Dzięki za odpowiedz.Czekam jeszcze na odpowiedz kolegi WELLMANA,bo on pisał że nie miał czynnika i wentylator nie ruszał,a jak nabił to ruszył:)Bo jak mam zepsuty wentylator to nie ma co klimy nabijać.Pozdro
mogła być taka sytuacja, po prostu mógł mieć uszkodzony 1 bieg wentylatora i po włączeniu klimy jak wzrosło ciśnienie w układzie to załączył sie 2 bieg
A wiec zaryzykowałem i nabiłem klime.Po nabicie i włączeniu klima zaczeła działać kompresor sie włączył i wiatrak tez ,ale po chwili się wyłączył i znowu włączył i tak klika razy.Czyli kompresor działa wentylator też,ale czy wentylator ma działac cały czasy ,czy się włączać i wyłączać wtedy kiedy ma sobie wyrównać cisnienie?
Pomógł: 12 razy Dołączył: 09 Cze 2008 Posty: 337 Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto Maj 26, 2015 17:16 Jak uruchomić wentylator??
Cytat:
Mam zamiar doprowadzić Roverka do wrzenia , co by sprawdzić czy włączy się wiatrak.
No i w końcu zdecydowałem się. W niedzielę, przy początkowej temp. płynu 87'C, po 37 minutach Roverek rozgrzał się do 107, jednak wentylator nie zadziałał. I w sumie to by się zgadzało , bo wg.podpiętego kiedyś kompa mam wiatrak 2 biegowy, a 1 bieg jest prawdopodobnie uwalony. Na doprowadzanie Roverka do temp. przy której powinien się włączyć bieg drugi(112°C do 119°C), nie miałem już sumienia I moje pytanie, a właściwie dwa
1 - żeby uruchomić wentylator poprzez włączenie odmrażania przedniej szyby, klimatyzacja musi być całkowicie sprawna(mam "zepsiuty" kompresor), czy wystarczy, że będzie odpowiednia ilość czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji.
2 - czy można uruchomić wiatrak, podając bezpośrednio napięcie do kostek wentylatora, które są gdzieś przy lewym nadkolu? Jeśli tak, to można by wyprowadzić przełącznik do kabiny i uruchamiać wiatraczek w dowolnym momencie.
Aha, tak przy okazji. Czy mógłby ktoś zmierzyć czas jaki potrzebuje jego Roverek(na biegu jałowym i wyłączonych nawiewach), by od temperatury 87°C rozgrzać się do 89. Moje autko, przy temperaturze otoczenia ok.17°C, tak nabierało temperatury:
od 87do 89 - 8 minut
89-95 - 7 min.
95-101 - 10 min.
101-107 - 13 min.
Pomógł: 12 razy Dołączył: 09 Cze 2008 Posty: 337 Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto Maj 26, 2015 19:09
MaReK napisał/a:
gustav.pl a nie możesz tego doprowadzić do kultury?
W sensie wymienić wiatrak/naprawić 1 bieg i nabić klimatyzację?
Ależ MaReKu, z miłą chęcią zlecę nabicie klimy, jeżeli to uruchomi "kręcioła" . Lecz do działania klimy to jeszcze jest długa droga - m.in. wymiana sprężarki, płukanie całego układu i inne takie.
A co do reanimacji/wymiany samego wiatraka, to nie mam na to czasu, miejsca i przede wszystkim chęci, na razie, więc próbuję tego uniknąć Byłem już bliski kupna polecanej przez Ciebie używki z BritCarParts-u, ewentualnie nowego wiatraczka od rs_parts, ale na razie szukam jakiejś alternatywy
Byłem już bliski kupna polecanej przez Ciebie używki z BritCarParts-u, ewentualnie nowego wiatraczka od rs_parts, ale na razie szukam jakiejś alternatywy
Zrób tak, jak ja. Koszt 110 zł [80 wiatrak + 30 rezystor].
Kupujesz silnik od Voyagera, do tego rezystor i montujesz to zamiast swojego uwalonego wiatraka. Silnik od Voyagera ma identyczne mocowanie na śmigło i do obudowy jak oryginalny Roverowski. Także żadnego rzeźbienia. A jest tani 50-120 zł.
Czas operacji - robiłem to pierwszy raz i zajęło mi to około 4h, ale po drodze jeszcze naprawiałem ukręconą szpilkę od klimy oraz łatałem pęknięty intercooler.
Wiatraczek z Voyagera na odpowiednim rezystorze [ja mam 100W 0,47 Ohm drutowy z radiatorem] sprawdza się elegancko - na I biegu, który zazwyczaj działa z klimą, chodzi na odpowiedniej prędkości i cicho.
_________________ Wolę pchać Rovera niż jeździć Golfem
A wiec zaryzykowałem i nabiłem klime.Po nabicie i włączeniu klima zaczeła działać kompresor sie włączył i wiatrak tez ,ale po chwili się wyłączył i znowu włączył i tak klika razy.Czyli kompresor działa wentylator też,ale czy wentylator ma działac cały czasy ,czy się włączać i wyłączać wtedy kiedy ma sobie wyrównać cisnienie?
Wentylator powinien działać przez cały czas, gdy działa klima. Jeśli włącza się (od razu na wyższy bieg) i po chwili wyłącza to może oznaczać, że jeden z biegów nadal nie działa albo, że coś jest nie tak z ciśnieniem w układzie klimy (względnie z czujnikiem).
_________________ "Mówisz, że możesz - to możesz. Mówisz, że nie możesz - to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
Pomógł: 591 razy Dołączył: 14 Sty 2009 Posty: 4888
Wysłany: Sro Maj 27, 2015 16:58
roverr, pracą wentylatora zarządza sterownik silnika ECM na podstawie wielu odebranych sygnałów z różnych czujników i modułów układów wymagających chłodzenia ( silnik , klima i skrzynia automat ). Sygnałem do włączenia wentylatora na potrzeby klimy , jest włączenie się sprężarki.
Wentylator powinien działać przez cały czas, gdy działa klima. Jeśli włącza się (od razu na wyższy bieg) i po chwili wyłącza to może oznaczać, że jeden z biegów nadal nie działa albo, że coś jest nie tak z ciśnieniem w układzie klimy (względnie z czujnikiem).
Dzięki za odpowiedz.Czy wymiana rezystora wentylatora załatwi problem?
roverr, jeśli to rezystor jest winny problemu to załatwi.
Najprościej sprawdzić to tak, że wycinasz rezystor i łączysz przewód "na krótko". Wtedy sprawdzasz, czy wentylator już się nie będzie zatrzymywał (powinien pracować ciągle z tą samą, szybszą prędkością). Jeśli będzie ok, znaczy, że winny jest rezystor i po wymianie na sprawny powinny obydwa biegi działać jak trzeba.
Możliwe też, że kompresor albo czujnik klimy dokonuje żywota, ale na Twoim miejscu rzeczywiście najpierw sprawdziłbym rezystor.
_________________ "Mówisz, że możesz - to możesz. Mówisz, że nie możesz - to nie możesz.
Więc sobie wybierz."
roverr, jeśli to rezystor jest winny problemu to załatwi.
Najprościej sprawdzić to tak, że wycinasz rezystor i łączysz przewód "na krótko". Wtedy sprawdzasz, czy wentylator już się nie będzie zatrzymywał (powinien pracować ciągle z tą samą, szybszą prędkością). Jeśli będzie ok, znaczy, że winny jest rezystor i po wymianie na sprawny powinny obydwa biegi działać jak trzeba.
Możliwe też, że kompresor albo czujnik klimy dokonuje żywota, ale na Twoim miejscu rzeczywiście najpierw sprawdziłbym rezystor.
Super dzięki za szybką odpowiedz.Myślę ze to rezystor jest temu winny.Rozumiem że muszę ściągać cały przód żeby to sprawdzić?Tzn zderzak belkę itp?
Dziś chciałem ściągnąć grill i sprawdzać ten rezystor.Ale najpierw odpaliłem nawiew na szybę, klima się włączyła i wentylator też,ku mojemu zdziwieniu chodził cały czas.Włączyłem wiec normalnie klimę i nawiew do kabiny i wentylator także chodził cały czas i nie wyłączał się.Stałem 10 min i wszystko chodziło prawidłowo.Na tą chwilę wszystko działa idealnie:)Czyli jak klima nie jest nabita to nie włącza się ani kompresor ,ani wentylator.W moim przypadku wystarczyło tylko nabić klimę i wszystko zaczęło działać... 2.0cdti po lifcie.
Dziś chciałem ściągnąć grill i sprawdzać ten rezystor.Ale najpierw odpaliłem nawiew na szybę, klima się włączyła i wentylator też,ku mojemu zdziwieniu chodził cały czas.Włączyłem wiec normalnie klimę i nawiew do kabiny i wentylator także chodził cały czas i nie wyłączał się.Stałem 10 min i wszystko chodziło prawidłowo.Na tą chwilę wszystko działa idealnie:)Czyli jak klima nie jest nabita to nie włącza się ani kompresor ,ani wentylator.W moim przypadku wystarczyło tylko nabić klimę i wszystko zaczęło działać... 2.0cdti po lifcie.
A u mnie wentylator włącza się za każdym razem, gdy odpalam klimę lub nadmuch na szybę - a klimę mam pustą 2,0 CDT 2000 r.
_________________ Wolę pchać Rovera niż jeździć Golfem
Pomógł: 12 razy Dołączył: 09 Cze 2008 Posty: 337 Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie Lip 05, 2015 23:05
gustav.pl napisał/a:
No i w końcu zdecydowałem się. W niedzielę, przy początkowej temp. płynu 87'C, po 37 minutach Roverek rozgrzał się do 107, jednak wentylator nie zadziałał. I w sumie to by się zgadzało , bo wg.podpiętego kiedyś kompa mam wiatrak 2 biegowy, a 1 bieg jest prawdopodobnie uwalony. Na doprowadzanie Roverka do temp. przy której powinien się włączyć bieg drugi(112°C do 119°C), nie miałem już sumienia
Witam. To niestety znowu ja
Żeby mieć wiatrak w miarę sprawny i jak najmniejszym wysiłkiem, przed reperacją klimy, postanowiłem zrobić podobnie jak kol. scarefacetutaj. Żeby być pewnym, że sterowanie wiatrakiem w ogóle działa, podjąłem dzisiaj drugą próbę zagrzania Roverka, tym razem do wyższych temperatur, tzn. min. 112°C, co by w ogóle wiatraczek zadziałał. No i okazało się, że pierwszy bieg(ten niby zepsuty, bo ledwo się kręcił włączony testbookiem), włączył się przy 111°C i schłodził silnik do 99 w ciągu ok.8 min. Mam takie pytania - czy jest możliwe, że 1 bieg wymuszony testbookiem był wolniejszy niż włączony przez sterowniki w samochodzie, w celu schłodzenia silnika? I drugie - czy w przypadku wentylatora dwubiegowego, bieg pierwszy może się włączyć dopiero przy 111°C, jeżeli drugi powinien działać od 112°C?
Pozdro.
gustav.pl, jeśli masz oryginalny wiatrak to pierwszy bieg jest biegiem pierwszym, nie ma szans by był jakoś wolniejszy, zasada w tych wiatrakach jest prosta.
1 bieg zasilanie na + i - szczotka 1 i 3
2 bieg dochodzi zdaje sie + powiedzmy na szczotkę 2
3 bieg sterownik podaje masę na szczotkę 4
czyli na najwyższym biegu masz 2 kpl + i -
numeracja szczotek może być inna, podałem tak dla zobrazowania.
Chyba że masz wiatrak z rezystorem, wtedy najwyższy bieg idzie bezpiośrednio ze sterownika, a pierwszy wolniejszy jest realizowany przez rezystor na +
Pomógł: 12 razy Dołączył: 09 Cze 2008 Posty: 337 Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Lip 06, 2015 11:02
Koenig napisał/a:
U mnie drugi bieg włącza się przy 106, a pierwszy przy 100. Oczywiście już po wymianie rezystora.
Aha, czyli też w górnych granicach zakresów biegów. No to dobrze mam...
longer86 napisał/a:
gustav.pl, jeśli masz oryginalny wiatrak to pierwszy bieg jest biegiem pierwszym, nie ma szans by był jakoś wolniejszy,
Ja też tak uważam, a różnica, to pewnie złudzenie optyczne - przy włączaniu wiatraka testbookiem, zderzak był zdjęty i śmigło dobrze widoczne, a wczoraj wentylator oglądałem przez kratkę grila
A może przy okazji - jeżeli dobrze pamiętam, to za schłodzenie skraplacza klimy odpowiada bieg pierwszy. Czy jest możliwość, że przy małej wydolności tego biegu, będzie się włączał bieg wyższy? Pytam się, bo gdy działała mi jeszcze klima, to słyszałem jedynie wycie wentylatora czyli pracował na wysokich obrotach. Wtedy myślałem, że ten typ tak ma. Teraz gdy wiem, że wiatrak ma też bieg wolniejszy( i cichszy) i włącza się w przedziale temperatur odpowiednich dla tego biegu, to już nic nie rozumiem Bo przecież powinien był się włączać i przy klimie
jeśli w układzie klimatyzacji wzrasta cisnienie powyżej jakiegos poziomu, nie pamuiętam ile dokładnie, to ECU włącza 2 bieg aby schłodzic czynnik i tym samym zmniejszyć cisnienie w układzie
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum