczka" to jest czujnik temperatury dający sygnał na komputer, a wentylator ma 1 bieg jak było już pisane, wiec nie ma takiego czegoś jak maksymalne obroty - on działa albo nie działa.
nanab ma albo niesprawny czujnik temperatury na zegary, albo wskaźnik temperatury, albo zablokowany termostat w pozycji otwartej i silnik się niedogrzewa. 1/4 skali to zbyt nisko - 3/4 to normalne.
Zgadzam się z przedmówcą ale 3/4 skali to zdecydowanie za dużo. Wskaźnik nagrzanego do optymalnej temperatury silnika powinien wskazywać maksymalnie połowę lub nieco ponizej połowy skali. Każde wychylenie się ponad połowę skali trzeba traktować jako alarm i obserwować wskaźnik czy opadnie po załączeniu się wentylatora. Jeśli wskazanie wykracza dużo powyżej połowy skali i nie opada odradzam dalszą jazdę. Chyba ze chcecie stracić silikonowe ścieżki z uszczelki pod głowicą.
_________________ Niewiedza kosztuje.
Autor zastrzega sobie prawo do zmiany zdania bez podania przyczyny.
nanab ma albo niesprawny czujnik temperatury na zegary, albo wskaźnik temperatury, albo zablokowany termostat w pozycji otwartej i silnik się niedogrzewa. 1/4 skali to zbyt nisko - 3/4 to normalne.
Wszystko jednak wskazuje na czujnik. Termostat ok, silnik łapie temperaturę szybko i ją trzyma. Węże zimne póki się nie nagrzeje. Z resztą jak już pisałem przy 1/4 załącza się wentylator, więc to błędne wskazania a nie niedogrzanie. Podejrzewałem tez zegary, wolę wykorzystać wszystkie inne opcje zanim wezmę się za ten nieszczęsny czujnik. Szkoda że producent aż tak bardzo się postarał żeby zrobić pod górkę użytkownikom
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum