Wysłany: Nie Lip 08, 2012 16:09 [R75] Nieznośny problem klimatyzacji
Typ: V6 Rodzaj silnika: benzyna Pojemnosc silnika: 2.0 Rok produkcji: 2000
Temat nie działającej właściwie klimatyzacji w R75... ile tematów tyle problemów.
Ja swego problemu mam już dość. Gdy na dworze więcej jak 25'C lub jest niesamowity zaduch autem po prostu nie da się jechać. Jest gorąco plecy się pocą... no nie idzie wytrzymać. Na postoju? Wszystko OK(mniej więcej) Ale jazda np w trasę już niestety odpada.
Ale do rzeczy:
U mnie wygląda tak:
Gdy auto stoi na postoju klima działa tzn czuć ją że działa. Nie mam na myśli tutaj jakiegoś smrodu - bo nie śmierdzi, ale jest miły chłodek. Pasażer z boku ma trochę gorzej bo nie zawsze leci miły chłodek na postoju. Czasem jest tak że leci nie słodzone powietrze. Ale nie wiem od czego to jest zależne...
Gdy auto stoi na postoju ale przygazowuję go to klima przestaje chłodzić właściwie już po przekroczeniu 1200obr... i gdy obroty powrócą na bieg jałowy to zaczyna ponownie chłodzić.
Mam dziwne odgłosy z okolic tunelu środkowego.
Odgłosy te mam nagrane i tutaj link do filmiku na YT -> http://www.youtube.com/wa...channel&list=UL
chodzi o dźwięki w 0:10sek; 0:36
Odgłosy te wydobywają się gdy:
1) uruchomię auto(klima wyłączona), włączę klime(po ok 2sek jest ten dźwięk)
2) podczas jazdy(klima włączona) gdy przekroczę ok 1500obr(wtedy po tym dźwięku chłodek z nawiewu przestaje lecieć) i gdy dojdę do ok 3000obr(nie zauważyłem aby po tym klima zaczęła chłodzić)
Generalnie dźwięk ten jest podobny do sygnału policji gdy zatrzymuje kogoś do kontroli takim pojedynczym dźwiękiem - tylko u mnie jest tak jakby puszczony od tyłu
A teraz kilka faktów:
- wentylator działa w 100% - jest nowy oryginalny
- klima nabita
Myślałem że może upuszczę trochę gazu z grubszego przewodu od klimy jak to ktoś doradził w jednym z wątków o spadku wydajności klimy. Niestety nie pomogło to. Dalej jest to samo.
Co do dźwięku to tak na razie obstawiam klapki... ale czy one mogą mieć wpływ na włączanie/wyłączanie się klimatyzacji w zależności od obrotów silnika?
SPAMU¦
Wysłany: Nie Lip 08, 2012 16:09 Post o charakterze reklamowym. Każde Twoje kliknięcie zwiększa nasze szanse przeżycia ;)
U mnie byl taki sam dzwiek kiedy mialem walniety wiatrak.Kiedy jechalem klima chlodzila,kiedy sie zatrzymalem,po chwili bylo slychac identyczny dzwiek i po chwili,lecialo cieple powietrze.Wyglada na to ze chyba ci wentylator nie dochladza a wtedy zawor bezpieczenstwa rozlacza sprezarke ,moze pracuje tylko na pierwszym biegu?Kiedy jest tak goraco musi sie zalaczyc trzeci bieg. Zreszta,naprawilem wiatrak,a i tak po dluzszej jezdzie i wkreceniu silnika na wieksze obroty klima sie wylacza i dopiero jak zgasze silnik i ponownie wlacze to zaczyna pracowac.Cholera wie o co teraz chodzi.Czarna magia. Nie wiem kogo sie poradzic,bo jak w trasie sie wylaczyla,od razu podjechalem do serwisu klimatyzacji.Kazal mi silnik odpalic i podniesc maske,a klima chulala jak trza,bo tak wlasnie ma.
xROnx, sprawdż czy kiedy usłyszysz ten dżwiek i przestanie lecieć schłodzone powietrze temperaturę przewodu grubego (niskie ciśnienie) i cienkiego(wysokie ciśnienie) gruby zimny a czasem nawet oszroniony , a cienki gorący ,czy w tym momencie chodzi wentylator i czy sprzęgiełko sprężarki jest zasprzęglone i sprężarka pracuje. Jeśli tak jest to wskazuje na problemy z zasterowaniem klapek przy nagrzewnicy i parowniku może silniczek.
Czy wskazania temperatury zewnętrznej są prawidłowe, może być też uszkodzony czujnik temperatury parownika.
Ewentualnie co często się zdarza uszkodzony jest presostat odczytujący błędnie zbyt wysokie ciśnienie co skutkuje wyłączaniem klimatyzacji.
Na filmiku zauważyłem,że jakoś dziwnie włączasz klimatyzację przyciskając przycisk "off". Ten przycisk służy do wyłączenia systemu wentylacji. Przycisk "auto" włącza klimatyzację i gdy nie zmieniamy ustawień nawiewu działa w pełni automatycznie, zmiana skutkuje przejściem w tryb manualny , przycisk "econ"wyłącza sprężarkę
automechanik, ok dzięki. to jest jakiś trop. bo szczerze powiedziawszy to już nie miałem żadnych pomysłów. Jutro sprawdzę i dam znać.
automechanik napisał/a:
Na filmiku zauważyłem,że jakoś dziwnie włączasz klimatyzację przyciskając przycisk "off"
Na filmiku miałem wyłączony nawiew w ogóle. I aby uruchomić nawiew włączyłem "off"em.
Żeby włączyć klime są dwie opcje:
1 - naciskając przycisk "auto" - wtedy klima działa krótko mówiąc tak żeby jak najszybciej uzyskać żądaną temperaturę
2 - przyciskając przycisk "econ" gdy masz na wyświetlaczu napis econ(po naciśnięciu napis econ znika), wtedy uruchamiasz klime ale możesz sterować siłą nawiewu oraz na co ma być kierowane powietrze.
Ja głównie mam włączoną tą drugą opcję bo podczas jazdy bym się zagotował jakby mi mocno leciało ciepłe powietrze z nawiewów...
... ale na "auto" mam tak samo tylko że jest głośniej i leci nie schłodzone powietrze.
[ Dodano: Nie Lip 08, 2012 22:49 ]
automechanik napisał/a:
Przycisk "auto" włącza klimatyzację i gdy nie zmieniamy ustawień nawiewu działa w pełni automatycznie, zmiana skutkuje przejściem w tryb manualny
no czyli to co napisałem wcześniej
[ Dodano: Nie Lip 08, 2012 22:53 ]
automechanik napisał/a:
Czy wskazania temperatury zewnętrznej są prawidłowe
tak zdecydowanie tak. na wyświetlaczu mam np temp 27'C a gdy gdzieś przejadę obok termometru wyświetlanego gdzieś tam na budynku to jest kwestia +/-3'C
[ Dodano: Nie Lip 08, 2012 23:01 ]
automechanik napisał/a:
może być też uszkodzony czujnik temperatury parownika
Sensor-evaporator jest umieszczony w obudowie dyfuzora mieszalnika powietrza w okolicy parownika, dochodządo niego dwa przewody, niebiesko-czarny i żółto-zielony
dochodządo niego dwa przewody, niebiesko-czarny i żółto-zielony
OK wszystko jasne.
[ Dodano: Pon Lip 09, 2012 20:24 ]
OK jestem po pierwszych testach i tak:
Punkt wyjścia: (auto odpalone klima wyłączona)
włączam klime(auto)
wentylator startuje, sprężarka startuje, przewody: cienki letni, gruby letni, powietrze w kabinie ledwo co chłodne
wyłączam klime w ogóle
czekam ok 1-2min
włączam klime(manualną)
wentylator startuje, sprężarka startuje, przewody: cienki po chwili robi się gorący, gruby zimny, powietrze w kabinie schłodzone.
Przygazowuję do 2000obr i: przewód gruby robi się ciepły, wentylator chodzi, sprężarka chodzi, powietrze w kabinie robi się ledwo chłodne czasami nawet lekko ciepłe.
potem wyłączam klime i znowu czekam 1-2min i powtarzam czynności najpierw klima auto(i tutaj zauważyłem że przewód gruby nie robi się zimny tylko jest letni)powietrze w kabinie ledwo co zimne a czasami nawet ciepłe; przerwa 1-2min, klima manualna i przewód gruby robi się zimny i leci zimne powietrze w kabinie
także wygląda na to że przy włączeniu na auto klima nie działa prawidłowo...
ale gdy wracałem do domu po testach miałem włączoną auto i gdy stałem na światłach to powietrze zrobiło się zimne jednak niestety nie miałem możliwości sprawdzenia ręką temperatury grubego przewodu. Podejrzewam że chyba był zimny.
Czyli co? Pozostaje
automechanik napisał/a:
wskazuje na problemy z zasterowaniem klapek przy nagrzewnicy i parowniku może silniczek
Zrób test klimy jest to gdzieś na forum opisane, kody błędów również. Może to wyjaśni sytuację. Ten dziwny dżwięk przy wyłączeniu a w zasadzie przerwaniu zimnego nadmuchu.
1 prawidłowe działanie klimatyzacji na wolnych obrotach i wyłączenie przy wyższych
- zbyt wysokie ciśnienie czynnika np. za dużo czynnika lub oleju w układzie
-wadliwe działanie presostatu (czujnik cisnienia czynnika wysokie- niskie)przy wysokim wyłącza przy niskim włącza
2 jeśli przy manualnym działa sprawniej to winny może być sensor evaporator lub żle ustawione klapki czy to spowodu uszkodzenia mechanicznego czy też niesprawny silniczek nagrzewnicy.
Istnieje jeszcze jedna możliwość wilgoć w układzie klimattyzacji powoduje zamarzanie i blokowanie zaworu rozprężnego co skutkuje przerywaną pracą układu (zamarznięcie- zablokowanie- wyłączenie, rozmrożenie wznowienie pracy- chłodzenie i tak cyklicznie.
Rozwiązanie- pełna obsługa klimatyzacji tzn odessanie czynnika, oczyszczenie, przefiltrowanie,wytworzenie próżni nawet przez 40 min w celu usunięcia wilgoci (w próżni temp wrzenia wody jest bardzo niska) sprawdzenie szczelności i napełnienie właściwą ilością czynnika.
no właśnie zapomniałem go zrobić dzisiaj. Robiłem go kiedyś i wyskoczyły mi dwa błędy; 21 i 22 które mówią o czujniku nasłonecznienia (21 - wyjście lewe; 22 - wyjście prawe) z tym że test robiłem w garażu przy zapalonej jednej żarówce 40W więc test mógł być przekłamany?
automechanik napisał/a:
1 prawidłowe działanie klimatyzacji na wolnych obrotach i wyłączenie przy wyższych
- zbyt wysokie ciśnienie czynnika np. za dużo czynnika lub oleju w układzie
-wadliwe działanie presostatu (czujnik cisnienia czynnika wysokie- niskie)przy wysokim wyłącza przy niskim włącza
Ale czy jakby tak było to sprężarka cały czas by chodziła?
Jutro dobiorę się do silniczków klapek i zobaczę co tam się dzieje i jak działają
Przy okazji zobaczysz czujnik przy parowniku. Jeśli chodzi o sprężarkę to musisz widzieć czy jest zasprzęglona czy kręci się tylko koło pasowe sprzęgiełka nie napędzając sprężarki.
Jeśli chodzi o sprężarkę to musisz widzieć czy jest zasprzęglona czy kręci się tylko koło pasowe sprzęgiełka nie napędzając sprężarki.
hmm a ja myślałem że skoro kręci się koło pasowe (tzn te które się kręci przy włączonej klimie) to znaczy że napędza sprężarke...
automechanik napisał/a:
Przy okazji zobaczysz czujnik przy parowniku.
no właśnie. tylko tak się zastanawiam jak sprawdzi czy czujnik jest dobry? jest jakiś sposób na "krótko"?
Tak samo jak sprawdzic silniczki klapek na krótko?
[ Dodano: Wto Lip 10, 2012 15:19 ]
automechanik napisał/a:
Sensor-evaporator jest umieszczony w obudowie dyfuzora mieszalnika powietrza w okolicy parownika, dochodządo niego dwa przewody, niebiesko-czarny i żółto-zielony
Tak samo jak sprawdzic silniczki klapek na krótko?
Silniczków nie udało mi się sprawdzić mając je w rękach, jedynie jak były zamontowane i to na wszystkie śrubki dopiero działały. Sprawdzałem tak: włączyłem klimę i jechałem temperaturą od LOW do HI i spowrotem, potem sterowałem nawiewami i obserwowałem jak chodzą.
_________________ wcześniej PoldoRover 10 lat złego słowa nie powiem
Rover 220SDi "szedł jak pocisk"
LR Freelander 1.8 Hard top PB/LPG będę tęsknił
teraz Rover 75 2.0 V6 Charme [mruczek] zobaczymy kupiony 13 w niedzielę
LR Freelander 1.8 SCAPA Sport
MG TF 160 srebrny pocisk
OK jestem po operacji dochodzeniowej. Więc tak:
Rozebrałem dwie strony tych nazwijmy to maskownic żeby dostać się do nagrzewnicy/parownika czy jak to tam się nazywa.
Obejrzałem wszystkie cztery silniczki klapek i wszystkie są sprawne w 100%. Chodzą łagodnie bez zacinania się. Jedynie silniczek od obiegu zamkniętego/otwartego nie miał styczności z klapką. Okazało się że ciegno nie było założone. Ale naprawiłem to i posmarowałem żeby miało jak najmniejsze tarcie i działa teraz.
Włączyłem klime na auto i za pierwszym razem na postoju na biegu jałowym klima się włączyła, grubsza rurka zrobiła się lodowata a z nawiewów leciała zimne powietrze. Następnie przygozowałem na 2000obr i rurka zrobiła się mniej zimna... była lekko zimna i analogicznie powietrze w nawiewach zrobiło się mniej zimne.
Potem przejechałem się autem. Teraz nie jest tak gorąco na dworze... ale wydaje mi się że klima działa jak wcześniej tzn z przerwami. Dźwięk dalej wydobywa się podczas pierwszego włączania klimy oraz przy powrotach obrotów do biegu jałowego.
Zrobiłem test klimy na dworze i wyskoczyły mi dwa błędy:
21 i 22 - czyli czujnik nasłonecznienia wyjście prawe i lewe.
Chciałbym to naprawić... jednak nie bardzo wiem o co chodzi. Czujnik nasłonecznienia jest jeden - ten pod przednią szybą... czy się mylę?
Do czujnika przy parowniku nie doszedłem bo nie mogę tam dojść. Przewód wchodzi przed parownikiem w taką szczelinę i na długość palca nic nie można było wyczuć. A z drugiej strony(od kierowcy) nie widać już go. Także lipa
A tak dla potomnych którzy by potrzebowali coś porobić przy silniczkach klapek to ich umiejscowienie i funkcje są takie:
strona pasażera - umiejscowiony pionowo przy nagrzewnicy to silniczek od nawiewu strony pasażera; umiejscowiony do góry nogami pod schowkiem to silniczek od obiegu zamkniętego/otwartego
strona kierowcy - umiejscowiony pionowo przy nagrzewnicy to silniczek od nawiewu kierowcy; umiejscowiony wyżej tak jakby nad nagrzewnicą to silniczek od sterowania nawiewem np nogi/twarz, nogi, szyba itp.
ten dzwiek u mnie rowniez wystepuje,
lecz tylko gdy czesto wlaczam i wylaczam klime, jezli np auto postoi dluzej juz tego nie slychac.
klima dziala bez zarzutu.
moze faktycznie masz za duzo czynnika i sie wylancza.
_________________ Był R75 CDT 2.0 2001r. automat sedan, jest R75 Tourer CDT 2.0 , 2001r.
Najlepiej by było dla pewności zrobić pełną obsługę klimatyzacji, czyli odzysk czynnika, wytworzenie próżni w celu usunięcia wilgoci (która może blokować zawór rozprężny, co skutkuje przerywaną pracą układu) oraz napełnienie układu właściwą ilością czynnika 450g.
Można w cześniej sprawdzić ciśnienia przy niepracującej po obu stronach około 5atm, przy pracującej niskie 2,4atm wysokie 13,4atm. Cisnienie wysokie może się wachać w kierunku wysokiego od 13,4 do 20atm powyżej tej wartości następuje wyłączenie sprężarki i po spadku ciśnienia do 13 ponowne włączenie.
Jeśli jest za dużo czynnika klimatyzacja będzie działala z przerwami zwłaszcza przy wyższych obrotach silnika ( wyższe obroty większa wydajnośc sprężarki)
Czasem nawet przy właściwej ilości czynnika sytuacja jest podobna wynika to ze zbyt dużej ilości oleju w układzie ( obsługujący klimatyzacje często dodają niepotrzebnie przy każdej obsłudze olej i następuje zmniejszenie pojemności gazowej). W nowszych urządzeniach olej który jest odsysany przy wytwarzaniu próżni jest ważony i potem po przefiltrowaniu oddany do ukladu)
Jestem po wizycie w serwisie.
Więc tak na początku podpięli się do klimy i okazało się że przy dodawaniu gazu rosło ciśnienie - a powinno być odwrotnie wobec czego ściągnęli gaz z układu (wyszło że miałem z tego co pamiętam ok 270g), następnie próżnia i nabijanie klimy.
Po nowym nabiciu i uruchomieniu klimy już tak nie było... tzn różowo też nie było ale po dodawaniu gazu nie rosło już ciśnienie...
Gdy auto stało na biegu jałowym to ciśnienie delikatnie rosło a potem spadało. Temperatura w nawiewach tak samo.
Więc póki co klima nabita jest i umówiłem się na za 2 tygodnie na kontrolę. Sprawdzą lampą UV czy nie ma gdzieś nieszczelności w układzie. Jeśli wszystko będzie OK to pozostaje do sprawdzenia sprężarka...
czy we wszystkich rocznikach sprężarki były takie same? dla KV6 i dla diesli?
Piszesz o ciśnieniu po stronie niskiego, po stronie wysokiego powinno rosnąć , a w zasadzie wachać się od około 12 do 20 z tendencją do utrzymywania sie na poziomie 13,4
[ Dodano: Sob Lip 14, 2012 20:06 ]
A i jeszcze jedno pytanie czy ten dżwięk zniknął
Powiem tak: od wizyty w serwisie klimy cały czas jeżdżę na włączonej klimie "auto" i póki co nie usłyszałem tego dźwięku.
Na razie ciężko mi powiedzieć czy klima działa z przerwami czy nie bo póki co dni nie są tak upalne. Choć mam wrażenie że jednak podczas jazdy powietrze jest mniej chłodnie niż na postoju...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum