No robię to tak że projektuję układ do pomiaru wszelkich czynników w samochodzie
Na razie jakoś niedługo będzie gotowy układ do pomiaru spalania.
A jedno ze zdjęć w trakcie prac jest w moim avatarze Na razie niema co chyba pokazywać bo nic specjalnego niema, trochę kabelków i kilka diod plus wyświetlacz.
Ogółem chce wstawić jeden wyświetlacz do środka aby informował o podstawowych informacjach, a drugi pod maskę, do całkowitej diagnostyki samochodu, chce aby wszystkie możliwe informacje o samochodzie wyświetlał.
A tutaj zdjęcie z prac (prawdopodobnie taki wyświetlacz będzie pod maską)
Adi a ile taki projekt kosytuje, mi w roverku właśnie barkuje jakiegoś kompa pokładowego, niby wyposażenie jest duże a nie wstawali nic do łatwej diagnostyki itp. monitorek pewnie z 150 zł a cały układ ? ja bym chciał taki pod radiem jakoś. najlepiej jak by był w proporcjach 3:1 czy nawet 4:1 a nie 4:3
mały o.t.: kiedys koles zrobił w Fordzie escorcie zamiast zegarka komputer pokładowy z temp, napięciem, data itp, sprzedał za 250 zł, ciekawe ile Ty byś cenił taki swój projekt
Mój projekt jest jeszcze w czasie prac, chodź większość jest na ukończeniu. W tej chwili jest pomiar temperatury wewnątrz samochodu, na zewnątrz i temp silnika, do tego jeszcze muszę poprawić licznik obrotów i spalania i dorobić układ do pomiaru napięcia na aku.
Potem będzie to się rozbudowywać, ale na razie nie mam czasu, sporo roboty na uczelni mam, tak w połowie czerwca zacznę dalej to robić.
A ile kosztować ? To pewnie będzie adekwatne od wersji tego komputera, czyli głównie od tego kto jaki wyświetlacz będzie chciał i jakie dodatkowe opcje w tym.
Ja już zrobiłem i zamontowałem namiastkę komputerka pokładowego.
http://www.elektroda.pl/r...c.php?t=1660034
Pierwsza wersja dość uboga w funkcje, ale trwają zaawansowane prace nad wersją 2.0 Do szczęścia brakuje mi tylko pomiaru spalania chwilowego i na 100/km.
Myślę, że podobny zegar można swobodnie zamontować w R416.
Właśnie biedzę się nad pomiarem spalania w czasie (chwilowe) i w przebytej drodze (na 100 km).
Według tego co do tej pory udało mi się wyczytać z Rave, pomiar spalania mogę spróbować oprzeć na czasach otwarcia wtrysków. Mam nadzieję, że wystarczy podpiąć się pod wtryskiwacz i obliczać czas jego otwarcia. Przy znanej stałej wtrysku (nie wiem jeszcze jaka ona jest, ale z tego co piszą w Rave max wtrysk to 0,05 cm3/1 wtrysk) i czasie otwarcia wtrysku można obliczyć spalanie w czasie. Znając przebytą w tym czasie drogę, obliczyć spalanie w l/100km.
Jest taki problem, że te sygnały na wtrysk są strasznie złej jakości, trzeba dać optoizolator, jakiś duży opornik i wtedy za tym opto badać sygnał, inaczej bez przerwy jakieś szumy idą.
Musisz jeszcze znać z jaką prędkością obraca się silnik, by przewidzieć ilu krotnie w ciągu 100km obróci się silnik a tym samym ile razy nastąpi wtrysk, a na podstawie tego obliczyć spalanie.
Wtryskiwacze (nie jestem pewien jak to jest w 1.8, ale jeśli podasz mi nr. wtryskiwacza to Ci powiem) w silnikach K mają wydajność średnio 200cm^3/min. I niema co patrzeć ile ml daje na wtrysk, bo one otwierają się na różny okres czasu więc będzie on różny a wtedy i dawka paliwa dostarczona jest inna Więc pozostaje badanie czasu i obliczanie.
Ja mam na razie problem dokładnym liczeniem czasu, nie wiem czemu układ za wolno mi liczy mimo kwarcu 20Mhz (zachowuje się jak by było tam góra 500kHz ).
Jest taki problem, że te sygnały na wtrysk są strasznie złej jakości, trzeba dać optoizolator, jakiś duży opornik i wtedy za tym opto badać sygnał, inaczej bez przerwy jakieś szumy idą.
Mam w układzie optoizolator. Nie testowałem tego jeszcze na silniku, ale jestem dobrej myśli.
Cytat:
Musisz jeszcze znać z jaką prędkością obraca się silnik, by przewidzieć ilu krotnie w ciągu 100km obróci się silnik a tym samym ile razy nastąpi wtrysk, a na podstawie tego obliczyć spalanie.
A tu bym się nie zgodził Nie interesuje mnie z jaką prędkością obraca się silnik ale ile wtrysków robionych jest w czasie - liczę łączny czas otwarcia wtryskiwacza (razy 4) w odcinku czasu. Obliczam ile silnik "wpompował" paliwa i w tym samym odcinku czasu ustalam przebytą drogę i na tej podstawie obliczam l/100km.
Cytat:
Wtryskiwacze (nie jestem pewien jak to jest w 1.8, ale jeśli podasz mi nr. wtryskiwacza to Ci powiem) w silnikach K mają wydajność średnio 200cm^3/min. I niema co patrzeć ile ml daje na wtrysk, bo one otwierają się na różny okres czasu więc będzie on różny a wtedy i dawka paliwa dostarczona jest inna Więc pozostaje badanie czasu i obliczanie.
Właśnie nie mogę nigdzie znaleźć stałej wtrysku na min. W R45 1.8 mam ponoć wtryskiwacz Bosch MYJ 100550 - 0280 155 884. Może wiesz coś o nim?
Cytat:
Ja mam na razie problem dokładnym liczeniem czasu, nie wiem czemu układ za wolno mi liczy mimo kwarcu 20Mhz (zachowuje się jak by było tam góra 500kHz ).
Nie wiem co programujesz i w czym programujesz, nie potrafię niestety pomóc.
Twój wtrysk według katalogu to 182cm^3/min, ale możesz przyjąć 190.
Programuje attiny2313 w C a z tego co widziałem ty w BASCOM'ie siedzisz więc wiem ze raczej nie pomożesz
Dlaczego razy 4 liczysz czas otwarcia ? Wtryski pracują parami, czyli na jeden zapłon przypadają dwukrotne wtryśnięcia paliwa, obliczając czas jednego wtrysku i mnożąc go razy 2 będziesz wiedział ile pobrał paliwa na jeden wybuch.
Dzięki za info o wtrysku.
Dlaczego wtrysk liczę x4? Dlatego, że niezależnie od układu zapłonu i kolejności zapłonu przez wtryskiwacze w danej jednostce czasu "wycieka" właśnie x4 paliwa. Nawet jeśli pracują parami to "kraniki" są cztery nie dwa.
De facto, teraz uzmysłowiłem sobie, że jeśli za jednostkę czasu odniesienia przyjmuję 1 sek, to może się zdarzyć, że "wstrzykną" w niej niekoniecznie x4 wtryski - a np. 25 wszystkich wtrysków (niepodzielne przez 4). Będzie to jakiś błąd pomiaru, ale inaczej musiałbym podłączyć się pod wszystkie wtryski, albo dodatkowo podłączać się i uwzględniać obroty silnika. Nie mam na to już wejść. Mam 2 wejścia INT i jedyne co mogę mierzyć to wtrysk i speedometer.
Ja zrobiłem to tak (przyznam się, dość sprytnie ):
Gdy następuje wtrysk, układ zaczyna liczyć jego czas, gdy zanika, wtedy zliczony czas wpisuje do zmiennej ale dalej liczy aż nastąpi znowu wtrysk. Wtedy to zliczony czas wpisuje do następnej zmiennej.
Wtedy mamy czas wtrysku a znając wydajność jego można obliczyć ile wtrysną paliwa. Druga zmienna to czas między poszczególnymi wtryskami, czyli czas tak jak by obrotu silnika, więc znając to można obliczyć z jaką prędkością obraca się silnik
Dalej to już obliczenia ilości paliwa dla 4 wtrysków i ile razy wtryśnie a ileś obrotów, wtedy mamy wartość spalania.
Plus jest taki że wynik mam dokładniejszy i częściej aktualizowany, a do tego znam tez obroty silnika. Dokładając jeszcze znajomość prędkości silnika można nawet obliczyć na którym biegu akurat się poruszamy, czy hamowanie silnikiem nam się opłaca itp. itd.
Zacząłem myśleć podobnie. Da się na przerwaniu i jednym timerze obliczyć czas trwania jednego wtrysku i tak to robię. Zapisuję czas do zmiennej, ale zmienna ta sumuje czasy wtrysku w drugim obliczanym czasie - nazwijmy go referencyjnym i powiedzmy ze jest to 1 sek. W tym samym czasie inne przerwanie liczy impulsy drogi w czasie referencyjnym.
Suma czasu wtrysku * stała wtrysku da spalone paliwo przez jeden wtrysk.
Twój sposób jest sprytny i spróbuję się nad nim zastanowić już nad programem.
Pomiar czasu wtrysku zrobię na jednym przerwaniu i jednym timerze. Początek wtrysku wyzwala przerwanie i startuje timer. Koniec wtrysku wyzwala to samo przerwanie i zapamiętuje timer (czas wtrysku), początek drugiego wtrysku resetuje timer i zapamiętuje czas (czas obrotu wału), itd. itd...
Chyba lepiej będzie przyjąć do wyliczenia drogi przebytej w czasie tego właśnie czasu obrotu wału. Mamy wtedy prędkośc obrotową, prędkość drogową i spalanie.
Czy dobrze wyczytalem gdzieś, że silnik K robi jeden wtrysk na 2 obroty wału? I czy obliczając wg podanego przez Ciebie przepisu czas obrotu wału mamy w tym czasie na pewno cztery pełne wtryski?
Nie, silnik K dokonuje 2 wtrysków na jeden zapłon, czyli co obrót wału następuje wtrysk.
Dlatego łatwo znając czas między wtryskami można obliczyć prędkość wału i ile pobiera paliwa.
Ja to robię na jednym przerwaniu INT0 i jednym od zrównania timera (timer odlicza mi dokładnie czas 0.1ms).
Na razie zrobię spalanie na godzinę, później przerobię to dopiero na l/100km.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum