Ciekawe. Bo nie wiem skąd Twoje radio czerpie informację o tym co tam kręcisz pokrętłem ściemniacza.
Sprawdzę to. Póki co czekam na przejściówkę. Jak tylko dotrze, to pójdę do auta próbnie podłączyć radio i zobaczyć czy wszystko działa jak trzeba.
Cieszę się jednak że z Waszą pomocą oraz godzinami analizując schematy z sieci (niektóre z błędami) i zdjęcia różnych przejściówek już chyba kumam o co w tym chodzi. Bo w pierwszej chwili po wyjęciu oryginalnego radia, była to dla mnie czarna magia.
SPAMU¦
Wysłany: Pon Gru 10, 2018 16:14 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
Dziś na próbę podłączyłem nowe radio. Bajka! To już nie będzie tylko radio, ale stacja multimedialna z bardzo wieloma przydatnymi funkcjami i możliwościami. Samochód nie młody, a co do wyposażenia w nowoczesną elektronikę związaną z radiem, to nie będzie odbiegać od wielu nowych aut.
Ogólnie ostatnie trzy dni spędziłem na rozgryzaniu przewodów i pinów we wtyczkach od radia w Roverku, oraz od nowego radia. Chciałem poznać funkcję każdego przewodu i każdego pinu. Bo skoro już kupiłem taki multimedialny sprzęt, to chcę znać jego możliwości. A skoro dobieram się do instalacji elektrycznej w aucie, to warto bym wiedział, w czym grzebię.
Stworzyłem sobie spis wszystkich wtyczek, ich pinów i przewodów, oraz tego jak to się ze sobą łączy. To co na początku zdawało mi się czarną magią, teraz jest całkiem proste. Jak uściślę jeszcze kilka rzeczy, to zamieszczę na forum plik z tym, bo może być przydatny w przyszłości dla innych. Zamieszczę też opis jak wykonałem wszystkie połączenia jakie było trzeba zrobić we własnym zakresie.
Poniżej uwagi.
- Sprawdziłem, skoro we wtyczce nowego radia jest oprócz pinu oznaczonego "K1" także pin "K2" czy nie stosuje się go do podłączenia pinu 3-go z wtyczki ISO, zamiast do masy. Okazało się że nie i faktycznie trzeba pin 3 wtyczki ISO połączyć z masą.
- U mnie po włączeniu radia podświetlenie przycisków nie działało w ogóle. By zadziałało, a do tego by podświetlenie reagowało na regulację na pulpicie, należało połączyć wolno wiszący przewód ILL nowego radia z pinem ILLUMINATION wtyczki CAN BUS nowego radia. Oczywiście trzeba sobie wpierw sprawdzić, który to pin tej wtyczki jest połączony z pinem 13-tym czarnej wtyczki, oznaczonym ILLUMINATION.
- Radio po uruchomieniu, nawet bez podłączonego wzmacniacza anteny działało dobrze. By jednak podłączyć ten wzmacniacz, nie trzeba nic przerabiać, a tylko połączyć wolno wiszący niebieski przewód AUTO ANT czarnej wtyczki, z wolno wiszącym niebieskim przewodem AMP-CON kremowej wtyczki. Zresztą to zostało przygotowane do łączenia, bo na jednym jest wtyczka, a na drugim gniazdo. Sprawdziłem, i pojawia się tam +12V po włączeniu radia. I tylko wtedy.
- Do portów USB (dwa się podłącza z tyłu radia na przewodach, jeden jest na przedzie radia) można podłączać na przykład Pendriva i z niego sobie odtwarzać muzykę czy filmy.
- Antenę GPS położyłem najwyżej jak tylko się dało pod pulpitem. Przerzuciłem ją przez jeden z wylotów wentylacji. Kawałek nad nim jest już pulpit. Działało. Moja antena nie jest wyposażona w magnes.
- Może tylko się mi wydaje, ale chyba tak jak to inni pisali, dźwięk z głośników na tym nowym radiu jest lepszy niż na tym co było fabrycznie. A fabrycznie był bardzo, bardzo słaby.
encor, ja kupiłem przejściówkę z inną czarną wtyczką. Za jakiś czas to wszystko dokładnie zaprezentuję.
[ Dodano: Pią Gru 14, 2018 01:05 ]
W toku wnikania we wtyczki, przewody i piny, oraz po próbie podłączenia radia, na koniec mam nieco pytań, tak by już całkowicie poznać zagadnienie.
- Wtyczka nowego radia ma miejsce na dwa piny jakich nie ma. Posiadają oznaczenia CAN-RX i CAN-TX. Gdyby były, do czego by służyły i czy byłyby to wejścia czy wyjścia?
- Wolno wiszący przewód nowego radia, oznaczony BRAKE CTL to jest wejście, czy wyjście? W sieci znalazłem taki opis: "podłączenie masy do hamulca ręcznego". Tak to działa? Wtedy byłoby to wyjście. Czy może jest to wejście i się podłącza jakiś sygnał z ręcznego? Jak to jest dokładnie?
- Do czego służy pin oznaczony "K2" we wtyczce nowego radia? Pod "K1" się podłącza przyciski z kierownicy. A co pod "K2"? Ewentualny jakiś kolejny panel z przyciskami?
- Jedna z wtyczek ma wolno wiszący przewód oznaczony TV-IR. Domyślam się, że ma to jakieś powiązanie z pilotem i telewizorem. Ale jakie? Do czego się to podłącza? To jest wejście, czy wyjście? Samo radio na panelu przednim tak jakby ma czujnik IR, bo jest tam fioletowy prostokącik tak opisany. Ale żadnego pilota w zestawie nie było. Po co więc to na panelu i po co ten przewód?
- We wtyczce BMW teoretycznie jest pin do podłączenia K-BUS. Do czego to służyło?
- Trójkolorowa wtyczka ISO C ma część niebieską związaną ze zmieniarką. A część zielona i żółta z czym były powiązane? Zielona z nawigacją? U mnie w aucie na niej nie ma przewodów, ale i nawigacji nie mam. Ale po co nawigacja miałaby osobne zasilanie, skoro jest częścią radia fabrycznego? Część żółta to teoretycznie na telefon?
- W nowym radiu są miejsca na trzy wtyczki oznaczone "Split machine". Do czego te gniazda służą? Bo ni cholery nie mogę w sieci znaleźć odpowiedzi.
- Do nowego radia dali plastikowe pudełko oznaczone CAN BUS. W zasadzie do czego mogłoby mi to służyć? A jak nie podłączę (bo nie planuję), to coś tracę? Czy system Android w jakiś sposób jest w stanie wykorzystać to pudełko? Na przykład do jakiejś diagnostyki odpowiednim programem.
- Podłączyłem na próbę zewnętrzny głośnik do jednego z wyjść na głośniki, ale mimo iż było słychać cyknięcie, głośnik milczał. Czemu? Do czego w takim razie są wyjścia na 5 głośników (4 satelity i subwoofer)?
- W najbliższej przyszłości planuję dodanie kamery cofania, ale będę w związku z tym musiał przeciągnąć przewód wideo od radia do tylnej klapy. Jest jakiś wątek gdzie ktoś pokazał gdzie poprowadzić przewód i jak się do tych miejsc dobrać? Bo trochę się tego boję.
- Może tylko się mi wydaje, ale chyba tak jak to inni pisali, dźwięk z głośników na tym nowym radiu jest lepszy niż na tym co było fabrycznie. A fabrycznie był bardzo, bardzo słaby.
Jestem ciekawy jak gra to u Ciebie. Gdyż miałem kilka wersji tego radia i dopiero ta co mam aktualnie ma świetny dźwięk czyli wersja z PX5 ośmiordzeniowy 1.5GHz 64Bit, 4GB RAM i androidem 8.0.
Wcześniej miałem dwa inne na Androidzie 7.1 z procesorem czterordzeniowym 1.3GHz (Dźwięk strasznie płaski, nawet po włączeniu podbicia), a drugi również czterordzeniowy 1.6GHz, ale już PX3 i tutaj było lepiej ale i tak nie tak dobrze jak w tym co teraz mam.
Natomiast to radio co Ty masz wyszło na nowszym procesorze czterordzeniowym również 64Bit jak w przypadku ośmiordzeniowego procka i jestem ciekawy czy gra porównywalnie z moim
Cytat:
- Wtyczka nowego radia ma miejsce na dwa piny jakich nie ma. Posiadają oznaczenia CAN-RX i CAN-TX. Gdyby były, do czego by służyły i czy byłyby to wejścia czy wyjścia?
Miałem taką wtyczkę i jedyne co się działo po podłączeniu, to to, że zawsze przy włączaniu/wyłączaniu zapłonu, wycieraczki przedniej szyby same się włączały i robiły jeden cykl, tak jakby dawały jakiś znak
CoCu napisał/a:
- Trójkolorowa wtyczka ISO C ma część niebieską związaną ze zmieniarką. A część zielona i żółta z czym były powiązane? Zielona z nawigacją? U mnie w aucie na niej nie ma przewodów, ale i nawigacji nie mam. Ale po co nawigacja miałaby osobne zasilanie, skoro jest częścią radia fabrycznego? Część żółta to teoretycznie na telefon?
Wydaje mi się, że zależy od wersji radia u mnie w zielonej wtyczce były kabelki od sterowania radia z kierownicy i na oryginalnym radiu działało, a miałem jakieś radio oryginalne na płyty, ale nie pamiętam już jakie.
CoCu napisał/a:
- Do nowego radia dali plastikowe pudełko oznaczone CAN BUS. W zasadzie do czego mogłoby mi to służyć? A jak nie podłączę (bo nie planuję), to coś tracę? Czy system Android w jakiś sposób jest w stanie wykorzystać to pudełko? Na przykład do jakiejś diagnostyki odpowiednim programem.
Ja u siebie nie mam podłączonego CAN BUSa. Kolega w e46 po odpowiednim ustawieniu w opcjach fabrycznych radia, ma informacje na temat spalania, temperatury, informacje o otwartych drzwiach, i info z czujników parkowania takie graficzne.
Ale z tego co patrzyliśmy w ustawieniach fabrycznych radia dla CAN BUS, to nie ma ustawień do Rovera 75. Są do BMW, Mini i Roewe ale do Roverka nie było, więc nie wiem czy któreś z tych ustawień byłoby dobre i czy jakiekolwiek info byłoby pokazywane.
_________________ Sprzedam Radia z Androidem do Rovera 75 / BMW e46
- Wtyczka nowego radia ma miejsce na dwa piny jakich nie ma. Posiadają oznaczenia CAN-RX i CAN-TX. Gdyby były, do czego by służyły i czy byłyby to wejścia czy wyjścia?
Cieżko stwierdzić co chinczyk mial na mysli bo te oznaczenia są jakies z dupy. nie ma takich lini jak CAN-RX i CAN-TX, są CAN-LOW i CAN-HIGH. Ponadto w okolicach radia nie ma żadnej linii CAN.
CoCu napisał/a:
- We wtyczce BMW teoretycznie jest pin do podłączenia K-BUS. Do czego to służyło?
K-BUS to szyna komunikacyjna miedzy modułami w Roverze. Na tej linii lecą prawie wszystkie dane, statusy świateł, status PDC, można tez tą linią sterować wszystkie moduły a nawet je kodować. Jeżeli nie masz gdzie tego podłączać - nie podłączaj nigdzie.
CoCu napisał/a:
- Do nowego radia dali plastikowe pudełko oznaczone CAN BUS. W zasadzie do czego mogłoby mi to służyć? A jak nie podłączę (bo nie planuję), to coś tracę? Czy system Android w jakiś sposób jest w stanie wykorzystać to pudełko? Na przykład do jakiejś diagnostyki odpowiednim programem.
Znowu CAN z ktorego nie mozna nic sensownego odczytac w zasadzie. Jezeli za to jest to skrzyneczka ktora potrafi odczytac sygnaly z K-BUS lub K-Line mozesz miec sporo bajerów, o ile masz program ktory to obsłuży.
encor napisał/a:
Kolega w e46 po odpowiednim ustawieniu w opcjach fabrycznych radia, ma informacje na temat spalania, temperatury, informacje o otwartych drzwiach, i info z czujników parkowania takie graficzne.
Te same ustawienia powinny działać dla Rovera, toż to prawie to samo.
Podsumowując - szyna CAN w roverze służy jedynie do komunikacji powiedzy ECU, ABS, IPK, JATCO i chyba tempomatem. Podłączenie radia do tego nie ma sensu, chyba ze chcesz sniffowac szynę CAN i monitorować dane przesyłane pomiędzy tymi modułami, ew samemu cos tam wysyłać.
Natomiast linia K-BUS łączy prawie wszystkie moduły w samochodzie. Dużo można z tego odczytać, można sterować, można nawet się postarać o kodowanie np świateł podczas jazdy, i w prosty sposób zrobić sobie przełącznik świateł policyjnych z poziomu aplikacji w radiu
Jest jeszcze linia K-Line, która jest wyprowadzona na OBD.
Polecam zapoznanie sie ze schematami w RAVE, tam są pokreślone linie komunikacyjne, będzie wtedy wiadomo co do czego jest podłączone i co by się dało odczytac.
a słyszałeś (poza torque )o jakiś kablach pod kbus i androida ktory by podobne cuda robił w roverku?
Jeśli masz kabel do TOAF'a to zapewne będzie on działał na Androidzie. Wystarczy przejściówka na OTG, i możesz nawet pod telefon podłączyć i działać. Kwestia tylko oprogramowania.
Po wielu różnych próbach, dziś ostatecznie nowe radio zainstalowałem w aucie. Wczoraj było trzeba w gnieździe na radio w tunelu wyciąć sporo materiału dookoła, tak by radio weszło. Dziś zaś antenę GPS zainstalowałem wsadzając ją pod pulpit, w okolice między radio a schowek, najwyżej jak się dało, na jakiejś plastikowej rurze. Wcisnąłem ją na ścisk pomiędzy tą rurę a pulpit i dzięki temu że jest tak wysoko, nad nią jest tylko już pulpit i żadnych innych rzeczy. Sprawdzałem - GPS działa. Wczoraj okazało się także, że to nowe radio jest dłuższe i po wsadzeniu do niego wtyczek, ledwo co wchodzi, bo z tyłu zagięte przewody dotykają do stalowej rury konstrukcji nadwozia. Ale udało się wszystko zmieścić, na styk. Kable głównej wtyczki musiałem odgiąć na bok by szły nie w dół, a po bocznej prawej ściance radia. A z lewej strony przewody z wtyczkami ISO przyczepiłem na opaskę po lewej stronie tunelu, tak by nie kolidowały z radiem tylko bokiem szły w dół. Dzięki usunięciu na czas montażu panelu klimatyzacji, wszystko stało się łatwiejsze. Teraz wszelkie ewentualne połączenia w przyszłości mogę robić pod radiem, po usunięciu panelu klimatyzacji tylko, bez demontażu samego radia.
Ogólnie wydawałoby się, że pełny sukces. Ale... Ja nie byłbym sobą, gdyby wszystko poszło idealnie. Na koniec się okazało, że nie wiem czemu, ale po instalacji radia, teraz wyświetla mi się kontrolka poduszek powietrznych i jak sprawdziłem w TOAFie, jest to błąd zapłonu napinacza pasów pasażera. Za duża rezystancja, czy coś takiego. Kasowanie błędu nic nie daje - zostaje. No i mam problem kuźwa. Może jakiś przewód przetarłem, czy co?
Dziś przyszła też kamerka cofania. Podłączyłem ją na próbę do radia, nim zainstalowałem na dobre radio. I się okazało, że nie działała pod wtyczką CCD AVIN jak chyba być powinno, ale pod wtyczką VIDEO IN. Przy okazji wyszło co można podłączyć pod VIDEO IN i co się stanie, ale do czego w takim razie jest wtyczka cinch CCD AVIN?
eraz wyświetla mi się kontrolka poduszek powietrznych i jak sprawdziłem w TOAFie, jest to błąd zapłonu napinacza pasów pasażera. Za duża rezystancja, czy coś takiego. Kasowanie błędu nic nie daje - zostaje.
Tam nie ma żadnych kabli od poduszek, chyba że grzebałeś w pobliżu modułu SRS.
Sprawdz wtyczki od napinacza - moze jak przesuwales fotel to coś sie wypieło.
A w którym miejscu jest moduł SRS? Ja poprzez dziurę od radia grzebałem łapą i w lewo i w prawo głęboko, szukając miejsca do instalacji anteny GPS. Może jakiś przewód pociągnąłem niechcący i coś się wypięło? Po prawej dotykałem jakiś cylinder z żółtą wtyczką.
A gdzie jest ta wtyczka od napinacza o jakiej wspominasz? W słupku między drzwiami?
U mnie w radiu jest Android 8.1. Nie wiem czy to przez to, czy z powodu zmian w nakładce na system zrobionej przez producenta radia, ale pewne rzeczy wyglądają inaczej niż u Ciebie. Nie ma żadnego menu które mógłbym włączyć po wpisaniu kodu, nie ma co dziwne opcji Bluetooth, czy nawet opcji zmiany koloru podświetlenia klawiszy i całe szczęście że mają kolor jak te w aucie. Logo uruchomieniowe zmienia się po wpisaniu zupełnie innego kodu niż u Ciebie. Specem nie jestem, ale system Android znam, w tym możliwości jego konfiguracji, gdyż od lat używam telefonów Samsunga z najwyższej półki i nie raz bawiłem się opcjami konfiguracji. A tu w tym radiu po prostu pewnych rzeczy nie ma w ogóle. A zatem nie uruchamiałem żadnych opcji w ukrytym menu, bo nie widzę bym takie w ogóle miał.
Sama kamera w odniesieniu do jakości obrazu taka sobie. Stosunkowo niska jakość obrazu. Szczególnie jak się porównuje do filmów w wysokiej rozdzielczości jakie często oglądam na telefonie. Ale sprawdzałem w sztucznym oświetleniu, więc w słońcu pewnie będzie trochę lepiej.
Pod którą wtyczkę radia podłączyłem by działała kamera pisałem w jednym z wcześniejszych postów, chociaż to dziwne, bo teoretycznie inna wtyczka miała temu służyć i teraz się zastanawiam do czego w takim razie stworzono tę. W głównym menu radia jest aplikacja o nazwie "AVIN". Po jej włączeniu na ekranie pojawia się obraz z kamery. I tyle - proste. Ale można także zrobić tak, że obraz ten pojawi się automatycznie. By to uzyskać, trzeba podać napięcie +12V na wolno wiszący przewód radia oznaczony "BACK-CAR". Oczywiście, by to miało sens, trzeba tam podać napięcie ze świateł cofania.
Długo myślałem by kupić może ten moduł bezprzewodowy, zamiast ciągnąć przewody. Ale parę opinii na Allegro gdzie tych modułów łączności bezprzewodowej jest wiele zniechęciło mnie, bo niektórzy jako wadę wykazywali zakłócenia w odbiorze. Chociaż, i przy połączeniu kablowym takowe mogą się pojawić, bo to sprzęt za kilkadziesiąt złotych, a nie kilkaset. Ekranowane to raczej te przewody jakoś specjalnie nie są.
Widziałem kamerki jaką wybrałeś, ale ja lubię symetrię, więc chociażby z tego powodu takowej nie wybrałem. Wolę mieć coś centralnie, niż tylko z jednej strony.
I na koniec moje rozważania nad podłączeniem. Standardowo, jak pisałem wyżej kamerę się podłącza do świateł cofania. To daje i zasilanie kamerze, a i sygnał do radia by pokazać na ekranie automatycznie obraz. Ale przy takim połączeniu, nie byłoby możliwości oglądania tego obrazu kiedy się chce, a tylko po włączeniu biegu wstecznego. Dlatego myślałem jak inaczej zasilić kamerkę. Kombinowałem nad oświetleniem tablicy rejestracyjnej, ale ono zapala się dopiero po załączeniu świateł, a u mnie aktywowane są w BCU światła dzienne, więc w dzień w ogóle nie ruszam włącznika świateł. Więc kupiłem kilka metrów przewodu i go pociągnę wraz z tym od kamery. Z wtyczek radia już zawczasu wyprowadziłem sobie samemu dodatkowe wyjście +12V od zapłonu, czyli czerwony przewód czarnej wtyczki ISO. Przewód kamery podłączę więc nie z tyłu auta, ale z przodu do tego wyprowadzenia, a wolny koniec z tyłu auta zaślepię, jako niepotrzebny. Tym sposobem zawsze po przekręceniu kluczyka kamera będzie miała stale zasilanie. A dodatkowy kupiony przewód podłączę do radia pod kabelek "BACK-CAR" a z tyłu auta do świateł cofania, co będzie automatycznie aktywowało obraz z kamery na radiu. Wszystko już sprawdzałem i będzie to tak działać.
[ Dodano: Pią Gru 21, 2018 16:37 ]
Wróciłem właśnie z garażu. Celem wizyty było poprowadzenie przewodów od kamery od środkowej konsoli, do bagażnika. Czyli pierwszy etap prac nad kamerą cofania.
Wymontowałem schowek oraz osłonę boczną pod nim. Odczepiłem osłonę słupka między drzwiami. Wymontowałem siedzisko tylnej kanapy, a z tym się męczyłem bo nie chciała się odczepić, zaś po pracach nie chce się z jednej strony z powrotem zaczepić. Udało się odczepić podłogę z boku, pod listwami progowymi (których zresztą nie mam). A zatem wystarczyło tylko teraz umiejętnie przeprowadzić przewody, co też uczyniłem. Przy okazji odkurzyłem dokładnie pod kanapą a była tam masa syfu. Operacja zakończona sukcesem. Ale...
Ponieważ przez większość czasu był przekręcony kluczyk oraz było włączone oświetlenie i radio, to chyba rozładowałem akumulator. Jak przekręcam kluczyk, to potrafi się pojawić ikonka hamulca ręcznego, ABS (a przez to i kontroli trakcji) a samochód nie odpala. Po przekręceniu kluczyka do końca słychać tylko jakieś cyknięcie spod maski, jakby stycznik, ale nic się nie dzieje. Takie mogą być objawy rozładowanego akumulatora? Ja to zawsze muszę mieć jakieś przygody chyba.
Ponieważ przez większość czasu był przekręcony kluczyk oraz było włączone oświetlenie i radio, to chyba rozładowałem akumulator. Jak przekręcam kluczyk, to potrafi się pojawić ikonka hamulca ręcznego, ABS (a przez to i kontroli trakcji) a samochód nie odpala. Po przekręceniu kluczyka do końca słychać tylko jakieś cyknięcie spod maski, jakby stycznik, ale nic się nie dzieje. Takie mogą być objawy rozładowanego akumulatora? Ja to zawsze muszę mieć jakieś przygody chyba.
Tak, rozładowałeś akumulator wystarczająco, aby rozrusznik już nie zakręcił.
_________________ Sprzedam Radia z Androidem do Rovera 75 / BMW e46
Chodzi mi to po głowie. By to uzyskać, należy kupić odpowiedni interfejs podpinany pod radio przez gniazdo USB. Interfejs z samochodem należy połączyć z ledwo trzema przewodami: +12 od baterii, masą oraz K-BUS. I tu pojawia się pewien problem. Na wtyczkach ISO A i B w samochodzie nie ma pinu/przewodu sieci K-BUS. Teoretyczny kolor takiego przewodu to biało-czerwony. Ale na trójkolorowych wtyczkach ISO C do dwóch różnych pinów podłączone są przewody biało-czerwono-żółte o oznaczeniach pinów "CD changer K-bus" i "K-bus connection for nav pack". Czy to można wykorzystać właśnie jako potrzebne miejsce wpięcia się w sieć K-BUS?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum