Wysłany: Wto Maj 28, 2013 21:09 [R75] Webasto - Czyszczenie i naprawa - Tutorial
Typ: wszystkie Rodzaj silnika: wszystkie Pojemnosc silnika: wszystkie Rok produkcji: wszystkie
Witam,
ostatniej zimy dopadł mnie problem Webasta w moim R75 2.0 CDT. Po uruchomieniu z rury wydechowej piecyka wydobywał się gęsty biały dym i czuć było przepalaną parafinę. Po diagnostyce, program Inpa wskazywał na niedogrzaną świecę. Jako że zrobiło się ciepło uznałem, że to najlepszy moment, żeby dobrać się do urządzenia i zobaczyć co go boli, a przy okazji sporządzić dokumentację dla potomności
UWAGA: Nie biorę odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia powstałe w wyniku wykorzystania poniższej instrukcji.
Czas pracy: uzależniony od chęci wykonującego pracę
Poziom trudności w skali od 1 do 5: 3
Koszt naprawy: około 20-30zł
wykaz rzeczy potrzebnych:
- zestaw narzędzi w tym końcówki torx
- komplet uszczelek lub silikon wysokotemperaturowy
- rurka Ø2cm i długości ok. 6cm
- kawałek pręciku Ø6mm
- płyn do chłodnic (0,5 litra w zupełności wystarczy)
- rolka ręcznika papierowego lub inny materiał chłonący
- jakiś środek do czyszczenia pieców lub nafta
- pasta termoprzewodząca
wykaz rzeczy opcjonalnych:
- kabel do BMW + Inpa lub inny program diagnostyczny do webasto
Ważne jest aby silnik był tzw. „zimny”.
Demontaż webasto:
rys.1
1. odpinamy 2 złącza od webasto
2. odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodniczego, celem strawienia ewentualnego ciśnienia.
3. dla ułatwienia demontażu można zdjąć rurę dolotową z zaworu EGR.
4. dobrze będzie podłożyć pod miejsce demontowania przewodów trochę ręcznika papierowego, gdyż w dalszych czynnościach wyleje się trochę płynu chłodniczego.
5. zsuwamy opaski zaciskowe z przewodów (1 i 2)
6. zdejmujemy gumowy wąż (1) i wkładamy do niego wcześniej przygotowaną przez nas rurkę
7. zdejmujemy gumowy wąż (2 )i łączymy go z wężem 1, przy tym punkcie wyleje się trochę płynu z webasto.
8. zsuwamy opaskę z przewodu (3) i zdejmujemy go oraz wkładamy w niego przygotowany przez nas pręcik, celem zaślepienia go.
9. przesuwamy opaski zaciskowe, tak aby ścisnęły włożoną rurkę i pręcik. rys.2 i 3
rys.2
rys.3
rys.4
10. poluzowujemy 2 śruby oznaczone jako (1)
11. odkręcamy 1 śrubę oznaczoną jako (2) oraz nakrętkę trzymającą rurę wydechową webasto
12. teraz możemy wyciągnąć nasz piecyk, uważając na przewody.
13. kontrolujemy stan płynu chłodzącego
14. zakręcamy korek i zakładamy z powrotem rurę na zawór EGR, jeżeli był ściągany.
Po takim zabiegu możemy spokojnie naprawiać sobie webasto, a samochód jest gotowy do dalszej jazdy.
Czyszczenie pieca:
1. zsuwamy opaskę zaciskową z rury dolotowej i zdejmujemy ją oraz odkręcamy rurę wydechową.
2. odkręcamy 4 śruby trzymające osłonę sterownika oraz zdejmujemy ją
rys.5
3. zdejmujemy osłonę od złącz podważając lekko zatrzaski
4. TEN PUNKT NIE JEST KONIECZNY: zdejmujemy osłonę od wiatraka uważając na zatrzaski i oceniamy stan oraz swobodę ruchu.
rys.6
5. odkręcamy śrubkę z metalowej opaski na pompie (1) oraz zsuwamy opaskę z gumowego przewodu od strony pieca.
rys.7
6. odpinamy złącza (1- pompa, 2- wiatrak i 3- świeca żarowa)
rys.8
7. zdejmujemy pompę.
rys.9
8. odkręcamy 5 śrub i delikatnie podnosimy korpus z wiatrakiem uważając na króciec od paliwa (1), ma on zostać z resztą pieca.
rys.10
9. delikatnie zdejmujemy uszczelkę i blokadę świecy żarowej
rys.11
10. odkręcamy 4 śruby trzymające palnik i delikatnie wyciągamy go po czym można wyjąć świecę.
W tym momencie dowiedziałem się w czym tkwił problem w moim webasto:
- pęknięta uszczelka palnika
- świeca żarowa oraz żebra pieca ulepione w czymś w rodzaju popiołu, najprawdopodobniej słabej jakości paliwo tego dokonało.
Na zdjęciach uszczelka świeca żarowa i już wstępnie wyczyszczony piec z którego wysypałem około 0,5kg syfu.
rys.12
rys.13
rys.14
11. odkręcamy śrubkę z docisku w sterowniku
rys.15
12. delikatnie podnosimy go uważając na tranzystor i uszczelkę która jest pod spodem
rys.16
13. odkręcamy 4 śruby i demontujemy korpus uważając na uszczelki (2 okrągłe od płynu chłodniczego i jedna wokół korpusu)
rys.17
14. przystępujemy do czyszczenia rozmontowanych elementów
UWAGA: Nie należy moczyć całego palnika, w środku niego jest parownik w postaci włókniny, która podczas pracy nasącza się paliwem!
Do czyszczenia metalowych elementów i świecy można użyć jakiegoś środka przeznaczonego do pieców lub nafty (rys.18). Gumowe uszczelki jeżeli są w dobrym stanie można umyć w ciepłej wodzie i wykorzystać je ponownie. Uszczelkę pod palnik należy wymienić na nową bądź użyć silikonu wysokotemperaturowego(rys.19).
rys.18
rys.19
Składamy piec w odwrotnej kolejności i w momencie montowania sterownika należy nałożyć pod spód tranzystora pastę termoprzewodzącą nie zapominając o odizolowaniu go od obudowy.
rys.20
Po zmontowaniu pieca można sprawdzić go od razu bez montowania do samochodu (jest dużo informacji na ten temat w Internecie dlatego nie będę się rozpisywał) lub zamontować i uruchomić program do diagnostyki np. Inpa albo według instrukcji : http://www.roverki.pl/zro...ie-webasto.html
15. Sprawdzamy poziom płynu chłodniczego i w razie konieczności dolewamy
15. Cieszymy się sprawnym webasto niewiele inwestując
Dla mniej kumatych podrzucam przekrój naszego webasto
źródło:http://ogrzewaniepostojowe.net.pl
EDIT:
Jak wiadomo, nie zawsze po takim zabiegu, nasz piecyk może zadziałać prawidłowo. Pozostaje w takim przypadku już tylko zdiagnozowanie czy wina wadliwie działającego pieca nie leży po stronie sterownika. Jeżeli mamy doczynienia z takim sterownikiem:
to jest duże prawdopodobieństwo, że padł któryś (lub wszystkie) rezystory zaznaczone na zdjęciu poniżej:
Wystarczy usunąć klej trzymający kondensatory i pomierzyć czy wartości się zgadzają. Do sprawdzenia nie trzeba ich wylutowywać, są szeregowo w obwodzie.
rezystory:
1 i 3 - 4,7kohm
2 - 49,9kohm
Po wymianie, należy ponownie przykleić kondensatory, żeby nic im się nie stało od drgań. W tym celu można użyć np. pistoletu do kleju na gorąco.
radi, robota jest raczej prosta przy odrobinie zdolności manualnych, Wiadomo, że nie zawsze samo czyszczenie może pomóc, ale warto samemu zdiagnozować i wymienić uszkodzony element niż płacić chore pieniądze serwisom. Jakbyś miał jakieś pytania odnośnie webasto to służę pomocą.
Wizard_gp , dzięki za oferowaną pomoc na pewno skorzystam. Z moim sprawa ma się tak ,że czasami zadziała ale niema to znaczenia czy poruszam wtykami czy nie. Jak mu się spodoba. Kiedyś wyciągałem akumulator na więcej niż 30min i po włożeniu z powrotem webasto pochodziło z tydzień. Nie wiem czy to tylko wina webasto ,że bardzo długo w kabinie mam zimno czy też termostatu.
radi, ale czy wiesz, że webasto nie zawsze Ci się nie odpala? W Twoim przypadku najpierw zajrzałbym do termostatu, bo jak zeszłej zimy odpiąłem webasto, ze względu na to że dymiło to zauważyłem, że eR nagrzewał trochę dłużej, ale nie znacznie. Dla porównania powiem, że kiedyś miałem Clio 1.5dCi i nagrzewało się dłużej niż eR z wypiętym webasto, dodam, że Cilo było w 100% sprawne, tylko tak długo się nagrzewało
Wiem wiem ,poniżej 5 stopni bodajże bo mam automatyczne. Zdawało mi się ,że przy webasto powinno się szybko nagrzewać. Po wyłączeniu silnika chodziło jeszcze przez kilkanaście sekund jak wtedy wyciągnąłem aku ale tak jak pisałem tylko z tydzień. Patrzyłem zawsze na temperaturę i było poniżej 5 stopni i nic. Nie wiem jak sprawdzić termostat czy jest dobry? Czy jest sens zabierać się za nie teraz czy dopiero w zimie?
Hej! Wyczyściłem jakieś 2 mies temu swój piecyk bo bardzo dymił. Oczywiście pomogło, jednak znowu webasto zaczęło kopcić. Z Waszego doświadczenia na jak długo wystarcza takie czyszczenie bo wydaje mi się że 2 miesiące to trochę krótko (?) Czy ktoś wie jak zdemontować wiatrak ? Mój czasem popiskuje a w zasadzie to buczy dość głośno, chciałbym jakoś nasmarować/oliwić łozyska wentylatora webasto. Zdjąłem górną pokrywę wiatraka i odkręciłem śrubkę (tą z góry) i dalej się poddałem ...
Pozdrawiam, Adam
_________________ R 75 03r CDTi automat; R 45 03r 1.6; R 400 98r 1.6
Pomógł: 36 razy Dołączył: 24 Mar 2009 Posty: 1654 Skąd: wieluń
Wysłany: Nie Gru 15, 2013 23:11
wentylator to ponoć dość precyzyjne urządzenie i bardzo łatwo to unicestwić sam jeszcze tego nie rozbierałem bo niemiałem potrzeby ale mam drugi piecyk w garażu (kolegi Punxa) więc zajrzę do niego bo też coś chyba popiskiwał ten wentylatorek nie szybciej jak w środe opisze co tam siedzi w nim
_________________ -DIAGNOSTYKA I NAPRAWA PIECY I STEROWNIKÓW WEBASTO !
-NAPRAWA SILNIKÓW WENTYLATORA CHŁODNICY W ROVER 75
sash997 dzięki, będę czekał na wieści bo ten wiatrak jednak daje czasem czadu. Pewnie rozbiórka całości i tak mnie nie ominie, tylko kurka dlaczego już po 2 miesiącach zaczyna mi kopcić ? Paliwo leję zawsze premium (statoil)
Pozdrawiam, Adam
_________________ R 75 03r CDTi automat; R 45 03r 1.6; R 400 98r 1.6
Pomógł: 36 razy Dołączył: 24 Mar 2009 Posty: 1654 Skąd: wieluń
Wysłany: Nie Gru 15, 2013 23:58
może faktycznie sie wiatrak przyciera i mało tlenu = dużo dymu, na twoim miejscu odłączyłbym webasto aby nie uwalić sterownika do momentu dokładnego zdjagnozowania bo w 2 miesiące raczej sie nie zasyfił z powrotem
_________________ -DIAGNOSTYKA I NAPRAWA PIECY I STEROWNIKÓW WEBASTO !
-NAPRAWA SILNIKÓW WENTYLATORA CHŁODNICY W ROVER 75
sash997 coś faktycznie musi być na rzeczy. doraźnie psiknąłem pod kopułę wiatraka - przestało dymić i piszczeć. niemniej chciałbym zrobić to porządnie więc przydałoby się wiedzieć jak wyjąć ów wiatrak bez demolki
Pozdrawiam, Adam
_________________ R 75 03r CDTi automat; R 45 03r 1.6; R 400 98r 1.6
Pomógł: 36 razy Dołączył: 24 Mar 2009 Posty: 1654 Skąd: wieluń
Wysłany: Sro Gru 18, 2013 19:23
ok rozebrałem to ustrojstwo zaraz powrzucam zdjęcia i opisze co i jak
[ Dodano: Sro Gru 18, 2013 19:03 ]
ok po zdjęciu osłony widać czarną kopułę (śmigiełko wentylatora)podgrzałem to troche przed zdejmowaniem bo wiadomo zimny plastik = kruchy plastik ,jak już był cieplutki podłożyłem nóż (nic grubszego nie wejdzie) i przesuwałem (tak jakby to kroił) aż do osi silniczka na której jest osadzone,potem przekręciłem nuż podważając całą długością ostrza śmigiełko i ładnie wyskoczyło
[ Dodano: Sro Gru 18, 2013 19:08 ]
pod śmigiełkim są 3 śrubki trzymające silniczek i 2 pozostałe od dekielka na którym trzyma sie silniczek,odkręcamy te 2 oraz jedną z boku którą było widać już przed zdjęciem śmigiełka podważamy aluminiowy dekielek (może dość ciężko odchodzić bo jest tam jeszcze gumowa uszczelka która sie lekko zwulkanizowała), wyciągamy dekielek razem z silniczkiem
[ Dodano: Sro Gru 18, 2013 19:13 ]
heh znów mi sie zdjęcia nie pokolei poukładały
[ Dodano: Sro Gru 18, 2013 19:16 ]
jak już miałem silniczek na zewnątrz to też go wypatroszyłem i sprawdziłem szczotki, jak chyba widać szczotek jest jeszcze dużo
[ Dodano: Sro Gru 18, 2013 19:23 ]
to co zauważyłem przy rozbieraniu to 3 śrubki od silniczka były jakoś bardzo słabo przykręcone,bardzo możliwe że piszczenie wytwarza śmigiełko trące sie o aluminiową obudowe, ten wentylator po złożeniu ani razu nie zapiszczał,zakładając śmigiełko na oś silnika zostawiłem odstęp grubości noża kładąc go na obudowie przed wciśnięciem śmigiełka
_________________ -DIAGNOSTYKA I NAPRAWA PIECY I STEROWNIKÓW WEBASTO !
-NAPRAWA SILNIKÓW WENTYLATORA CHŁODNICY W ROVER 75
sash997 jesteś wielki! bardzo dziękuję za ten opis (ja odpadłem właśnie na zdejmowaniu tej plastikowej kopułki z osi silnika, ale teraz już wiem że da się to na ciepło wykonać). rozumiem, że cały wiatrak z silnikiem da się wyjąć bez wyjmowania webasto z auta ponieważ wszystko dostępne jest od góry ?
ps. dzisiaj poczułem smród paliwa w kabinie, wydaje mi się że mój wentylator przestał piszczeć ale też wolniej kręci i nie przedmuchuje dobrze komory spalania webasto.
_________________ R 75 03r CDTi automat; R 45 03r 1.6; R 400 98r 1.6
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum